Tapahtumat ja yritykset

Monipuolinen yrittäminen kannattaa – lumenaurausta ja maakaapelointia urakoiva Kone Kipinä Oy luottaa vahvoihin koneisiin ja ammattitaitoisiin kuljettajiin

Pudasjärven Pärjänsuolla tukikohtaansa pitävä Kone Kipinä Oy urakoi tällä hetkellä pääasiallisesti lumenaurausta Destialle ja maakaapelointia Eltelille. Yrityksen nokkamiehen ja omistajan Aki Kipinän mukaan työtä tehdään mahdollisuuksien mukaan muuallekin. Jopa korjaamopalveluja on tarjolla.
Visa Vilkuna
Kone Kipinän koneissa käytetään aina talvilaatuista polttoainetta. Aki Kipinän mukaan kesälaadulla ajettaessa tuntuu, että JCB:stä häipyy pari–kolmekymmentä hevosta laitumelle. Kun tankissa on aina talvilaatua, niin syksyisin ei tule yllätyksiä polttoaineen suhteen.

Aki Kipinän urakointi lähti liikkeelle maatalouden sivuelinkeinona reilut kymmenen vuotta sitten. Toki traktorityöt olivat tulleet Aki Kipinälle tutuiksi ja alle kouluikäisenä isän mukana. Akin aloittaessa tilanpidon, lammastalouden ohessa tehty reipas urakointi kiinnitti kuitenkin verottajan huomion – toiminta oli eriytettävä maataloudesta. Aki teki puolisonsa kanssa päätöksen vuonna 2016, jolloin lampaat lähtivät, ja elinkeinoksi tuli toiminimi Maa- ja koneurakointi Kipinä. Tämän vuoden alussa yritysmuoto muuttui Kone Kipinä Oy:ksi.

Traktoreita ja kaivureita

Yrityksen oma konekanta muodostuu neljästä traktorista ja kolmesta kaivurista. Traktoreina on vuoden 1998 mallin 4230 Case, vuoden 1999 JCB Fastrac 3185, Masssikan 8140 vuodelta 1996 ja vuoden 2001 Case 270 Magnum. Kaikki koneet on hankittu käytettyinä, ja niiden mittarissa on hankintahetkellä ollut vähimmillään reilut 4000 ja enimmillään 8000 tuntia.

"Olen usein lähtenyt uuden koneen ostoon, mutta koneliikkeissä katseltuani ja pohdittuani olen päätynyt kuitenkin aina käytettyyn koneeseen. Urakoinnissa kokonaistaloudellisuus on ratkaisevaa. Meillä on hyvät huoltotilat ja ammattitaito tehdä vaativiakin korjauksia", Kipinä selventää.

Kahdeksan tonnin telakoneista JCB 8085 on vuodelta 2011, ja se on yrityksen uusin kone. Toinen kasitonninen New Holland e70 kaivinkone on 2005 mallia. Uusimpana tulokkaana on Hitachin 18-tonninen pyöräalustainen kaivuri vuosimallia 2004, jonka mittarissa oli hankintahetkellä 18 500 tuntia. Kaapelinvedossa iso kone murtaa maan, jonka jälkeen pienempi kaivuri kykenee helposti vetämään kaapelin paikoilleen esimöyhennettyyn maahan. Toinen työkohde koneelle löytyi aurauspenkkojen siirtämisestä.

Ei aina oma kone

Tietyissä tilanteissa Kipinä on katsonut viisaammaksi vuokrata koneen ostamisen sijaan. Esimerkiksi suurien tela-alustaisten seisottaminen ja siirtely on kallista, minkä takia vuokraaminen on taloudellisempi ratkaisu.

"Vuokrakoneessa on paljon hyviä puolia. Se on poikkeuksetta uudenkarhea ja varmatoiminen. Kaikki vakuutukset, huollot sun muut ovat mukana vuokrahinnassa. Itselle jää vain ajaminen ja tankkaus. Ainut varjopuoli vuokrakoneessa on vuokran suuruus. Vuokrattua konetta ei voi seisottaa hallin pihassa, vaan sille on löydyttävä jatkuvasti työtä", Kipinä pohtii.

