1980-luvun lopulla ilmestynyt Massey-Ferguson 3000 -sarja toi elektroniikan osaksi traktorin perustekniikkaa – ulkonäöltään uutuus ei juuri erottunut aiemmista malleista

Elektroniikkaa ja tietokoneohjausta käyttävä nostolaitetekniikka oli voimakkaasti tulossa traktoreihin 1980-luvun loppupuolella ja Massey-Ferguson 3000 -traktorisarja oli yksi tienavaajista. Se suunniteltiin alun pitäen elektroniikkaa hyväksikäyttäväksi kokonaisuudeksi.
Massey-Ferguson esitteli vuoden 1986 lokakuun alussa uuden traktorisarjansa. Ulkonäkönsä puolesta se ei kovin paljon eronnut aikaisemmista. Sen sijaan mahdollisuus elektroniikan monipuoliseen hyödyntämiseen oli sisäänrakennettuna alusta alkaen. Kuvassa MF 3080 Datatronic, jossa tietokone on mukana.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

MF-3000-sarjan suunnittelutyö kaikkine vaiheineen kesti tehtaan edustajien mukaan seitsemän vuotta. Aivan varmasti se vaati ajan lisäksi myös melkoisen määrän rahaa. Kysymys oli tärkeästä askeleesta traktoritekniikan kehityksessä, ja suunnittelutyön oli tarkoitus hyödyttää valmistajaa monta vuotta eteenpäin.

Massey-Ferguson tukeutui uuden mallin kehitystyössä luonnollisesti myös komponenttivalmistajien tekemään kehitystyöhön. Yksi tärkeimmistä kumppaneista tässä projektissa oli Bosch, joka vastasi sähköisen nostolaitteen suunnittelusta. Bosch oli hankkinut kokemusta tästä tekniikasta jo muutaman vuoden ajalta Saksassa.

MF-3000-sarjan traktoreiden valmistus päästiin aloittamaan vuonna 1986. Valmistus oli määrätty tapahtuvan Ranskassa, jossa Beauvais’n tehtaille oli rakennettu sarjaa varten uusi tietokoneohjelmoitu osavalmistus- ja kokoonpanolinja. Linja oli rakennettu kysynnän mukaan mukautuvaksi. Se tuotti sarjan eri malleja ja vaihtoehtoisvarusteluja sitä mukaa, kuin tilaukset eri puolilta maailmaa edellyttivät.

Ensimmäistä kertaa lehdistöllä oli suotu mahdollisuus tutustua uuteen MF-3000-sarjaan ja sen teknillisiin ratkaisuihin 1986 lokakuun alussa MF:n suunnittelukeskuksessa ja koko mallistoon koulutuskeskuksessa Coventryssä. Suomessa uuden mallisarjan toimintaan päästiin ottamaan käytännön tuntumaa hyvin pian tämän jälkeen marraskuun alkupuolella.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuten Koneviestin toimittaja asian ilmaisi lehden numerossa 21 julkaistussa esittelyssä: kaukaa katsoen Massey-Ferguson 3000 oli sen näköinen kuin traktorit yleensä, eikä antanut mitään erityisiä viitteitä teknisistä uudistuksista.

Lähempi tarkastelu osoitti, että mistään vähäisestä muutoksesta ei ollut kysymys, vaan traktori oli uusi päästä päähän. Ja kysymys oli kokonaisesta mallisarjasta.

Olennaista oli, että traktorin perusrunko oli nyt tehty alusta alkaen nelivetoa ajatellen, 32 + 32 vaihteinen vaihdelaatikko-osa soveltui elektroniikkaohjaukseen, vaihdelaatikon kannet olivat sivuilla ja nostolaitteen työsylinterit olivat ulkopuolisina takasillan takana.

