Sleipner Finland kehitti maastokelpoisen lavetin, jota vedetään runko-ohjatulla dumpperilla
Kaivos- ja työkoneiden siirtoratkaisuja tarjoava Sleipner on kehittänyt uudenlaisen maastokelposen lavetin. Kompakti DB45 on suunniteltu koneiden siirtoon aina 45 tonnin painoluokkaan asti.Sleipner on tullut tunnetuksi erilaisista kaivoskoneiden siirtopyöristä. Uusi DB45-lavettimalli on jo tuotannossa ja parhaillaan käytössä Pohjois-Suomessa.
“ Lavettia on myös esitelty diilereille ja jälleenmyyjille ympäri maailman, ja se on herättänyt suurta kiinnostusta. Asiakaskunta ja potentiaali on huomattavasti suurempi kuin aiemmilla tuotteillamme. Tätä on pitkään ja hartaasti odotettu. Ensikäyttäjien kokemukset ovat olleet hyviä”, Teijo Höylä Sleipnerilta kertoo.
DB45-lavetin vetoauto ei ole kiinteästi kytketty lavettiin, vaan sitä vedetään runko-ohjatulla dumpperilla. Lavetti voidaan kytkeä dumpperin perään aina tarvittaessa, muulloin dumpperit ovat käytettävissä normaaleihin töihin. Lavetin kytkeminen tai irrottaminen vie muutaman minuutin. Konsepti on patentoitu.
“DB45-lavetilla päästään paikkoihin, joihin ei ole voitu kalustoa aiemmin viedä. Runko-ohjattava dumpperi on ketterä, siinä on kuusi vetävää pyörää, joiden ansiosta voidaan operoida vaikeassakin maastossa. Lavetin pyörien halkaisija on 1,5 metriä eli ero on merkittävä perinteiseen maanteillä kulkevaan kalustoon. Isoilla pyörillä saavutetaan maastokelpoisuus”, Höylä tarkentaa.
Sleipnerin mukaan lavettia kannattaa käyttää jo muutaman sadan metrin siirtomatkoilla, koska lastaaminen on nopeaa. Ketteryydestä on apua kaivoksilla ja louhoksilla, joissa pitää kuljettaa pintaporakoneita ahtaisiin paikkoihin. Sopivia käyttökohteita ovat myös suuret maanrakennus- ja muut vastaavat suljetut kohteet, pato-, lentokenttä- ja rautatietyömaat tai pitkät putkilinjaprojektit.
“Tällaisissa projekteissa tarvitaan alle 25t kaivinkoneita sekä puskukoneita ja pintaporakoneita, mutta näiden siirtomatkat ovat pitkiä ja maasto niin haastavaa, että sinne ei perinteisellä kalustolla pääse. Ratkaisullamme saadaan selkeää etua suurissa ja pitkäkestoisissa infraprojekteissa, joissa tarvitaan ketteryyttä ja maastokelpoisuutta”, Höylä sanoo.
Pienet käyttökustannukset
Sleipnerin mukaan uutuuden huollon tarve on merkittävästi pienempi perinteisiin maantielavetteihin verrattuna. Myös lavetin käyttöönotto on nopeaa. Dumpperikohtainen vetokytkin kiinnitetään pulttaamalla, lisäksi tarvitaan kytkennät sähköille ja jarruille.
Vetokytkimien asennusarjat on saatavilla kaikille yleisimmille dumpperimerkeille. Dumpperin varustelu vetokytkimellä kestää alle päivän. Vetokytkin voidaan asentaa niin moneen dumpperiin kuin on tarpeen. Lavettia voidaan käyttää joustavasti tarpeen mukaan, jos useampi dumpperi varustetaan vetokytkimellä.
“Jos porakone tai muu työkone menee rikki, niin se sotkee koko tuotantosuunnitelman. Ratkaisullamme korvaava kone voidaan tuoda tilalle ja rikkinäinen viedä korjaamolle, Tuotannon häiriötekijät voidaan näin minimoida, ja pora- ja työkoneiden käyttöastetta saadaan kasvatettua”, Höylä kertoo.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