Alkuun toimeksiantajan oli Metsähallitus ja työmaat paikallisia metsäautoteitä. Työ sujui tuntitaksalla mukavasti siihen asti, kunnes toimintatapaa muutettiin. Alueurakka piti ottaa kiinteällä hinnalla, eikä aurauksia saanut tehdä lumitilanteen mukaan. Oli lähdettävä liikkeelle silloin, kun puuautoilija tai motoa lavetilla kuljettava pyysi tien avaamista. Tämä malli on Kipinän mukaan liian riskialtis ja stressaavakin.

Selkeä toimeksianto

Onneksi nuoren yrittäjän maine oli kiirinyt, ja niinpä hän pääsi Destian kumppaniksi kantateitä auraamaan. Työ tehdään Destian päivystäjän kanssa tehdyn päätöksen mukaan ja laskutus on tuntiperusteinen.

Kipinä muistelee, että Destialla oli sopimusta tehtäessä kaksi ehtoa. Traktorin oli oltava moottoriltaan Euro II ja etukuormaajaan kiinnitettäviä ”peltisangon puolikkaita” ei saa lumen auraukseen käyttää. Niinpä yritykseen hankittiin kaksi järeää Arctic Machinen kuorma-autoauraa.

"Koska kuorma-auton aura painaa toista tonnia, niin se ei rämise, eikä pompi keveiden aurojen tapaan. Sekä JCB:ssä että Massikassa on kunnollinen aurapuskuri, jonka ansiosta kokonaisuus on kaikin puolin vakaa ja turvallinen. Yllättävintä asiassa on, että pellistä tehdyt aurat ja ammattikäyttöön suunniteltu järeämpi aura ovat lähes samanhintaisia", Kipinä kertoo.

Visa Vilkuna
Kone Kipinä auraa Destialle Pudasjärvellä noin 60 kilometriä ja Taivalkoskella saman verran. Tämän lisäksi auraillaan kauppojen ja mökkien pihoja.

Voimaa ja vauhtia

Vuoden 1999 mallia oleva ja hankintahetkellä 8000 tuntia ajettu JCB on osoittautunut varsin mallikelpoiseksi koneeksi. Vaikka koneessa on reippaasti tehoa, niin polttoaineenkulutus on kuitenkin erittäin miellyttävä. Parhaimmillaan JCB:llä on lumen aurauksessa päästy jopa seitsemän litran tuntikulutukseen. Soranajossa 15–18 tonnin kärryä puoli vuorokautta kiskottaessa kulutus oli 12 litran hujakoilla. Kun ottaa traktorin nopeuden huomioon, niin lukema on Kipinän mukaan tosi hyvä.

Usein traktorin perässä on vielä polanneterä murskaamassa tiehen iskostunutta lunta. Kone Kipinän käytössä on Scrofa 3000 -polanneterä, jonka ominaisuuksiin ja kestävyyteen Kipinä on tyytyväinen.

"Kokeilimme muitakin polanneteriä, mutta Scrofan yksinkertainen ja mahdollisimman välyksetön rakenne on meidän mieleen. Terä toimii rauhallisemmin, ja sen kanssa voi ajaa vaikka 60 kilometriä tunnissa", Kipinä kiittelee ja lisää, että JCB:n jousitus on lumenaurauksessa ja polanteen poistossa mainio asia.

Ei aivan ongelmitta

Vuoden 1998 mallinen Case 4230 tuli taloon vuosikymmen sitten, lähinnä omaan maatalouteen ja pieneen urakointiin. Nyt traktorin mittariin on tullut yli 7000 tuntia lisää, joten urakoimaan Case on joutunut. Isompia remontteja koneeseen ei ole tarvinnut tehdä kuin yksi, kun vaihteiston öljypumpun hammaspyörän lukitus petti ja aiheutti etuakselin lukkiutumisen.

