Traktorien kehitys vuosien saatossa piikkipyörästä nelivetoon – pitoa ja kantavuutta on etsitty traktoreihin jo 170 vuotta

Rautapyöräinen traktori soveltui erinomaisesti kyntämiseen, äestykseen ja puimakoneen pyöritykseen, mutta juuri muuhun sitä ei käytetty. Talvet rautapyörä seisoi toimettomana. Ilmakumirengas teki traktorista monipuolisiin tehtäviin soveltuvan ympärivuotisen työkalun, mutta vastaan tulivat pito-ongelmat. Tavallisimmista maataloustöistä vielä selvittiin hyvissä olosuhteissa, mutta metsä- ja maansiirtoajoihin piti kehittää maastokelpoisuutta lisääviä apuvälineitä.
Tilaajalle
Tyypillisiä ison traktorin takapyöräkokoja olivat vielä 60-luvulla 12 x 38 ja 14 x 34, suurempia renkaita tavattiin vain muutamissa harvoissa meille tuoduissa jenkkitraktoreissa. 138-hevosvoimaisen John Deere 5010:n 622-milliset 24.5 x 32-takapyörät olivat aikansa muhkeimmat.