Näkymä kuljettajan paikalta. Kojetaulua voi pitää hyvin selkeänä. Mittarivarustusta täydentää runsas merkkivalovalikoima (kts. seuraava kuva).
Näkymä kuljettajan paikalta. Kojetaulua voi pitää hyvin selkeänä. Mittarivarustusta täydentää runsas merkkivalovalikoima (kts. seuraava kuva). Kuva: Uolevi Oristo
Näkyvyys eteenpäin on hyvä. Pakoputki on kapea, turbon jälkeenhän ei äänenvaimenninta tarvita.
Näkyvyys eteenpäin on hyvä. Pakoputki on kapea, turbon jälkeenhän ei äänenvaimenninta tarvita. Kuva: Uolevi Oristo

”Ajatteleva traktori”

Sarjan mainoslauseessa käytetylle ”ajatteleva” sanalle todettiin löytyvän perusteita. Käytännössä ajattelu tarkoitti, että sen jälkeen, kun määrätty ohjelmointi on kerran suoritettu, niin määrätty ajattelu ja päättely toteutuivat. Kun esimerkiksi maantieajossa nopeus kiihtyi yli 14 km tunnissa, niin tasauspyörästön lukitus avautui automaattisesti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Traktoritekniikkaan tuli mallisarjan mukana kaksi uutta nimitystä ja niille oma merkityksensä sekä teoriassa että käytännössä.

Autotronic-nimitys esiintyi malleissa, joissa tuohon aikaan komealta kuulostavasti ajorobotiksi kutsuttu järjestelmä ohjasi eräitä toimintoja automaattisesti sen jälkeen, kun annettu toteutuskäsky tai ajotilanne sitä vaati.

Täydellisemmässä Datatronic-järjestelmässä ajotietokoneen avulla pystyttiin keräämään monia tietoja, jotka saatiin näyttöruutuun ohjaajan oikealla puolella. Kuljettaja saattoi korjata ajotapaansa seuratessaan työnsä tuloksellisuutta. Käytännössä suurin edistysaskel oli nostolaiteen asennon ja työkoneen aiheuttaman vetovastuksen mittaaminen sähköisillä antureilla eikä mekaniikan avulla.

Datatronicin ensimmäinen mallisukupolvi sai jatkossa lisäominaisuuksia. Järjestelmän alkuperäinen nimi on säilynyt, vaikka Datatronic on myöhemmin uudistettu moneen kertaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Immo Tuijulan Massey Ferguson 3080 on otettu käyttöön 13.10.1989. Kolmekymmentävuotiaaksi traktoriksi se on hämmästyttävän siisti. Kuvaushetkellä mittarissa oli 6848 tuntia.
Immo Tuijulan Massey Ferguson 3080 on otettu käyttöön 13.10.1989. Kolmekymmentävuotiaaksi traktoriksi se on hämmästyttävän siisti. Kuvaushetkellä mittarissa oli 6848 tuntia. Kuva: Uolevi Oristo
Ohjaamoon nousu on helppoa. Askelmat ovat leveät ja pitkä kaide ohjaamon etukulmassa tarjoaa hyvän kädensijan. Oikealla puolella vaihdekepit haittaavat tavalliseen tapaan hieman liikkumista.
Ohjaamoon nousu on helppoa. Askelmat ovat leveät ja pitkä kaide ohjaamon etukulmassa tarjoaa hyvän kädensijan. Oikealla puolella vaihdekepit haittaavat tavalliseen tapaan hieman liikkumista. Kuva: Uolevi Oristo

Sarjan mallivaihtoehdot

Uuteen sarjaan kuuluivat mallit MF-3050, -3060, -3070, -3080 ja -3090. Moottoreiden tehot olivat 50, 57, 66 ja 71 sekä 79 kW, joista kaksi viimeisintä oli kuusisylinterisiä.

Kuusisylinteristen mallien mukaantulo oli toivottu asia, koska edeltävässä 500-sarjassa ei ollut kuutoskonetta ja 2000-sarjan kuutoset olivat puolestaan isoja ja raskaita.

Ensimmäinen mallipäivitys tuli melko nopeasti kaksi vuotta esittelyn jälkeen vuoden 1988 kesällä. Tällöin moottoreiden ruiskutuspumppu vaihdettiin niin sanottuun T-säätimellä varustettuun versioon. Tämä nopeutti moottorin reagointia tehontarpeen muutoksiin sekä nosti huipputehoa parilla kilowatilla.

