Nykyisin yleisen mekaanisen levykytkimen edeltäjiä olivat rumpukytkin, pantakytkin, kartiokytkin ja monilevykytkin - jokaisella kytkintyypillä oli omat hyvät ja huonot puolensa
Mekaaninen levykytkin on siirtymässä historiaan ainakin suuremmissa traktoreissa, ja kovin kaukana ei ole aika, jolloin sitä ei tarvita enää pienemmissäkään koneissa. Traktorihistorian ensimmäisinä vuosikymmeninä kytkimelle oli monenlaisia vaihtoehtoja, mutta "Kekkosen aikaan" jokaisessa maataloustraktorissa oli jo 1- tai 2-levyinen kytkin.
Tilaajalle
Osaston luetuimmat
- Väkivahva Zetor Crystal 12045 -traktori tehtiin kolmen valmistajan yhteistyönä – nelivetotraktori toi puhtia turpeennostoon ja kalkkivaunun eteen
- Fordin juhlamallissa riitti vääntöä – johtoryhmän alun perin hylkäämästä traktorista tulikin suosittu keräilykohde
- Åkerman H 25 -kaivinkone painaa lähes 44 tonnia – 50 vuotta vanhalla koneella voisi siirtää vaikka vuoren
- Sotien jälkeen Suomella oli valtava raivausurakka – näin muokattiin suota ja korpea pelloksi
- Nelivetoinen Magnum 7100 -sarja antoi hyvän alkuvauhdin Case IH:n traktorimyynnille – sarjan powershift-vaihteisto on osoittautunut vuosien saatossa kestäväksi ja toimivaksi
- Kuljettajat muistelevat työskentelyä isolla Åkermanilla – ”Tuntui, että taivas oli vain rajana”
- John Deere aloitti uransa vermontilaisena kyläseppänä – hylätystä raamisahan terästä tuli uran käännekohta