Vuosimallin 1986 Fiatagri 70–90 DT -traktori on edelleen luotettava työkone metsä- ja lumitöissä – ainoana miinuksena on ohjaamoa vaivaava ruoste

Vesa ja Veijo Turpeinen hankkivat kotitilalleen Kannonkoskelle kolmisen vuotta sitten vuosimallia 1986 olevan Fiatagri 70–90 DT -traktorin.
Vesa Turpeinen on kunnostanut veljensä kanssa hankkimansa Fiatagri 70–90 DT:stä luotettavan työkoneen. Traktori on ehostettu myös ulkoisesti siistiin kuntoon.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Mittariston yleisilme on selkeä, sähköjärjestelmää ei ole yleisesti pidetty Fiatagri-traktoreiden parhaimpana puolena. Tämän yksilön sähköt saatiin kuitenkin polttoainemittarin anturin vaihdolla toimimaan kuten kuuluukin.
Mittariston yleisilme on selkeä, sähköjärjestelmää ei ole yleisesti pidetty Fiatagri-traktoreiden parhaimpana puolena. Tämän yksilön sähköt saatiin kuitenkin polttoainemittarin anturin vaihdolla toimimaan kuten kuuluukin. Kuva: Tapio Vesterinen
Käyttöohjekirjasta on aina hyötyä käytetyn traktorin ominaisuuksiin tutustuessa. Fiatagrissakin on virta-avaimen 0-asennon "takana" parkkivaloasento, ainakin Valmet-kuljettajat jättävät Fiatilla ajaessaan helposti parkkivalot tahattomasti päälle.
Käyttöohjekirjasta on aina hyötyä käytetyn traktorin ominaisuuksiin tutustuessa. Fiatagrissakin on virta-avaimen 0-asennon "takana" parkkivaloasento, ainakin Valmet-kuljettajat jättävät Fiatilla ajaessaan helposti parkkivalot tahattomasti päälle. Kuva: Tapio Vesterinen
Koneviestissä ollut Fiatin mainos vuodelta 1985.
Koneviestissä ollut Fiatin mainos vuodelta 1985. Kuva: Valmistaj

Traktori löytyi naapurikylältä jonkin aikaa seisseenä, mutta varsin tuoreilla renkailla varustettuna. Mittarissa on tällä hetkellä noin 5 500 tuntia, joista omia ajoja on noin 200 tunnin verran.

"Nelivetotraktori päätettiin hankkia 135:sen Massikan kaveriksi lähinnä lumi- ja metsätöihin, mutta muutakin käyttöä traktorille on löytynyt aina riistapellon muokkaustöistä veneiden siirtelyyn", Vesa kertoo. Turpeisten Fiatagri on varustettu vuonna 1985 esitellyllä leveämmällä CL-ohjaamolla (Cabina Larga).

Jumit auki

Vesa on kunnostanut traktoria jonkin verran pidemmän seisonnan jälkeen. "Öljy- ja polttoainevuotoja oli muun muassa syöttöpumpun ja vedenerottajan ympärillä sekä hydrauliikan pikaliittimissä. Nyt kaikki vuodot on saatu kuriin, eikä Fiat merkkaa paikkaansa edes tallissa", hän kertoo. Jonkin verran töitä teettivät myös jumissa olleet hallintalaitteet, muun muassa hydrauliikan vivustot olivat jumiutuneet yhdeksi puuksi, samoin käsikaasun ja kuuluisan klik-klak-laitteen vaijerit, Vesa luettelee.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mekaanisella puolella viat eivät olleet kovin vakavia. "Raidetangon molemmat päät ja ohjaussylinterin päässä oleva pusla uusittiin, nyt kone kulkee nätisti suoraan. Toisen raidetangon pään lukitusmutterin puute ihmetytti, onneksi huoltomies kertoi lukituksen tapahtuvan hitsaamalla sen jälkeen, kun säätö on saatu suunnilleen kohdalleen. Hienosäätö tapahtuu toista tangon päätä kiertämällä", Vesa selvittää.

Ulkoasu siistiksi

Kosmeettisella puolella traktoria on ehostettu muun muassa uudella maskilla ja pakoputkella sekä sisustan puolella lattiamaton ja verhoilujen ehostuksella ja vaihdekeppien suojakumien vaihdolla. Ohjaamon etupilareissa olleet ja pahasti kärsineet tartuntakahvat vaihdettiin rosterisiin. Metsäajoa varten ohjaamon molemman puolen portaat muutettiin jo ennakkoon metsäkäyttöön sopiviksi. Alemmat askelmat saadaan näppärästi irti ennen metsään menoa.

Ainakin tässä yksilössä sähkövikoja oli maltillinen määrä, työvalojen vaihdon ja muiden liitosten tarkastuksen lisäksi vaihtoon meni vain polttoainemittarin anturi. Ohjaamoa Vesa kehuu lämpimäksi talviaikaan, etenkin kun lämmityslaitteen kennon hana herkisteltiin toimimaan oikein.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ruoste vaivaa ohjaamoa

Monien muiden Fiatagrien tavoin myös Turpeisten yksilössä ohjaamoa vaivaa ruoste. "Traktori on ollut aikanaan ilmeisen rankassa maatalouskäytössä, lokasuojassa on vieläkin kiinni silppurin torven ohjainlaitteen kiinnikkeeltä vaikuttava rauta. Osasyynä ruosteelle on varmasti AIV-happo, mutta osaavat nämä ilman happoakin ruostua. Peltitöihin en ole kuitenkaan vielä ryhtynyt", Vesa pohtii.

Pieneen käyttöön Vesa Turpeinen pitää Fiatagria hyvänä valintana. Varaosia on hyvin saatavilla ja ne ovat suhteellisen edullisia. "Rankametsässä Fiiatti on hyvä menijä hyvän etuakselin lukon ansiosta, onhan se tosin pikku-Fergun jälkeen kankea ahtaammilla ajourilla. Moottori on hyvä käynnistyjä, äkkilähdöt ilman lämmitystä onnistuvat ongelmitta 15 asteen pakkasestakin", Vesa kertoo.

Fiatagri pysynee talossa pitkään, sillä traktori on mukava ajaa ja soveltuu monenlaiseen käyttöön. Vesan sanoin: "kyllä raktori on tehty ajettavaksi".

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sinua saattaa kiinnostaa myös artikkeli Fiatgrin nelivetotraktoreiden historiasta:

Fiatagri-mallisto puhutteli nelivetotraktorin tarvitsijoita 1980-luvuilla – markkinointi otti kaiken hyödyn irti merkin neliveto-ominaisuuksista