Uutena mallina tuli 3060E, jossa oli pikavaihteella varustettu 16+16 -vaihteisto. Tässä mallissa oli karsittu muitakin ominaisuuksia: voiman ulosottovaihtona oli vain 540 r/min, rengaskoko oli pienempi ja ajorobotti oli jätetty pois. Näin traktorin hintaa pystyttiin laskemaan. Edullinen hinta teki tästä versiosta suositun.

Markkinoinnissa korostettiin yksilöllistä varustelua, joka kuitenkin toteutui useimmiten maahantuojan valmiiksi tekemän tehdastilauksen muodossa. Viistokeulaisesta Panorama-mallistosta Suomeen alettiin tuoda 3065-mallia. Myöhemmin vuonna 1990 myös 3070-mallista tuli saataville 3060-mallin tapaan 16+16 -vaihteinen säästömalli 3070E.

Viimeinen 3000-sarjaa koskenut malliuudistus tapahtui vuonna 1993. Tässä vaiheessa Perkins Quadram -moottorit tulivat käyttöön ja mallitunnusten lopuissa nolla vaihtui numeroksi viisi. Pienemmissä malleissa käytettiin 16+16 -vaihteistoa. Suuremman pään mallit 3075, 3085 ja 3095 oli varustettu neliportaisella Dynashift-pikavaihteella.

3000-sarjan päätös tuli vuonna 1995, kun uudet 6100-sarjan traktorit tulivat. 3000-sarja oli sen esittelyn aikaan erittäin moderni. Yhdeksän vuoden aikana tästä seurannut etu kilpailussa muiden valmistajien kanssa oli ehtinyt kadota ja myyntimäärät olivat alkaneet laskea. Tässä suhteessa ei 6100-sarjasta ollut apua.

Mainettaan parempi

Oheisissa kuvissa näkyvä Massey Ferguson 3080 on maskulaisen Immo Tuijulan. Traktori on otettu käyttöön 13.10.1989. Tuijula osti sen Asko Ajosenpäältä, joka oli koneen ensimmäinen omistaja. Omistaja vaihtui tammikuussa 2001, kun Massikan mittarissa oli 2 868 tuntia. Kuvaushetkellä mittarissa oli 6 848 tuntia, mikä merkitsee noin 200 h vuotuista käyttömäärää.

Traktorissa on metsäohjaamo, koska Asko Ajosenpää on käyttänyt sitä omissa metsäajoissaan. Hän on täydentänyt panssarointia omilla lisäsuojauksillaan.MF 3080:llä vedetään 3 m:n Väderstad Rapidia ja perävaunuja, ruiskutustyöt loppuivat luomuun siirtymisen yhteydessä.

Immo Tuijula on ollut tyytyväinen traktoriinsa. ”Tiesin ostohetkellä, että sitä on pidetty hyvin. Massikka onkin viettänyt yönsä katon alla. Sitä ei ole myöskään viritetty. Korjauksia on tehty jonkin verran. Sähköinen nostolaite on toiminut moitteetta, mutta Autotronic-vaihteiston ohjausyksikkö on vaihdettu myös tähän traktoriin”, toteaa Tuijula.

MF 3080 kummatkin omistajat ovat pitäneet tarkkaa huoltokirjanpitoa. Huoltotarvikkeiden ja öljyjen lisäksi kustannuksia on tullut eniten v. 2006, kun Autotronicin ohjausyksikkö ja kytkin vaihdettiin. Viime viikolla Massikkaan vaihdettiin pikavaihteen nopean puolen kitkalevyt. Matka jatkuu…

Lue myös Koneviestin tekemä vertailu Massey-Fergusonin ja Valmetin sähköhydraulisen nostolaitteen toiminnasta:

Kokemuksia elektroniikasta kyntötyössä – elektroniikka nostolaitteen hallinnassa ja ajomonitori kuljettajan apuna

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Koneviestin arkistosta KV 21/1986: Ensituntuma "hyvämuistisesta" Massey-Ferguson 3070 -traktorista