Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Ford 9700 oli aikanaan Suomen toiseksi tehokkain traktori – suurtraktoria valmistettiin Belgiassa

Fordin ensimmäinen suurtraktorihanke aloitettiin vuoden 1963 aikana, 115 hv:n Ford 8000 valmistui viisi vuotta myöhemmin. Voimansiirroltaan se oli 5000-Fordin kaltainen, mutta järeämpi.
Ford 9700 4WD -traktoria valmistettiin vuosina 1977-79 Antwerpenissä, Belgiassa.
Ford 9700 4WD -traktoria valmistettiin vuosina 1977-79 Antwerpenissä, Belgiassa. Kuva: Kimmo Kotta

Vuonna 1968 esiteltiin Ford 9000, jonka tehoksi saatiin Garrett-turbolla 145 hevosvoimaa. Jätti-Fordit tehtiin USA:n Highland Parkissa, 6-sylinteriset moottorit tulivat Englannin Basildonin tehtaalta.

Muodoiltaan Ford 8000 ja 9000 olivat jenkkityylisiä. Rakenne oli korkea, moottori oli erillisen rungon varassa, ohjaamotilan lattia oli tasainen ja vaihdevivut kojelaudassa. Yhteen 9000-Fordiin vaihdettiin 175-hevosvoimainen Caterpillarin V8-moottori, mutta voimansiirto kesti lisätehot ilman vaurioita. Suurtraktorituotannon ensimmäinen askel oli otettu onnistuneesti.

Vuonna1972 isot Fordit päivitettiin monesta kohti parannelluiksi malleiksi 8600 ja 9600. Hydraulisella Dual Power -pikavaihteella voitiin alentaa nopeuksia 22 % kytkimeen koskematta. Load Monitor -järjestelmä tunnusteli voimansiirron kuormitusta kartioakselilta ja ohjasi automaattisesti hydrauliikan toimintoja.

Vuodesta 1975 lähtien Eurooppaan myydyt traktorit tehtiin Belgiassa Antwerpenin tehtailla, moottorit tulivat edelleen Basildonista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uuteen kuosiin

Isot ja pienet Fordit oli siihen saakka varustettu kunkin vientimaan määräyksistä riippuen joko omilla Fieco-hyteillä, tai paremmin ääni- ja lämpöeristetyillä ruotsalaisilla Hara-ohjaamoilla. Isoissa Fordeissa oli alusta lähtien Hara, joilla päästiin reilusti alle 90 desibeliin, eikä muussakaan ergonomiassa ollut valittamista, mutta pienempien mallien ohjaamotiloista ei saatu yhtä toimivia. Niinpä Ford kehitti 700-sarjan, jossa oli tasalattiainen, hiljainen Q-cab -ohjaamo ja paremmin keskitetyt hallintalaitteet.

Yleensä isojen valmistajien uutuusmallit esiteltiin suurissa maatalousnäyttelyissä, tai varta vasten järjestetyissä julkistamistilaisuuksissa, johon lennätettiin kutsuvieraita ympäri maailmaa. 700-sarjan ensiesittelyssä Suomi sai olla isäntämaana. Uudet Fordit 6700, 7700, 8700 ja 9700 pantiin näytille Espoon Dipoliin elokuun 24. päivänä 1976.

Mallien 6700 ja 7700 pohjana olivat vuotta aiemmin esitellyt 4-sylinteriset Ford 6600 ja 7600, isommat taas perustuivat 8600- ja 9600-Fordeihin. 4-sylinterisiin oli pitänyt tehdä melko laajoja muutoksia, isommissa selvittiin vähillä uudistuksilla. Lattia oli valmiiksi tasainen, suurin vaihdos Q-cab-ohjaamon ohella oli vaihdevipujen siirtyminen kojetaulusta oikealle sivulle, mistä löytyivät myös kaikki hydrauliikan hanikat sekä voimanoton kytkentä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Amerikkalaisten mielestä 4-veto ei ollut perusmallisissa traktoreissa tarpeellinen, mutta täällä oltiin eri linjoilla. Planeettavähennyspyörästöjen ja ristikkonivelten myötä vetäviä etuakseleita oli ryhdytty asentamaan melko suuriinkin traktoreihin, kehityksen kärjessä oli Fiat sekä muutamat keskieurooppalaiset valmistajat.

4-vetoiset Fordit 8700 ja 9700 esiteltiin suurelle yleisölle Royal Highland Show-näyttelyssä Edinburghissa heinäkuussa 1977. Saksalaisen ZF-tehtaan automaattilukolla varustetulle ZP-etuakselille (Zahnradfabrik Passau) otettiin voima lautaspyörää pyörittävältä kartioakselilta, kytkentä hoitui hydraulisella monilevykytkimellä.

8700 ja 9700 olivat ensimmäisiä Fordin tekemiä 4-vetoja. Lyhyen ajan kuluttua vetäviä etuakseleita alettiin asentaa myös 4-sylinterisiin Fordeihin jo kokoomalinjalla. County, Roadless ja Muir-Hill olivat tehneet Ford-pohjaisia 4-vetojaan hyvinkin pitkään. Ford 8000 -tekniikalla toteutettu County 1254 oli valmistunut v. 1972, Ford 9700 muuntui County-malliksi 1474 joulukuusta 1978 lähtien. Fordin kiinnostus omaan 4-vetotuotantoon kaatoi vuoteen 1983 mennessä kaikki kolme 4-vetovarustelijaa.

Isot Fordit vaihtuivat TW-malleiksi v. 1979, monesta kohtaa parannettuja versioita olivat TW10, TW20 ja 177-hevosvoimainen TW30, jonka turbomoottoria oli piristetty tuolloin harvinaisella välijäähdyttimellä. TW-Fordeja petrattiin 1980-luvulla pariin otteeseen, viimeinen niiden sukuinen mallisto oli 30-sarja, jonka valmistus päättyi v. 1993. Tuolloin merkiksi vaihtui New Holland, eivätkä uudet Genesis-luokan suurtraktorit olleet enää juuri mitään sukua aiemmille 6-sylinterisille Fordeille.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suoraan huipulle

Neliveto-Fordien Suomeen tuleminen tapahtui ajankohtana, jolloin monella muullakin maahantuojalla oli tarjota samanlaisia uutuuksia. Fordilla oli tuolloin pitkäaikaisin kokemus 4-vetojen markkinoinnista, ensimmäiset Fordson-pohjaiset Manuelit oli tuotu maahan parikymmentä vuotta aiemmin. Isopyöräisten Countyjenkin tulemisesta oli kulunut 16 vuotta. Niitä ei kuitenkaan tarvinnut juurikaan kaupitella, urakkakäyttöön tarkoitetut erikoiskoneet myivät itse itsensä.

Ford 9700 4WD oli tuolloin markkinoidemme toiseksi voimakkain traktori, edellä oli 4 hv tehokkaampi, mutta 1 200 kiloa kevyempi Fiat 1300 DT. Maatalouskäyttöön meni vain muutamia koneita, enimmät tuon ajan jätit ostettiin urakkakäyttöön lähinnä turvesoille ja kalkkivaunujen eteen. Hieman kalliimpi, mutta enempi eurooppalaisittain tehty Fiat saattoi olla suositumpi tässä kokoluokassa. Pienempien mallien kohdalla Ford oli selkeässä johdossa yli kaksinkertaisilla myyntimäärillä. Vuonna 1978 n. 20 % uusista traktoreista oli 4-vetoja, niin varmaan myös Fordeista, seuraavana vuotena lukema oli 30 %, pari vuotta myöhemmin peräti 50 %.