Harhaanjohtavalla lehdistötiedotteella saatiin näkyvyyttä — kuljetusalan ammattilaiset alttiiksi tarpeettomalle kritiikille

Ruotsalainen SCA julkaisi lehdistötiedotteen, jossa se käytti epätäsmällistä terminologiaa. Temppu onnistui, ja näkyvyyttä saatiin. Onko se oikeastaan kenenkään etu?
”Käytännössä dieselmoottorille ei ole vaihtoehtoa vielä vuosikausiin”, kirjoittaa Eemeli Linna. Kuvituskuva.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

SCA otsikoi heinäkuussa julkaistussa lehdistötiedotteessa kehittäneensä yhdessä Scanian kanssa sähköisen puutavara-auton, jonka kapasiteetti on 80 tonnia. Tiedotteen mukaan sillä on tarkoitus kuljettaa puutavaraa SCA:n Gimonäsin puuterminaalin ja Obbolan paperitehtaan välillä. Auton sanotaan olevan ensimmäinen konkreettinen askel kohti sähköisiä pitkiä maantiekuljetuksia.

Tiedotteessa otsikoitu 80 tonnin kapasiteetti tarkoittaa yhdistelmän teknistä kokonaismassaa yksityisteillä, mikä on yleisillä teillä 64 tonnia. Auton kantavuus eli kuorman massa jätetään kokonaan kertomatta.

Puuauton yhdistelmäpaino voi Suomessa olla enintään 76 tonnia, jolloin kantavuus ison nosturin kanssa on karkeasti 45 tonnia. Sähköautossa kantavuus jäisi pienemmäksi akkujen painon vuoksi.

Etäisyyden Gimonäsin puuterminaalista paperitehtaalle kerrotaan olevan noin 15 km. Edestakainen matka ajetaan päivässä kuusi kertaa, yhteensä siis 180 km. Tiedotteesta ei käy ilmi, onko kuorma päällä molempiin suuntiin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jos tiedotteessa olevan puuauton tekniset tiedot ovat samat, jotka Scania ilmoittaa sähkörekalleen, auton toimintamatkaksi luvataan 64 tonnin kokonaispainolla 250 km. Latausajaksi 375 kW:n laturilla ilmoitetaan vajaa puolitoista tuntia, eli Obbolan 180 kW:n ABB-laturilla aikaa menee kolme tuntia.

Jos tiedotteen autolla lähtisi täydellä 64 kokonaispainolla ajamaan Oulusta etelään, pitäisi viimeistään Pihtiputaalla pysähtyä. Käytännön latausteho on aina luvattua matalampi muun muassa latauksessa olevien autojen määrästä riippuen. Pihtiputaalla viipyisi tunteja.

SCA:n tekemä pilotti on tärkeä, mutta harhaanjohtava tiedote on omiaan kasvattamaan tarpeetonta kritiikkiä auto- ja koneammattilaisia kohtaan, joilla ei käytännössä ole vaihtoehtoa dieselmoottorille vielä vuosikausiin. Näkyvyyttä saatiin, mutta SCA:n kannalta olisi viisaampaa olla asettamatta yhteistyökumppaneitaan epäedulliseen valoon.