
Fendt päivittää mallistojaan – 500- ja 800-sarjat täysin uudistettu
Fendt esitteli viime viikolla uudet 300-, 500-, 700-, 800- ja 1000-sarjan Vario-traktorimallit Saksassa.
Fendt esitteli elokuun loppupuolella Saksassa viisi uutta mallisarjaansa. 500- ja kuvan 800-sarjan mallit on uudistettu perusteellisesti. Kuva: Tapio VesterinenSaksalaisvalmistaja Fendt on panostanut Agritechnica-uutuuksiinsa poikkeuksellisen paljon, sillä luvassa on peräti viisi uutta mallisarjaa.
300-, 700- ja 1000-sarjojen uudistukset ovat pieniä päivityksiä, mutta 500- ja 800-sarjat on laitettu täysin uuteen uskoon.
300-sarjaan lisää tehoa
300-sarjan uudistukset liittyvät uuden 310 Vario -perusmallin esittelyyn, DynamicPerformance-lisätehon tuomiseen kaikkiin malleihin, hydrauliikan uudistuksiin sekä laajempaan lisävarustevalikoimaan.
Viidennen sukupolven 300-sarja kattaa ilman lisätehoa ilmaistuna 103–142-hevosvoimaiset mallit. Mallistouudistuksen yhteydessä kymmenen hevosvoiman DP-lisäteho on nyt tuotu kaikkiin 300-sarjan malleihin.
300-sarjan Gen 5 -malleissa 10 hevosvoiman lisäteho on nyt vakiona kaikissa versioissa. Lisäksi esimerkiksi etukuormainominaisuuksia on parannettu. Kuva: Tapio VesterinenMoottorina käytetään edelleen Agco Powerin 4,4-litraista nelisylinteristä voimanlähdettä ja 40 km/h huippunopeuden yhdellä aluevaihteella mahdollistavaa ML75-voimansiirtoa.
Etukuormainkäyttöä ajatellen uutena varusteena on erillinen keskiventtiili, jonka myötä öljyä ei tarvitse enää ottaa kuormaimelle takaventtiileistä.
Myös itse etukuormaimet uudistuvat, saatavilla on aiempaa kompaktimmilla mitoilla, mutta vanhasta tutulla suorituskyvyllä varustettuja kuormaimia.
Täysin uusi 500 Vario Gen 4 -sarja
Euroopassa hyvin suosittu 500-sarja on läpikäynyt perusteellisen uudistuksen. Moottorivalmistaja on vaihtunut Deutzista Agco Poweriin ja ML90-voimansiirto uuteen VarioDrive TA120 -voimansiirtoon.
5-litrainen nelisylinterinen Agco Power Core50 -moottori tuottaa mallista riippuen 134–164 hevosvoiman maksimitehon. Lisäksi 300-sarjan tapaan nyt myös 500-sarjassa kaikissa tehoversioissa on 10 hevosvoiman DP-lisäteho.
500-sarjan Vario-mallit on uudistettu täydellisesti. Kokonaan uusia ovat niin moottori kuin vaihteistokin. Myös hyötykuorma on kasvanut ja kaikissa malleissa on vakiona 10 hevosvoiman lisäteho-ominaisuus. Kuva: Tapio VesterinenVarioDrive-voimansiirron perusajatukseen kuuluu etu- ja taka-akseleiden erilliset hydrostaattimoottorit, jotka mahdollistavat vetosuhteen säätämisen akseleiden välillä sekä automaattisen nelivedon.
Uudistettujen akselistojen ansiosta 500-sarjan mallien hyötykuorma on kasvanut jopa 4,9 tonniin, mikä mahdollistaa aiempaa monipuolisempien työkoneyhdistelmien kuljettamisen myös maanteillä lain kirjaimen mukaan.
300-sarjan tavoin erillinen keskiventtiili mahdollistaa etukuormaimen käytön tilanteesta riippumatta, Profi + -malleihin on saatavilla jopa 9 venttiliä.
700-sarjasta Gen 7.1-mallit
Uusi 700-sarja esiteltiin syksyllä 2022 ja nyt se saa ensimmäiset uudistuksensa.
DP-lisäteho tuo kaikkiin tehoversioihin 20 lisähevosta tarpeen mukaan, ennen lisäteho oli saatavilla vain suurimmassa mallissa.
