1918 valmistuneessa Bates Steel Mule -traktorissa oli takana telat ja edessä rautapyörät – traktorin Suomen tuonti jäi muutamaan koneeseen
Rautapyörätraktoreiden vetoteho oli yleensä hyvä, mutta eri maalajeilla tarvittiin erilaisia pyöriä. Piikit pitivät savikolla, mutta hiekassa tai mutamaalla heikommin. Hakuilla varustettu pyörä toimi näillä alustoilla, mutta märkä savi liiskautui hakkujen väliin ja pian pyörä oli yhtenäisen savikerroksen peittämä liukas möhkäle.
Tilaajalle
Osaston luetuimmat
- Väkivahva Zetor Crystal 12045 -traktori tehtiin kolmen valmistajan yhteistyönä – nelivetotraktori toi puhtia turpeennostoon ja kalkkivaunun eteen
- Fordin juhlamallissa riitti vääntöä – johtoryhmän alun perin hylkäämästä traktorista tulikin suosittu keräilykohde
- Nelivetoinen Magnum 7100 -sarja antoi hyvän alkuvauhdin Case IH:n traktorimyynnille – sarjan powershift-vaihteisto on osoittautunut vuosien saatossa kestäväksi ja toimivaksi
- Åkerman H 25 -kaivinkone painaa lähes 44 tonnia – 50 vuotta vanhalla koneella voisi siirtää vaikka vuoren
- Sotien jälkeen Suomella oli valtava raivausurakka – näin muokattiin suota ja korpea pelloksi
- Kuljettajat muistelevat työskentelyä isolla Åkermanilla – ”Tuntui, että taivas oli vain rajana”
- John Deere aloitti uransa vermontilaisena kyläseppänä – hylätystä raamisahan terästä tuli uran käännekohta