Volvo Trucksilla tehtiin historian suurin mallistoinvestointi vuonna 2024 – pienillä päivityksillä vuoteen 2025
Vaikka aktiivisen 0–5 vuoden ikäinen kuorma-autokanta on kääntynyt laskuun, ovat vähäpäästöisten kuorma-autojen rekisteröinnit kasvussa.
Volvon FH-mallisto täydentyy tämän vuoden aikana pitkänmatkan liikenteeseen tarkoitetulla täyssähköversiolla. Siinä uuden E-taka-akselin myötä on saatu enemmän tilaa suuremmalle akkupaketille, jolla saadaan aina 600 km toimintamatka. Kuva: Timo RintakoskiAutotuojien ennuste vuoden 2025 raskaiden, yli 16 tonnin rekisteröinneille Suomessa on 2 300 kappaletta. ”Olemme ajatelleet, että Volvon osuus rekisteröinneistä olisi reilu kolmannes,” Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund paljasta. Se, että kanta lähtisi uudistumaan, vaatisi noin 3 000 rekisteröinnin vuositahtia.
Biokaasua käyttävien kuorma-autojen rekisteröintien osuus raskaissa (yli 16 t) kuorma-autoissa oli viime vuonna 8,12 prosenttia, kun se vuonna 2023 oli 4,23 prosenttia. Kaikkiaan vähäpäästöisiä (sähkö ja kaasu) yli 16 tonnin kuorma-autojen rekisteröitiin 217 kappaletta. Björklund näkee, että kasvukerroin kaasuautoille on iso ja Volvo tulee pääsemään kolminumeroisiin lukuihin uusien kaasuautojen rekisteröinneissä.
”Uskon, että kasvu jatkuu myös tänä vuonna. Palaute asiakkailta on ollut erittäin hyvää. Lisäksi kaasuntoimittajien vahva panostus jakeluverkkoon tukee siirtymistä kaasuautoihin,” Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Veli Pusa kertoo.
Gasum on avannut kolme ja samoin St1 kolme kaasuasemaa ympäri Suomen. Investoinnit kaasun jakeluverkkoon jatkuvat myös tänä vuonna. Gasum avaa neljä ja St1 kaksi uutta jakeluasemaa. Asemaverkoston kehittymisen ansiosta LBG-autolla voidaan operoida käytännössä koko Suomessa.
Volvolle vuosi 2024 oli LBG:n läpimurtovuosi, kun mallistoon saatiin 500 hevosvoiman tehoversio. Nyt kaasu soveltuu käyttövoimaksi kaikkiin kuljetussegmentteihin. Tuotepäällikkö Antti Heinonen kertoo, että uuden tehoversion sekä monipuolisten alustaratkaisujen myötä kaasulle on nousevaa kysyntää metsäpuolella. Nyt tarjolla on mm. 8x4 Tridem -trippeli 5,1 metrin akselivälillä. Tähän saadaan mahdutettua 225 kilon kaasusäiliö.
”Suurin hyöty dieseliin verrattuna kaasusta saadaan pitkillä matkoilla maantieajossa,” Heinonen sanoo.
Toimintamatkaa lisää
Volvon täyssähköinen kuorma-automallisto käsittää kaikkiaan kahdeksan eri versiota. Kuluvan vuoden aikana tarjolle tulee sähköisellä voimalinjalla varustettu kaupunkien väliseen sekä kaukolinja-ajoon tarkoitettu malli. Auton keskeisiä kohtia ovat mm. uusi E-taka-akseli, mikä mahdollistaa suuremman tilan akseleiden väliin. Tämä taasen mahdollistaa suuremman akkupaketin käytön. Uutuus täydentää FH-mallistoa, jolle on lupailtu aina 600 km toimintamatkaa. Lataukseen voidaan käyttää sekä CCS2- että MCS-latausta.
”Nyt kaikki kilpailijatkin pystyvät toimittamaan sähköautoja. Tarjonta lisääntyy, mikä osaltaan kasvattaa kokonaismyyntiä. Lisäksi kellään ei ole tarvetta torpata viestiä sähköistymisestä. Kannattavuus ja latausverkko ovat merkittävimmät tekijät,” Björklund alleviivaa.
Pientä hienosäätöä
Volvolta on tulossa pari pientä teknistä uudistusta. Viikosta 21 eteenpäin tuotantoon tulee uusi osanen turvallisuusjärjestelmään, LCS5. Se on uusi aktiivinen turvallisuusjärjestelmä sivutörmäyksen estämiseksi kääntymistilanteissa. Se aktivoituu suuntavilkusta ja on päällä 30 km/h asti.
Toinen uudistus on ratin käyttövipujen uudistaminen. Raskaissa FH-, FM- ja FMX-malleissa siirrytään kahteen käyttövipuun. Vasemmalle tulee valot, vilkut ja tuulilasinpyyhkimen toiminnot. Oikealla puolella on moottorijarrun ja perävaunujarrun käyttö. Tämän tuotanto alkaa viikosta yhdeksän alkaen.
Juttuun korjattu myyntijohtaja Veli Pusan nimi oikeaksi 3.2.2025 klo 10.39
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