700 Vario Gen 7.1 -malleissa on muiden uusien mallistojen tapaan vakiona älylisäteho. Lisäksi 60 km/h mallitarjonta lisääntyy, kun myös 724 Vario on nyt saatavilla 60 km/h voimansiirrolla varustettuna. Kuva: Tapio Vesterinen700-sarjan 724-, 726- ja 728-mallit ovat saatavilla myös kuudenkympin voimansiirrolla. Gen 7.1 -mallin 724 Vario on saavuttanut saksalaisen DLG:n testeissä erinomaiset kulutuslukemat kuljetustöiden kulutustesteissä.
Perusteellisesti uudistettu Gen 5 800-sarja
800-sarjan neljäs sukupolvi on ehtinyt olla markkinoilla jo pitkään. Nyt se on uudistettu täysin, uudet mallit istuvat niin painoiltaan kuin mitoiltaankin tarkalleen 700- ja 900-sarjojen väliin.
Uuden 800 Vario Gen 5 -mallit on suunniteltu erityisesti suurten tilojen ja urakoitsijoiden tarpeisiin. 800-sarja sijoittuu mittojensa ja painonsa puolesta 700- ja 900-sarjojen puoleen väliin. 800-sarjassa on ensimmäistä kertaa käytössä Agco Powerin Core80-matalakierrosmoottori. Kuva: Tapio VesterinenUusilla Agco Powerin 8-litraisilla Core80-matalakierrosmoottoreilla varustetut 800-sarjan mallit alkavat 260-hevosvoimaisesta 826 Variosta ja päättyvät 320-hevosvoimaiseen huippumalliin 832 Varioon.
Myös 800-sarjassa DP-lisäteho on tuotu koko mallistoon, näissä traktoreissa lisätehoa tarjoillaan 23 hevosvoiman verran.
800-sarja on jatkossa pienin mallisto, jossa käytetään isompaa ohjaamon runkoa. Tähän ohjaamoon on suunniteltu uusi katto, johon on asennettu uudet työvalot.
Työvalot ovat väyläohjattuja ja lisävarusteena tarjoavat erittäin monipuoliset säätö- ja ohjelmointimahdollisuudet.
800-sarjasta alkaen käytettävän suuremman ohjaamorungon yhteydessä tarjotaan jatkossa valopakettia, jonka työvalot ovat erittäin monipuolisesti ohjelmoitavissa. Uutta on myös takalokasuojiin saatavat GroundVision-valot, jotka valaisevat traktorin ja työkoneen välisen alueen. Kuva: Tapio Vesterinen1000-sarjaan pieniä hienosäätöjä
Vuonna 2015 markkinoille tuotu ja VarioDrive-vaihteistokonseptin esitellyt 1000-sarja päivittyy nyt neljännen sukupolven Gen 4 -malleilla.
Fendtin 1000-sarjan Vario-traktorit ovat olleet tuotannossa nyt 10 vuotta. Neljännen sukupolven malleihin on tehty pieniä päivityksiä. Muun muassa voimansiirron öljynvaihtoväli on kasvanut 2000 tunnista 4000 tuntiin, kuten osassa pienemmistä mallisarjoistakin. Kuva: Tapio VesterinenMekaaniset muutokset keskittyvät hienosäätöihin, MAN-matalakierrosmoottorissa muun muassa mäntiä, kampiakselia ja suuttimia on muutettu siten, että teho- ja vääntökäyrät ovat aiempaa laajemmat.
Esimerkiksi tehokkaimman, 1052 Varion maksimiteho lisäteholla on nyt 550 hevosvoimaa.
Uutena ominaisuutena tehokkaampiin malleihin on tuotu Fendt Adaptive Power -varuste, joka mahdollistaa pienempien mallien moottorinohjauskarttojen valitsemisen käyttöön silloin, kun täyttä tehoa ei tarvita kevyemmässä työssä. Samalla työkoneita voidaan suojella liiallisen moottoritehon tuomilta riskeiltä.
800-sarjan tavoin lisävarustelistalle on lisätty monipuolinen työvalopaketti.
Uudet mallisarjat tulevat hinnastoon ja tuotantoon vaiheittain. Esimerkiksi uudet 800-sarjan Variot ja 700 Gen 7.1 -mallit ovat tilattavissa 26.8. elokuuta 2025 alkaen. Uusi 500-sarja on tilattavissa loppuvuodesta 2025 ja tulee tuotantoon vuoden 2026 puolessa välissä.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


