Fargo Finland

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Chrysler-yhtymän Englannissa valmistetuista autoista Fargo nousi Suomessa yleisimmäksi sen jälkeen, kun maahantuonti oli siirtynyt Berner Oy:lle. Koska suomalaiset akselipainot poikkesivat sekä Englannissa että monissa muissa Euroopan maissa noudatetuista, tilasi maahantuoja autot valmiiksi täkäläistä maksimikuormaa varten optimoidulla rungon pituudella. Samalla Suomeen tilattuihin alustoihin otettiin muutama valinnainen varuste. Näin syntyneestä vakioalustasta käytettiin nimeä Fargo Finland.

Näissä autoissa oli valmistajan tukevin runko. Myös Eatonin valmistaman kaksinopeuksisen taka-akselin jousitus oli parasta, mitä tehdas tarjosi eli varustettu apujousipakalla. Maahantuoja kehui auton jarruja erityisen tehokkaiksi ja helppokäyttöisiksi, olihan ne paineilmalla tehostetut. Jälkeenpäin tuntuu erikoiselta valmistajan ilmoitus siitä, että auton jarruteho oli jaettu siten, että takapyörät jarruttivat voimakkaimmin. Näin oli pyritty säilyttämään auton ohjattavuus kovassakin jarrutuksessa. Myöhemmin tässä asiassa on haluttu menetellä täysin päinvastoin.

Normaali kaksiakselinen soralavalla varustettu Fargo kykeni kuljettamaan vuoden 1961 uusilla painoilla 6,5–7 tonnin kuorman. Maahantuoja tarjosi mahdollisuutta varustaa auto Suomessa valmistetulla teliakselilla, jolloin kantavuus kasvoi noin 9 tonniin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Moottorina Fargo Finlandissa oli 5,8 litran Torquemaster-diesel. Tehoa tästä moottorista tuli 112 hv/2 800 r/min.