75 vuotta Perkins-moottoreita – nykyisin yritys on osa Caterpillar-konsernia
Perkins Engines Company on tehnyt dieselmoottoreita yli 75 vuotta. Kaikkiaan tehtaan tuotantolinjoilta on valmistunut yli 17 miljoonaa moottoria erilaisiin ajoneuvoihin.
Massey Fergusonin lisäksi Perkins on toimittanut vuosien varrella koneita noin 250:lle laitevalmistajalle.Perkins on toimittanut vuosien varrella koneita noin 250:lle traktori-, leikkuupuimuri- ja työkonevalmistajalle. Maailman joka viides traktori saa voimansa Perkins-moottorista.
Hieman historiaa
Herroilla Frank Perkins ja Charles Chapman oli vankka usko dieselmoottorin tulevaisuuteen, kun he perustivat F. Perkins Ltd -nimisen yrityksen 7.6.1932 Peterborough:ssa Englannissa. Yrityksen alkuvaiheet olivat kuitenkin hankalia: uuden moottorin kehittämisessä oli suuria vaikeuksia, ja bensiinimoottoreilla kyllästetyt markkinat suhtautuivat dieselmoottoriin ja sen kestävyyteen varauksellisesti. Yritys oli monesti taloudellisen katastrofin partaalla ja joutui turvautumaan kalliiseen lainarahaan ja perustajiensa hankkimaan ulkopuoliseen rahoitukseen.
Uuden yrityksen ensimmäinen moottori (1932) oli käsikäynnisteinen ”Vixen”, joka testeissä saavutti huipputehonsa kierrosluvulla 1500. Osin onnekkaan sattuman kautta (moottori ryntäsi ylikierroksille, kun voiteluöljyä pääsi imuilman joukkoon) kehitettiin monireikäiset ruiskutussumuttimet, joiden avulla kierrosluvuksi saatiin jopa yli 3000 – nopeakäyntinen dieselmoottori oli syntynyt.
Nelisylinteriset tuotantomoottorit ”Wolf” (45 hv), ”Lynx” (55 hv), Leopard I-II (60 ja 75 hv) kasvattivat pikkuhiljaa suosiotaan, mutta vuosien kehitystyön jälkeen vuonna 1937 valmistettu kuusisylinterinen P6 moottori (85 hv) mullisti markkinat lopullisesti. Toisen maailmansodan aikaan vuosina 1939–1945 Perkins valmisti jo 11 461 moottoria, pääasiassa venekäyttöön. Sotien jälkeen
Perkins avasi uuden tehtaan ja varsinainen massatuotanto alkoi. Esimerkiksi vuonna 1948 valmistettiin 6865 moottoria, joista yli 6000 oli mallia P6.
Uusiin ja vanhoihin ajoneuvoihin
Varsinkin alkuaikoina moottoreita myytiin paljon vaihtomoottoreiksi. Dieselmoottorista kiinnostuneet käyttäjät saattoivat vaihtaa väsyneen bensakoneen tilalle tuliterän Perkinsin. Niinpä tuttua dieselin raksutusta saattoi kuulla monen sellaisen kuorma-auton tai työkoneen konepellin alta, joka oli aloittanut työuransa ihan erilaisen moottorin voimin.
Myös jälkimarkkinoinnista huolehdittiin: iso osa yrityksen työntekijöistä kunnosti ja huolsi käytettyjä Perkins-moottoreita.
Vahdinvaihto
Vuonna 1959 Perkinsin suurin asiakas, Massey Ferguson, osti Perkinsin ja Frank Perkins jäi eläkkeelle. Kaksi vuotta myöhemmin Perkins valmisti 2 000 000. moottorinsa.
Nykyään, monien omistusjärjestelyjen jälkeen, Perkins on osa Caterpillar-konsernia.
Tuttuja merkkejä
Suomalaisille Perkinsit ovat tulleet tutuiksi esimerksi Massey Fergusonin, Ponssen, Timberjackin, Logsetin, John Deeren, JCB:n, Bobcatin, Willen ja monen muun työkoneen moottorina.
Maahantuonnin Suomeen aloitti Hans Palsbo vuonna 1946 ja edustus siirtyi Ekströmille vuonna 1993 yrityksen ostettua Hanke Palsboksi nimensä muuttaneen Hans Palsbon.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


