Nykyisin yleisen mekaanisen levykytkimen edeltäjiä olivat rumpukytkin, pantakytkin, kartiokytkin ja monilevykytkin - jokaisella kytkintyypillä oli omat hyvät ja huonot puolensa

Mekaaninen levykytkin on siirtymässä historiaan ainakin suuremmissa traktoreissa, ja kovin kaukana ei ole aika, jolloin sitä ei tarvita enää pienemmissäkään koneissa. Traktorihistorian ensimmäisinä vuosikymmeninä kytkimelle oli monenlaisia vaihtoehtoja, mutta "Kekkosen aikaan" jokaisessa maataloustraktorissa oli jo 1- tai 2-levyinen kytkin.
Tilaajalle
Ensimmäisissä polttomoottoritraktoreissa käytettiin lattahihnavetoa ja sittemmin puimureista tuttua kiristintyyppiä, joka toimi kytkimenä. Sama systeemi oli joissakin pienikokoisissa traktoreissa vielä 1950-luvulla, nyt niitä on lähinnä ruohonleikkureissa. Pitoa pystyi lisäämään hihnavahalla, pihkalla tai siirapilla, mutta käsittelyn jälkeen kone saattoi jatkaa matkaansa kiristimen löysäämisestä huolimatta. Kuvassa Froelisch-traktorin pienoismallin remmiveto.