Zetor 6211 oli mainoksen mukaan järkimiehen traktorivalinta – siitä huolimatta moni ostaja säikähti merkille tyypillisiä pikkuvikoja

Zetorin ensiesittely oli maaliskuun puolivälissä 1946. Sen 70-vuotinen historia ei ole erityisen pitkä, mutta pari seikkaa tekee siitä ainutlaatuisen. Merkkinä on alusta saakka ollut Zetor ilman pienintäkään muutosta.
Zetor 6211 -traktoria valmistettiin vuosina 1984–92 Brnossa, Tšekkoslovakiassa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tehtaan omistajat ovat vaihtuneet ja pahimmillaan valmistusmäärät ovat käyneet hyvinkin alhaisina, mutta Zetorin historiassa ei ole ollut yritysfuusioita. Kun Zetor 6211 kuului tuotanto-ohjelmaan, tehdas oli valmistusmäärien puolesta historiansa huipulla.

Tehdas oli kaatua järjestelmän mukana

Kun Zetorin 211-sarja, eli mallit 5211, 6211 ja 7211 tulivat myyntiin vuonna 1984, oli se järjestyksessä seitsemäs UR1-mallisto. Muotoilua oli vaihdettu pariin otteeseen, hallintalaitteiden järjestystä ja käyttöä oli ajanmukaistettu, sekä ympäröity kuljettaja melun ja lämpimän pitävällä ohjaamolla. Moottoritehot olivat kasvaneet, vaihteistoon oli tullut pari synkronoitua numeroa ja vähennyspyörästöihin vankemmat rakenteet. Takavetotraktoreissa oli etuakselin jousitus vakiona, hydrauliikkaan oli tehty monta muutosta ja nelivedon sai lisävarusteena kaikkiin kolmeen malliin. Käytännössä Zetor oli jo kokonaan eri traktori kuin 20 vuoden takaiset mallit.

Brnon tehtaiden kaikkien aikojen ennätysvuosi oli 1979, jolloin valmistui 32 670 traktoria reilun 10 000 työntekijän voimin. Määrään tuli seuraavina vuosina pienoinen notkahdus, kun isojen Crystall-mallien tekeminen siirrettiin Slovakian puolelle Martiniin. Tšekkoslovakian lisäksi pienempiä Zetoreita tehtiin Puolassa, Intiassa, Burmassa ja Irakissa, joka oli maailman kolmanneksi suurin Zetor-valtio. Mistään vähäisistä määristä ei kaukomaiden lisenssi-Zetoreissa ollut kyse, vuosina 1961–98 niitä tehtiin kaikkiaan yli 200 000 traktorin verran.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Läntisen Euroopan maista paras asiakas oli Ranska, jonne on jaksolla 1946–2009 viety 60 000 Zetoria, seuraavana Englanti 36 000 traktorilla, Saksojen yhteinen saldo mainittuna aikana oli 35 000. Kreikkalaiset ostivat 30 000 Zetoria, irlantilaiset 23 000 ja jenkitkin 22 000.

Zetor-malleihin 6211 ja 7211 tehtiin jokunen ratkaiseva parannus loppuvuodesta 1987, jolloin rumpujarrut vaihtuivat kuiviin levyihin, hydrauliikkaan tuli hieman enemmän tuottoa ja huippunopeus kasvoi reiluun kolmeen kymppiin. Moottorit lämpenivät aiempaa nopeammin parannetun nestekierron ansiosta ja 6211:een saatiin lisää vääntöä, mutta vastaavasti kovimpien momenttien kierrosluku vaihtui
 1 400:sta 1 600:aan. Muutoksien yhteydessä malli 7211 oli jatkossa 7711, mutta 6211:n numerointi säilyi entisellään. Kummankin traktorin sai tietenkin myös nelivetoisena, jolloin ohjaus oli hydrostaattinen. Hammaslukko varmensi liikkumista hankalissa olosuhteissa.

Sosialistisen järjestelmän kaatuminen vaikutti raskaasti Zetorin toimintaan, enää kun ei ollut entisiä varmoja markkinoita. Vuonna 1992, kun esiteltiin uusittu mallisto, kokonaismyynti oli pudonnut 7 000 traktoriin. Pohjat saavutettiin vuonna 2000, jolloin kauppaa tehtiin enää tuhannesta Zetorista. Uusi omistaja sai piristettyä tilannetta sikäli, että vuosikymmenen lopulla päästiin taas lähemmä 10 000 traktoria, mutta useampien kymmenien tuhansien traktoreiden vuosivalmistukset olivat Zetorin osalta lopullisesti ohitse.

”Satupekka” veti yleisöä

Zetorin siirtyminen Keskon listoille heti 1980-
luvun alussa osui parhaaseen mahdolliseen saumaan. Leylandin myynti oli päättymässä eikä uudesta merkistä ollut vielä varmuutta. Pari vuotta myöhemmin Keskolle tuli Deutz-Fahrin edustus, mutta sen myyntilukemat eivät häikäisseet. Zetorin menekki oli tuontisäännöstelyn päättymisestä lähtien (1956) pysytellyt reilusti alle viidessä sadassa kappaleessa per vuosi, mutta jo ensimmäisenä kokonaisena Kesko-vuotena myynti pomppasi 1 257 traktoriin. Markkinoinnissa pyrittiin eroon itätraktorin maineesta ja ainakin osittain siinä onnistuttiin. Kenellekään ei jäänyt maatalouslehtiä selatessa epäselväksi, mikä oli ”järkimiehen traktori”. Zetor sai uusia käyttäjiä, mutta aika moni säikähti sille tyypillisiä pikkuvikoja ja tuttavuus jäi lyhyeksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Helsingin olympialaisista suomalaiset saivat hyvänlaisen kasan mitaleita, mutta kisojen ehdottomia tähtiä olivat tšekkiläinen kultamitalipariskunta Dana ja Emil Zatopek. Maatalousnäyttelyt olivat vielä 80-luvulla tärkeitä esittelytilaisuuksia ja Keskon kutsusta muutamassa näyttelyssä mukana olleet Zatopekit takasivat, että Zetor-osastoilla kävi jatkuva kuhina. Myöhemmin Zetor-mannekiinina kunnostautui Juha Mieto.

Parina 80-luvun vuotena myynti tippui alle 800:n, mutta vuosikymmenen lopulla oltiin taas toisella tuhannella. Päästiinpä Kuopion Keskolla järjestämään tammikuussa -88 peräti 27 uuden Zetorin yhteisluovutustilaisuus. Eniten rivissä oli 6211-mallia, jota myytiin suorankaupan tarjouksena 20 % alennuksella. Edustus pysyi Keskolla vielä vuosia, mutta päättyi aikanaan tehtaan toimitusvaikeuksiin ja moniin muihin syihin.