Ford 8210 -traktori oli kymppisarjan lippulaivamalli – Suomessa traktori tuli tunnetuksi hyvästä maineestaan
Fordin 1960-luvun puolivälissä esitelty tonnisarja pysyi kuvioissa useita uudistuksia läpikäyneenä lähes 30 vuoden ajan.Ensimmäiset muutokset tehtiin v.1968, jolloin muotoilu vaihtui kulmikkaammaksi ja tekniikkaan tuli kaivattuja parannuksia. 600- ja 700-sarjat saatiin markkinoille vuosina 1975 ja -76. Vielä reilut 10 vuotta aiemmin viljelijöiden traktoritarpeet oli saatu tyydytettyä kolmella Fordson-mallilla teholuokissa 35–54 hv, mutta nyt ei 11 eri malliakaan ollut tarpeeksi. Etenkin 94 DIN-hevosvoimaisen 7700:n ja 33 hv tehokkaamman Ford 8700:n väliin haluttiin vähintään yhtä traktoria.
Risteytyksellä alkuun
Kokonaan uuden traktorimallin kehittäminen oli kallista, niinpä päädyttiin käyttämään valmiita osakokonaisuuksia. Yhdistämällä Ford 6700:n voimansiirto ja 6-sylinterinen Ford Dorset 2714E-moottori, saatiin kaivattu 115 hv:n traktori. Uuden 8100-mallin suunnittelu ja toteutus uskottiin County Commercial Cars Ltd:lle, jolla oli pitkä kokemus 6-sylinteristen moottoreiden sovittamisesta Fordeihin. Toki yhdistäminen olisi osattu Basildonissakin, mutta se olisi vaatinut muutoksia tuotantolinjaan, eikä se olisi ollut pienen menekin takia kannattavaa.
Erilaisen moottorin takia traktoriin piti asentaa runkopalkit. Akseliväli saatiin lyhemmäksi etuakselia kääntämällä. Kovin onnistunutta traktoria Ford 8100:sta ei tullut. Kuorma-auton moottori oli kierroskone, vääntöä oli heikosti ja veto alkoi loppua jo 1 600 kierroksen paikkeilla. Traktorin painopistekin oli pielessä, mikä heikensi vetovoimaa.
Vuoden 1980 lopulla saataville tuli huomattavasti parempi Ford 8200, jossa oli vahvistettu 7700:n voimansiirto, 8700:n kuutosmoottori ja vetävä Schindlerin etuakseli. South Essex Motors (SEM) oli koonnut samanlaisen traktorin, mutta County ennätti ensin. Myös SEM:illä oli vahvat yhteydet Fordiin. Australialaiset olivat suunnitelleet oman Ford 8401-mallinsa, joka oli takavetoinen ja siitä puuttui nostolaite, mutta muuten samoista tarpeista koottu kuin Ford 8200. Muotoilu ja väritys poikkesivat täysin Fordista. Traktorit koottiin Australiassa, osien pakkaamisesta lähetyskuntoon ja sovitusosien tekemisestä vastasi SEM.
Vuoden 1981 mittaan alle 100-hevosvoimainen Ford-mallisto uusiutui 10-sarjaksi. Joulukuussa USA:n Romeon tehtailla valmistui viidesmiljoonas Ford, juhlatraktori oli takavetoinen ja hytitön 7710. Seuraavan vuoden kesäkuussa kymppi-mallien lippulaivaksi tuli 8210, jonka tekemisestä vastasi nyt kokonaan Ford. Merkittävimpiin uudistuksiin kuuluivat synkrovaihteisto ja nelivetoversiossa ZF:n etuakseli. Mainonnassa sen todettiin olevan juuri oikea traktori nykyviljelyyn.
6-sylinteriselle ja päälle 100-hevosvoimaiselle traktorille uskottiin nyt löytyvän riittävästi kysyntää, vaikka 80-luvulla traktoriteollisuudessa elettiin kovia aikoja. Isotkin valmistajat joutuivat tekemään yllättäviä ratkaisuja; Allis-Chalmersin traktorituotanto loppui kokonaan, Case ja IH selvisivät jatkoon fuusion avulla. Ford ja sadonkorjuukoneisiin erikoistunut New Holland panivat hynttyyt yhteen v.1986, vuotta myöhemmin samaan talouteen liitettiin vielä kanadalainen suurtraktori Versatile. Entiset merkit säilytettiin toistaiseksi.
Hieman ennen yhdistymisiä esiteltiin uudistettu 10-sarja Force II, jonka huomattavin muutos oli uusi Super Q -ohjaamo. Seuraavassa, keväällä 1989 lanseeratussa Generation III -mallistoissa suurimmat tekniset muutokset tehtiin Ford 8210-malliin. Taka-akselia vahvistettiin, erityisen paljon petrattiin hydrauliikkaa, jossa oli nyt vetovarsitunnustelu ja sähköinen hallinta. Kahdella apusylinterillä nostovoima kasvoi 15 %. Carraron etuakseli oli tullut varusteeksi jo aiemmin.
Fordin 74-vuotinen historia itsenäisenä traktorimerkkinä päättyi vuonna 1991, jolloin huhut Fiatin ja Fordin yhdistymisestä kävivät toteen. Uudesta yrityksestä Fiat omisti 80 %, loput Ford. Samalla päättyi 10-sarjan valmistus. Uudessa Power Star -mallistossa oli enää hyvin vähän yhteistä edeltäjiinsä, Ford-logot ja -tarrat vaihtuivat New Hollandiin v.1994.
Suomessa vielä vahvat markkinat
Kymppisarjan ensimmäisen malliston tulemisen aikoihin Suomessa myytiin vuosittain yli 11 000 traktoria eikä lukemaan sisältynyt mönkijöitä tai muita leluajoneuvoja. Ford oli tilastojen kakkonen vajaalla 2 000:lla traktorilla, eli sitä myytiin saman verran kuin tällä hetkellä kaikkia traktoreita yhteensä.
Traktoreiden kokonaismyynnissä mentiin pysyvästi alle 10 000 koneeseen vuonna 1991, pari vuotta myöhemmin tehtiin kaupat enää 2 500:sta traktorista. EU-aika tuplasi lukemat, mutta niissä on mukana edellä mainitut kevyemmät ajoneuvot.
Meillä Fordilla oli koko historiansa ajan vakaat kannattajansa, samanlaista ja joskus melko kiivastakin uskollisuutta löytyi tietenkin myös MF:n, IH:n ja muidenkin merkkien omistajien keskuudesta. Ford 8210 ei nykymittapuulla ole edes keskikokoinen traktori, mutta 30 vuotta sitten se luokiteltiin vielä suurtraktoriksi, joita ostettiin vain urakointikäyttöön ja isommille tiloille, mutta niiden menekki oli selvässä kasvussa. Hyvämaineisena perustraktorina tunnettu 8210 jäi kuitenkin paljon harvinaisemmaksi kuin sen pahimmat 6-sylinteriset kilpailijat Valmet 905 ja Fiat 980.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



