
Valmet 20 -traktori tuunauksella käyttökuntoon – näin pikku-Valmet sai uuden elämän
Turbotetulla Kubotan dieselmoottorilla varustettu nelivetoinen Valmet 20 on harvinainen ilmestys. Sellainen kuitenkin löytyy Kempeleestä.
Kunnostetun Valmet 20 -traktorin moottorin tehoja ei ole mitattu, mutta arviolta siinä on yli 22 hevosvoimaa. Kuva: Kasperi JääskeläinenKalevi Timlin käytti kahden talven vapaatunnit, kun hän vaihtoi Valmet 20:een dieselmoottorin ja rakensi siihen toimivan nelivedon. Aihio traktoriin löytyi kymmenkunta vuotta sitten Oulun Pikkaralan kylästä. Voimanlähteestä oli tulpat tiessään ja moottori pyöri kankeasti.
Kalevi Timlin tarkoituksena on lisätä vielä traktorin tehoja ahtopainetta nostamalla ja ruiskutusta muuttamalla. Kuva: Kasperi Jääskeläinen”Päätin heti, että vaihdan siihen moottorin. Kolmisylinterinen Kubota D905 oli pyörittänyt kuorma-auton kylmäkonetta, mutta sen kompressori oli mennyt rikki ja poistettu käytöstä. Moottoria oli käytetty 8 000 tuntia, mutta se oli edelleen hyvässä iskussa. Sille ei tarvinnut tehdä öljynvaihdon jälkeen muuta kuin vaihtaa vesipumppu ja säätää venttiilit”, Timlin muistelee.
Muutoksessa traktorin paino ei noussut, koska nykyaikainen dieselmoottori on bensakonetta kevyempi. Kuva: Kasperi JääskeläinenMoottorin sovitus kohdalleen onnistui heti ensi yrittämällä, kun apurungon metalliosat oli polttoleikattu muotoonsa ja välilaipan kiinnitysreiät porattu jigin kanssa kohdalleen. Hydraulipumppu piti siirtää traktorin oikealle puolella, kun alkuperäisessä se on vasemmalla puolella. Turboahdin asettui mukavasti pakosarjan päälle ja mahtui hyvin paikalleen polttoainesäiliön kylkeen alanurkkaan.
”Traktori oli alkujaan lähes täydellinen, eikä siinä ollut osapuutteita. Pellit olivat kohtuullisen hyvät, mitä nyt joitain klommoja piti oikoa. Pellit soodapuhallutin Lapin Soodapuhalluksella ja pohjamaalauksen jälkeen ruiskutin pintamaalit.”
Alun alkaen Timlinin idea lähti rakentelusta – onpahan näyttää jotain oman käden jälkeä. Kun projektin loppusuora alkoi häämöttää, kasvoi ruokahalu syödessä.
Nelivedon vuoro
”Ajelin ensimmäisen vuoden traktoria takatuupparina, mutta sitten homma karkasi käsistä ja päätin muuttaa laitteen nelivetoiseksi. Hommasin siihen Toyotan HJ -mallissa olleen etuakselin, joka ei kuitenkaan kookkaan perämurikan takia passannut paikalleen. Otin lopulta siitä vain kääntönivelet ja rakensin perän Ladan taka-akselista. Näin akselivälistä tuli sirompi, Timlin kertaa.
Jakolaatikko olikin oma projektinsa. Kalevi mietiskeli jonkin aikaan, toteuttaako sen monimutkaisesti hammaspyörillä, kunnes hänelle juolahti idea joissakin pikkukoneissa käytetystä ketjuvälityksestä.
Nelivedon rakentamisessa mielenkiintoisin osa oli jakolaatikon toteutus ketjuvälityksellä. Kuva: Kasperi Jääskeläinen”Purin Valmetin perän, otin vaihdelaatikon auki ja mittailin, mihin ketjuhammaspyörän voisi laittaa. Onneksi perä oli purettavissa. Sain kaikki hammaspyörät erikseen, kun avasin lukkomutterin.
Kun hammaspyörät otti ensin pois, väliin mahtui koneistamossa sopivaan kokoon teetetty ketjuhammaspyörä, johon sai kaiken kukkuraksi teetettyä boorit lankasahausmenetelmällä. Kaksirivinen ja hyvin kestävä ketju pyörittää toisiovälitystä, jotta välityssuhde kardaanille olisi pienempi.
Hyvänä apuna rakentetlussa oli vaimon siskon mies, joka on insinööri. Hän osasi tehdä tietokoneeseen laskentaohjelman, jolla puolestaan sai selville vaadittavat hammaspyörien koot. Piti vain tietää Valmetin ja Ladan perävälityksen arvot ja renkaitten vierintämatkat. Kun nämä tiedot syötti taulukkoon, sai sen avulla laskettua hammasluvun.
”Yleensähän etuakselin pitäisi pyöriä 1–3 prosenttia nopeammin kuin takapää. Taulukkolaskennan mukaan suunnittelu osui kerralla nappiin ja etuperästä tuli juuri yhden prosentin verran takapäätä joutuisampi”, Timlin iloitsee onnistunutta muutosta.
Kalevi Timlin ei ole laskenut projektinsa työtunteja saati kustannuksia. Lopulta rahaa ei palanut kohtuuttomasti, joskaan vapaa-ajan ongelmiakaan ei ilmennyt. Tuloksen haluttavuutta on mitattu Oulaisten Wanhan Woiman traktoritapahtumassa. Jotkut ovat koettaneet ostatella traktoria itselleen, mutta Kalevi Timlin ei ole tarjouksiin tarttunut.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





