Puolustusvoimilla on lain mukaan poikkeusoloissa oikeus ottaa ajoneuvoja ja työkoneita omaan käyttöönsä
Valmiuslakiin perustuen Suomen kansalaiset ovat velvollisia luovuttamaan ajoneuvonsa tarvittaessa Puolustusvoimille.
Puolustusvoimat ilmoittaa virallisesti ottavansa kriisitilanteessa käyttöön ensin maksimissaan 5-vuotiasta kalustoa. Jos tarkastellaan varaosien, renkaiden ym saatavuutta, huollettavuutta ja toimintavarmuutta kenttäolosuhteissa, niin ehkä kannattaisi turvautua hieman vanhempaan kalustoon. Kuva: Uolevi OristoSoveltuvista ajoneuvoista tiedot haetaan Trafin tietokannasta ja haku rajataan vuosimallin, merkin ja mallin mukaan. Tällä hetkellä Puolustusvoimilla on kymmeniä tuhansia siviiliajoneuvoja sijoitettujen ajoneuvojen listalla ja listaa ylläpidetään jatkuvasti.
Puolustusvoimat kommentoi myös varautumista. Puolustusvoimat varaa ajoneuvoja ja työkoneita omaan käyttöönsä poikkeusoloissa. Tämä oikeus perustuu lakiin. ELY-keskukset huolehtivat julkishallinnon, kuten kuntien, valtion, viranomaisten, pelastustoimen, hyvinvointialueiden sekä muiden yhteisöjen, sekä näille alihankintana palveluita tuottavien yritysten merkitsemisen HVO Extranet ATV-osioon. Huoltovarmuuskriittinen yritys voi ilmoittaa kuljetusverkostonsa HVO Extranetin ATV-työkalussa, jotta Puolustusvoimat voi ottaa tiedon huomioon ajoneuvojen sijoittamisessa.
Puolustusvoimien listoilla on hyvin erilaatuista kalustoa. Henkilöautoista listoilla on paketti-, maasto- ja lava-autoja, ja ikärajauksena on 4–5 vuotta tai sitä nuorempia autoja. Listalle valitaan yleisten merkkien yleisiä automalleja, joihin löytyy hyvin varaosia, jotta huolto- ja kunnossapito on edullista ja helppoa. Raskaamman kaluston kuten kuorma-autojen ja traktorien suhteen käyvät vanhemmatkin ajoneuvot. Lisäksi Puolustusvoimia kiinnostavat myös moottoripyörät, moottorikelkat sekä mönkijät.
Toimittajan kommentti: Uudemman kaluston kenttäkelpoisuus heikompaa
Kriisitilanteen tarkastelu puolustusvoimien näkökulmasta korostaa traktoreiden ja työlaitteista etenkin kuljetuskaluston tarvetta, mutta myös esimerkiksi kalustoa tienhoitoon talvella. Maatilojen teknisillä hienouksilla varustetut uusimmat ns. ykköstraktorit eivät välttämättä ole kiinnostavinta kalustoa puolustusvoimille. Niille ei riitä huolto-osaamista eikä varaosia kenttäolosuhteisiin kuten vanhemmalle kalustolle. Kotirintamalla, jossa hoidetaan elintarviketuotantoa, ykköstraktori on toimivin. Sen ympärille on rakennettu koneketjua, joka ei toimi ilman ykköstraktoria. Moni työlaite toimii Isobus-yhteensopivalla traktorilla helpommin. Puolustusvoimilla sille ei ole käyttöä.
Puolustusvoimille kiinnostavimpia pitäisi olla mahdollisimman vähäisillä hienouksilla varustetut vanhemmat kakkos- ja kolmostraktorit. Traktoreita kerättäisiin joukko-osastojen käyttöön merkeittäin ja malleittain, jolloin kalustoa olisi helpointa huoltaa. Varaosia, sopivia komponentteja ja renkaita olisi myös tarjolla, jos jokin särkyisi, kun yksi traktori toimii komponenttiluovuttajana. Uusimmassa kalustossa on monesti esimerkiksi erikoiskokoisia renkaita, joita ei kriisitilanteessa helposti saa, kun niiden saaminen nopeasti normaalinakaan aikana ei ole aina itsestään selvää. Sama haaste huollon ja komponenttien saatavuudessa on edessä myös uudemmissa maasto- ja kuorma-autoissa. Ongelmat ureajärjestelmissä ovat toki eliminoitavissa nopeasti, kun kriisiaikana niiden olemassaolo on toissijaista.
Jos tarkastellaan kriisiajan kuljetuskaluston energiahuoltoa, lienee kaasu- ja sähkökäyttöinen kuljetuskalusto Puolustusvoimille käytännössä sopimatonta.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



