Sota-aikaan Suomessa kehiteltiin puukaasulla toimivia ajoneuvoja – kiitetty ja kirottu puukaasu

Suomi siirtyi reilut 80 vuotta sitten pitkään kestäneeseen korvikepolttoaineiden aikaan. Kun nestemäisiä polttoaineita sai rajoitetusti, eikä lopulta ollenkaan, alkoivat 1920-luvulla tehdyt puukaasukokeilut taas 
kiinnostaa. Suomessa oli tuolloin noin 6000 traktoria, joista 2/3 varustettiin "häkäpytyllä". Sen käyttö ja 
ylläpito oli hyvin työlästä, mutta pyörien piti pyöriä kriisiaikanakin.
Tilaajalle
Sota-aikaan saksalaiset valmistajat varustivat traktoreita puukaasulaitteistolla jo tuotantolinjalla. Kehitin ja suodattimet pyrittiin sijoittamaan huomaamattomasti konepeltien alle. Fahr HG 25:n (holtzgas = puukaasu) moottori oli 2-sylinterinen 4-litran Deutz, teholtaan 25 hv. Täysi 75 kilon pilkepanos riitti enintään 5 tunniksi. Puukaasu-Fahr painoi 2,5 tonnia.