Käyttäjäkommentti New Holland 7740 SLE vm 1997 -traktorista

Raimo Ali-Keskikylä hankki tässä esiteltävän New Holland 7740 -traktorin uutena kesällä 1997. Merkin valinta oli yksinkertainen, koska Raimon isän kotiin oli hankittu Fordson jo 1930-luvulla.
Ali-Keskikylän traktori on vuosimallin 1997 New Holland 7740 SLE.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Merkkiä ei ole tarvinnut vaihtaa. Tämä 7740 on viimeinen oikea Ford, mutta onhan tilalla oleva New Holland myös samaa sukupuuta”, toteaa Ali-Keskikylä.

7740:aa on käytetty lähinnä muokkaustöissä ja perävaunun vedossa. Fordilla on ajettu tähän mennessä kohtuulliset 4 125 tuntia. Traktori on toiminut hyvin, eikä isompia remontteja ole ollut. Pientä laitettavaa on toki aina, mutta ne Ali-Keskikylä on hoitanut itse.

Traktorissa on ikäisekseen vähän rasvanippoja, koska etuakselin ristikkoja ei tarvitse voidella. Akseli on New Hollandin oma, edellisessä mallisarjassa käytettiin ZF:ää.

Raimo Ali-Keskikylä toteaa 40-sarjan olevan viimeinen aito Ford-traktori. Tilalla on kokemusta merkin koneista Fordson-ajoilta 1930-luvulta saakka.
Raimo Ali-Keskikylä toteaa 40-sarjan olevan viimeinen aito Ford-traktori. Tilalla on kokemusta merkin koneista Fordson-ajoilta 1930-luvulta saakka. Kuva: Uolevi Oristo

40-sarjan Ford on 1990-luvun koneeksi ketterä, koska etuakselin kardaani on traktorin keskellä ja planeetoille menevissä akseleissa on vakionopeusristikot. Rengaskoko on suurin mahdollinen, takana on 38 tuuman vanteet. Renkaat ovat edelleen alkuperäiset, mutta alkavat olla jo tiensä päässä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ali-Keskikylä on joutunut vahvistamaan vanteissa olevia vannekeskiöiden kiinnityspisteitä. Fordissa on ”nelipuolavanteet”, Kiinnityspultteja on onneksi 8.

40-sarjaan oli tarjolla eri vaihteistovaihtoehtoja. Ali-Keskikylän traktori edustaa parasta SLE-varustetasoa, jonka varustukseen kuuluu 16x16 Electro-Shift -vaihteisto, jossa on neljä hydraulista kytkinpakettia.

Vaihteisto on 1990-luvun tyypillinen osapowershift, jota käytetään peräti kolmella eri vaihdevivulla. Vivut on keskitetty oikean puoleisen lokasuojan ja istuimen väliin. Kauimmaisella vaihdetaan alue, keskellä 2 aluetta, joissa on 4 sähkönapeilla valittavaa pikavaihdetta, ja lähimpänä suunnanvaihdon käyttövipu.

Vaihteiston porrastus on Ali-Keskikylän mukaan toimiva peltotöissä ja kyntövaihteita on riittävästi. Maantiellä kahden suurimman vaihteen porras on 10 km/h, mikä on Raimon mielestä liian paljon. Valmistajat porrastavat isommat vaihteet tasakymmenille, jotta traktorin suurimmaksi nopeudeksi on helppo laittaa 30, 40 tai 50 km/h.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nostolaitteen käyttö on sähköinen, vaikka syvyys säädetäänkin perinteisen oloisella vivulla. Se liikuttaa kuitenkin vain potentiometriä, eikä mekaanista yhteyttä nostolaitteeseen ole.

Ford vaikutti vielä ryhdikkäältä koneelta. Sillä on runsaasti käyttöaikaa jäljellä, koska mittarissa on vasta reilut 4 000 tuntia. Ulkonäön suurimmat virheet ovat nokkapellin kesivä maalaus, jonka alta paljastuu musta pohjaväri. Lokasuojat ovat myös muovia, siksi ruostetta ei juurikaan näy, vaikka traktorilla on ajettu paljon maantiellä myös talvikeleissä.