
Fargo Finland

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Chrysler-yhtymän Englannissa valmistetuista autoista Fargo nousi Suomessa yleisimmäksi sen jälkeen, kun maahantuonti oli siirtynyt Berner Oy:lle. Koska suomalaiset akselipainot poikkesivat sekä Englannissa että monissa muissa Euroopan maissa noudatetuista, tilasi maahantuoja autot valmiiksi täkäläistä maksimikuormaa varten optimoidulla rungon pituudella. Samalla Suomeen tilattuihin alustoihin otettiin muutama valinnainen varuste. Näin syntyneestä vakioalustasta käytettiin nimeä Fargo Finland.
Näissä autoissa oli valmistajan tukevin runko. Myös Eatonin valmistaman kaksinopeuksisen taka-akselin jousitus oli parasta, mitä tehdas tarjosi eli varustettu apujousipakalla. Maahantuoja kehui auton jarruja erityisen tehokkaiksi ja helppokäyttöisiksi, olihan ne paineilmalla tehostetut. Jälkeenpäin tuntuu erikoiselta valmistajan ilmoitus siitä, että auton jarruteho oli jaettu siten, että takapyörät jarruttivat voimakkaimmin. Näin oli pyritty säilyttämään auton ohjattavuus kovassakin jarrutuksessa. Myöhemmin tässä asiassa on haluttu menetellä täysin päinvastoin.
Normaali kaksiakselinen soralavalla varustettu Fargo kykeni kuljettamaan vuoden 1961 uusilla painoilla 6,5–7 tonnin kuorman. Maahantuoja tarjosi mahdollisuutta varustaa auto Suomessa valmistetulla teliakselilla, jolloin kantavuus kasvoi noin 9 tonniin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Moottorina Fargo Finlandissa oli 5,8 litran Torquemaster-diesel. Tehoa tästä moottorista tuli 112 hv/2 800 r/min.
Osaston luetuimmat
- Kyntöauran laukaisulaitteet vähensivät onnettomuuksia ja laiterikkoja — nostolaite edellytti uutta tekniikkaa11.8. Tilaajalle
- Nimi merkin takana: Henry Ford kasvoi farmarin pojasta maatalouden ja kuljetusten koneellistamisen isäksi — Ford oli pätevä, mutta omalaatuinen teollisuusmies15.7. Tilaajalle
- Ursus 3512 -traktori pohjautui vahvasti Massey Ferguson 255 -malliin — lisenssi-MF:n tuotanto aloitettiin poliitikkojen painostuksesta12.8. Tilaajalle
- Belarus Progress 825 oli eniten myyty Belarus-malli – traktori tarjosi pelloille ronskia neuvostovoimaa17.5.2021
- Valmet Terra 865B ja 865BM -maastotraktorit vertailussa – kotimaista maastokelpoisuutta 50 vuoden takaa23.12.2020
- Väkevä Valmet 500 -traktori tarjosi aikanaan uutta väriä sekä parempaa tekniikkaa – meluisa ohjaamo ei ollut markkinoiden mukavimpia23.2.2017 Tilaajalle
- Pielaveteläiset Hyvärisen veljekset ovat seuranneet aitiopaikalta metsätoiden kehitystä 60 vuoden ajan – vuosien saatossa koneet ovat tulleet varmemmiksi28.10.2021 Tilaajalle