Tällaisia ovat Valmet-prototyypit vuosien varrelta – hutejakin on vuosien varrelle mahtunut

Valtra juhlii tänä vuonna 60-vuotista taivaltaan. Valmet muuttui kirjavien vaiheiden jälkeen Valtraksi kymmenen vuotta sitten. Pikku-Valmeteja ja Diesel-Valmeteja on muisteltu monissa artikkeleissa juhlan kunniaksi. Nyt kurkistamme kulissien taakse alkuperäisten valokuvien ja perimätiedon avulla. Uusien koneiden kehitystyö on täynnä yrityksiä ja erehdyksiä, joista parhaimmillaan seuraa oivalluksia. Kuvissa olevat rujot prototyypit ja ajatukset on saatu useimmiten myyntikelpoiseen kuntoon. Hutejakin on vuosien varrelle mahtunut.
Tilaajalle
Isoon Valmetiin, jossa oli Linnavuoren tekemä 4-sylinterinen ja 4,2-litrainen Valmet-moottori, kytkettiin Casen voimansiirto. Hydrauliikka kehitettiin itse. Syntyihän siitä traktori, mutta ei asiakkaiden odottamaa tuotetta. Muun muassa maavaran pienuutta ihmeteltiin. Tämä on Valmet 80:n prototyyppi. Sarjavalmisteisen mallin keula muuttui valurautaiseksi ja tyyppimerkinnäksi tuli Valmet 864. Case-voimansiirrolla varustettuja Valmeteja tehtiin muutamia satoja, joista valtaosa meni TVH:n suurtilauksessa tienhoitoon. Pian Valmetilla tehtiin jämäkkä päätös: iso traktori suunnitellaan itse.