
Volvolta uusi pitkän matkan sähkökuorma-auto – toimintamatka on jopa 600 kilometriä
Volvo esittelee nyt ensimmäistä kertaa uuden kaukoliikennekuljetuksiin tarkoitetun sähkökuorma-auton, jolla on jopa 600 kilometrin toimintamatka ja sen akut voidaan ladata 40 minuutissa.
Uusi Volvo FH Aero on suunniteltu kaukoliikennetehtäviin. Segmenttiin, joka edustaa suurta osaa kuorma-autokuljetusten CO 2-päästöistä, ja joka on ollut haasteellinen sähköistää. Auton virallinen lanseeraus tapahtuu vuoden 2026 toisen kvartaalin aikana. Kuva: ValmistajaVolvo Trucks lanseeraa virallisesti ja avaa tilauskirjat uudelle pitkän matkan sähkökuorma-autolleen, e-akselilla varustetulle Volvo FH Aero Electricille vuoden 2026 toisella kvartaalilla. Kuitenkin jo nyt paljastetaan kuvia ja muita tietoja uudesta kuorma-autosta ja asiakkaat voivat myös tehdä aiesopimuksen uuden kuorma-auton hankkimisesta.
Uuden pitkän matkan Volvo FH Aero Electricin akkuja voidaan ladata MCS-latauksella (Megawatt Charging System). Kuorma-auton akkujen lataus (20 prosentista 80 prosenttiin) kestää noin 40 minuuttia. Se tarkoittaa, että lataus voidaan tehdä EU:n lainsäädännössä säädetyn kuorma-autonkuljettajien lepoajan puitteissa. Suuri akkukapasiteetti mahdollistaa raskaat kuormat ja pitkät matkat. Volvon uuden kuorma-auton toimintamatkan mahdollistaa uusi voimansiirtoteknologia, niin sanottu e-akseli, joka antaa tilaa merkittävästi suuremmalle akkukapasiteetille ajoneuvossa. Uudessa FH Aero Electricissä voi olla aina kahdeksan akkua, jolloin akkukapasiteetti on 780 kWh. Tarkempia tietoja kuljetuskapasiteetista ja hyötykuormasta ei vielä ole paljastettu.
Uusi kuorma-auto, joka on saatavilla Aero-ohjaamon lisäksi myös vakiomallin ohjaamolla, on tärkeä lisä Volvo Trucksin laajaan sähkökuorma-autojen ja niihin liittyvien palveluiden tarjontaan. Palvelut sisältävät kaiken sopivien sähköistettävien reittien arvioinnista, sähkökuorma-autojen lataamisesta tien päällä ja kotiterminaalilla aina sähkökuorma-autokaluston suorituskyvyn yksityiskohtaiseen seurantaan.
Uusi e-akseli mahdollistaa enemmän tilaa ja tätä kautta suuremman akkukapasiteetin. Uudessa FH Aero Electricissä voi olla aina 8 akkua, jolloin akkukapasiteetti on 780 kWh ja toimintamatka enimmillään 600 kilometriä. Kuva: Valmistaja”Tämä on todellinen läpimurto nollapäätöisissä kuljetuksissa. Nyt kuljetusyritykset voivat operoida hyvin pitkiä matkoja sähkökuorma-autolla ilman, että tuottavuudesta tarvitsee tinkiä. Erittäin nopea lataus ja suuri hyötykuorma tekevät tästä todella kilpailukykyisen ratkaisun”, Volvo Trucksin johtaja Roger Alm kertoo tiedotteessa.
Volvo Trucks ajaa siirtymää kohti fossiilivapaita kuljetuksia saavuttaakseen nettonollapäästötavoitteensa vuoteen 2040 mennessä kolmen polun teknologiastrategialla. Kolmen polun teknologinen lähestyminen koostuu akkusähköstä, polttokennosähköstä ja polttomoottoreista, jotka käyttävät uusiutuvia polttoaineita kuten vihreää vetyä (tuotettu jakamalla vesi vedyksi ja hapeksi uusiutuvalla sähköllä), biokaasua tai HVO:ta (Hydrogenated Vegetable Oil).
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