Casen Magnum tuli yrityksen käyttöön 8000 tuntia ajettuna. Kone ei kuitenkaan kovin kauaa suostunut palvelemaan, ennen kuin vaihteisto sanoi sopimuksen irti. Syyksi vaihteiston pettämiseen arvellaan ykkösen sulaminen ehkä käyttövirheestä johtuen.

Kipinä kertoo etsiskelleensä sopivan hintaista vaihdelaatikkoa jonkun aikaa. Vaihteiston remontti merkkikorjaamolla maksaisi varmaa traktorin hinnan. Itse tekemällä päästäisiin ehkä viidellä tonnilla. Etsintä jatkuu!

Massikka tuli yritykselle NHK:lta aluksi vuokralle korvaamaan rikki mennyttä Magnumia. Koska kone vaikutti hyvälle ja käteen käyvälle, se päätettiin ostaa itselle. Jotkut varoittelivat Dynashiftistä, mutta Kipinän mukaan heillä ei ole ollut sen kanssa mitään ongelmia.

Huolenpito työvoimasta kannattaa

Yritys antaa työtä 12 ammattilaiselle. Kuskeja on toistaiseksi saanut, mutta pula oikealla asenteella olevista oppimishaluisista kuskeista on valitettavasti tätä päivää. Kipinän mukaan tärkeintä on koulutodistusten sijaan katsoa sitä, millä mielellä ihminen on liikkeellä. Kun asenne on kohdallaan ja mielenkiintoa alaan löytyy, niin työn taatusti oppii. Joskus tuntuu jopa paremmalta, jos työhön pyrkivällä ei ole aikaisempaa kokemusta ollenkaan – tällaisessa tapauksessa kuski ei tuo huonoja työtapoja ja ”oikoteitä” mukanaan. Onneksi yrityksen koneet eivät ole seisset kuskien puutteessa kuin muutamia lyhyitä jaksoja.

"Alkuun kokeilimme käyttää myös työvoimatoimiston palveluja. Heidän avullaan löytyi valitettavasti lähinnä työn vieroksujia ja alkoholisteja", Kipinä tiivistää.

Paremmaksi on osoittautunut rehti henki talossa, joka luo hyvää mainetta maakuntaan ja kauemmaksikin. Sosiaalinen media yhdistettynä viidakkorumpuun on osoittautunut varsin tehokkaaksi toimintamalliksi.

Koska Kone Kipinän työmaat ovat ympäri Suomen, työntekijöiden majoittuminen on oma ongelmansa. Aki Kipinä kertoo vuokraavansa työmaiden läheltä asuntoja niin yksityisiltä kuin kunniltakin. Yleisenä havaintona on ollut vuokra-asuntojen tason erittäin suuri vaihtelu. Välillä ollaan lähes kodinomaisissa oloissa, mutta joskus asunnoksi on tarjolla välttävän tasoinen murju.

"Asuntovaunussa emme kuitenkaan ole enää yhtään yötä, ainakaan työn merkeissä. Sitä on sen verran paljon tullut kokeilluksi, ettei se ole ahkerasti työtään tekevän ihmisen majoituspaikka", Aki Kipinä kuittaa.

Kone Kipinä on yksi urakoitsijoista, joiden tiedot löytyvät KV-urakointipalvelusta. Urakointipalvelu on paikka, jossa koneyrittäjät voivat tarjota palvelujaan ja työn teettäjien on helppo löytää työlle sopiva tekijä.

Tutustu KV-urakointipalveluun https://www.koneareena.fi/kv_urakointipalvelu/tarkka_haku !

Visa Vilkuna
Pyöräalustaisella 18-tonnin kaivurilla lumipenkat saa keväisin nakattua kauemmas, ja koneella on tosi näppärä pitää risteyksien näkemäalueet esteettöminä
Lue lisää