Näin polttoaineenkulutustesti tehtiin

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Löysimme testiä varten Tanskan keskiosasta 42 hehtaarin kokoisen tasaisen lohkon, jonka maalaji on hyvin samanlainen läpi lohkon. Testiä varten saimme Horschilta käyttöömme nelimetrisen nostolaitekiinnitteisen Horsch Terrano FX -kultivaattorin ja Kvernelandilta kuusiteräisen nostolaitekiinnitteisen EG 100 -kääntöauran. Vetokoneeksi saimme Valtralta viimeisimmät päästömääräykset täyttävän T214 Versu -traktorin.

Avuksi päästömittauksiin palkkasimme tanskalaisen testauspalveluita tuottavan yrityksen Teknologisk Institutin. Osittain autopuolen dieselskandaaleista johtuen päästömääräysten mittaustapoja muutettiin ja laboratorio-olosuhteiden lisäksi mittausvalikoimiin lisättiin myös todellisissa olosuhteissa ajon aikana syntyvät päästöt. Teknologisk Institut on sertifioitu tekemään juuri näitä mittauksia EU:n alueella PEMS-mittalaitteillaan. Tämä kehittynyt mittalaite asennettiin testitraktoriimme ja näin pystyimme mittaamaan päästöt eri tilanteissa ja eri työkoneita vetäen.

Lisäksi meille kotimainen Eurofins Expert Services toimitti mittausohjelman, jolla pystyimme mittaamaan traktorin polttoaineen kulutuksen ja muun muassa pyörien luiston traktorin väylää ja ulkoista GPS-antennia apuna käyttäen. Jokaisesta mittauksesta tehtiin tilastollisista syistä useita eri toistoja.