
Oy Suomen Autoteollisuus Ab aloitti 90 vuotta sitten


Oy Suomen Autoteollisuus Ab perustettiin 1.4.1931. Alkuvaiheessa Sisu ei ollut vielä yrityksen eikä sen tuotteiden virallinen nimi. Vasta myöhemmin yrityksen nimeen otettiin sen valmistamille autoille yleisökilpailun perusteella valittu nimi Sisu. Yrityksen perustamisesta ehti kulua yli vuosi ennen kuin ensimmäiset Sisu-nimiset autot valmistuivat. Tämän kerrotaan tapahtuneen heinäkuussa 1932.
Yritys toimi aluksi Helsingissä Fleminginkadulla sijainneessa tehtaassa. Sodan jälkeen kotimaisten kuorma-autojen kysyntä lähti voimakkaaseen nousuun ja kaupunkialueella sijainnut tehdas oli aivan liian pieni, jotta suurimittainen tuotanto olisi mahdollista. Uusi tehdas päätettiin rakentaa Karjaalle pian sodan jälkeen, mutta Fleminginkadun toimipiste säilyi käytössä vielä vuosikymmenten ajan.
Sisun toiminta laajeni myös Hämeenlinnaan, kun Suomen Autoteollisuuteen vuonna 1968 fuusioitiin Vanajan Autotehdas Oy. Vanaja oli syntynyt sodan aikana, kun valtio oli perustanut ajoneuvojen saatavuuden turvaamiseksi Oy Yhteis-Sisu Ab:n. Se jatkoi sodan jälkeen toimintaa Vanaja-nimellä.
Suomen Autoteollisuus muutti nimensä Oy Sisu Auto Ab:ksi vuonna 1981. Vuonna 1985 Sisu Autosta tuli valtion kokonaan omistama yhtiö. Partek Oyj osti enemmistöosuuden Oy Sisu Auto Ab:n osakekannasta vuonna 1997.
Hämeenlinnaan vuonna 1985 Fleminginkadulta siirretty akselituotanto eriytettiin omaksi yrityksekseen nimellä Sisu Akselit Oy ja se myytiin pääomasijoittajille vuonna 1999. Vuonna 2002 Kone Oyj osti Partek Oyj:n ja vuonna 2004 Kone Oyj myi Oy Sisu Auto Ab:n suomalaisten yksityishenkilöiden muodostaman sijoittajaryhmän ja yhtiön johdon perustamalle Suomen Autoteollisuus Oy:lle.
Tähän mennessä on Sisu-merkillä valmistunut pitkälti yli 50 000 kuorma-autoa. Tahti on hidastunut 2000-luvun aikana ja useana vuonna myyntimäärä on jäänyt muutamaan kymmeneen autoon, mutta viime vuosikymmenen loppupuolella päästiin kolmena parhaana vuonna yli sadan kappaleen.
Timo Korhonen omistaa nykyisin koko Oy Sisu Auto Ab:n osakekannan.
Osaston luetuimmat
- Ursus 3512 -traktori pohjautui vahvasti Massey Ferguson 255 -malliin — lisenssi-MF:n tuotanto aloitettiin poliitikkojen painostuksesta12.8. Tilaajalle
- Massey-Ferguson 165 -traktori tarjosi modernin konepellin maskilla sekä parannellun ohjaamon – ominaisuuksiensa puolesta 165 sopi hyvin Suomen oloihin26.4.2012
- Kyntöauran laukaisulaitteet vähensivät onnettomuuksia ja laiterikkoja — nostolaite edellytti uutta tekniikkaa11.8. Tilaajalle
- Valmet Terra 865B ja 865BM -maastotraktorit vertailussa – kotimaista maastokelpoisuutta 50 vuoden takaa23.12.2020
- Belarus Progress 825 oli eniten myyty Belarus-malli – traktori tarjosi pelloille ronskia neuvostovoimaa17.5.2021
- Vanhan ajan "kesävehkeet" kuntoon – näillä toimenpiteillä vanhatkin maatalouskoneet saadaan uudenveroisiksi24.6.2021
- Husqvarna 242 on 80-luvun moottorisahamalli, johon muita sahoja verrataan edelleen – nämä seikat tekevät sahasta klassikon11.2.2021 Tilaajalle