Steiger oli arvostettu merkki – runko-ohjatut traktorit ovat edelleen luotettavia vetokoneita
Steigerin runko-ohjatut traktorit tunnetaan luotettavina vetokoneina. Tuotanto alkoi vuonna 1969 viljelijöiden omasta tarpeesta.
Runko-ohjatut traktorit ovat parhaimmillaan vetokoneena, kun sekä koneen paino että veto jakautuvat tasan etu- ja taka-akseleille. Kuva: Uolevi OristoSteigerin veljekset rakensivat ensimmäisen runko-ohjattavan traktorin omaan käyttöönsä vuonna 1958. Toimiva ja luotettavaksi osoittautunut traktori kiinnosti muita viljelijöitä niin paljon, että Steigerit aloittivat teollisen valmistuksen vuonna 1969. Traktorit olivat väriltään vihreitä ja mallinimet oli lainattu kissapedoilta.
International Harvester osti 30 % osuuden Steigerista vuonna 1970. Steiger ajautui useiden yritysjärjestelyiden jälkeen osaksi CNH-konsernia. Steigerin nimi katosi aluksi, koska traktoreita myytiin sekä Case IH:n että New Hollandin nimellä. Traktoreiden ulkonäkö ja rakenne pysyivät pitkälti samankaltaisina, nimen muuttuminen ja värityksen vaihtuminen olivat suurimmat muutokset.
Steigereita valmistettiin lisenssillä Ranskassa ja Unkarissa, jossa sen kauppanimi oli Raba Steiger.
Steiger-traktoreilla oli hyvä maine.
Steiger-traktoreilla oli hyvä maine, minkä vuoksi Steiger-nimi lisättiin tyyppimerkinnän loppuun, kun 9300-sarja tuli markkinoille vuonna 1995.
Strömbergien Case IH 9300 Steiger -mallisarja pohjautuu pitkälti aikaisempiin Steiger-malleihin. Kulmikas ulkomuoto ja jämäkät rakenteet olivat Steiger-traktoreille tyypillisiä. Steigerin mainoslauseen mukaan vetokyvyn vaatima paino on sijoitettu koneen rakenteisiin, eikä valurautaisiin lisäpainoihin kuten kilpailijoilla. Case IH:n seuraavat runko-ohjattavien mallisarjat muistuttavat tekniikaltaan ja muotoilultaan muita CNH:n malleja. Pyörätraktoreiden rinnalle kehitettiin Quadtrac-telatraktorimallisto vuonna 1997.
Case IH 9300 Steiger -sarjaan kuuluu viisi mallia. 9330-mallissa on Cummins 830 TA -moottori ja vakiona 12+3-nopeuksinen Power Shift -vaihteisto. Suuremmissa malleissa on vakiona synkronoitu 12-nopeuksinen vaihteisto, joka on voitu varustaa lisävarusteena kaupatulla kaksinopeuksisella pikavaihteella. Power Shift oli tarjolla lisähintaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


