JCB Hydradig poikkeaa valtavirran pyöräalustaisista kaivukoneista

JCB yllätti parisen vuotta sitten esittelemällä Hydradigiksi nimetyn pyöräalustaisen kaivukoneen. Rakenne poikkeaa merkittävästi kilpailevista malleista, sillä moottori ja muut tärkeimmät komponentin on sijoitettu koneen alavaunuun.
Pyöräalustaisen JCB Hydradig 110W -kaivukoneen rakenne poikkeaa merkittävästi kilpailevista malleista, sillä moottori ja muut tärkeimmät komponentin on sijoitettu koneen alavaunuun.
Pyöräalustaisen JCB Hydradig 110W -kaivukoneen rakenne poikkeaa merkittävästi kilpailevista malleista, sillä moottori ja muut tärkeimmät komponentin on sijoitettu koneen alavaunuun. Kuva: Arto Turpeinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Muutoin hyvää näkyvyyttä haittaa paksu, ja varsin alhaalla sijaitseva ohjaamon yläpalkki. Myös tuulilasinpyyhin on turhan lyhyt. Tämä häiritsee etenkin sateisen kelin siirtoajossa. Suoraan ylös näkyvyys on hyvä.
Muutoin hyvää näkyvyyttä haittaa paksu, ja varsin alhaalla sijaitseva ohjaamon yläpalkki. Myös tuulilasinpyyhin on turhan lyhyt. Tämä häiritsee etenkin sateisen kelin siirtoajossa. Suoraan ylös näkyvyys on hyvä. Kuva: Arto Turpeinen
Katkaisimet on keskitetty kuljettajan oikealle puolelle. Pitkän käsinojan korkeus on säädettävissä esimerkillisen hyvin.
Katkaisimet on keskitetty kuljettajan oikealle puolelle. Pitkän käsinojan korkeus on säädettävissä esimerkillisen hyvin. Kuva: Arto Turpeinen
Seitsemän tuuman näyttöpaneelia voi hallita joko erillisestä rullasta tai suoraan näytön yhteydestä.
Seitsemän tuuman näyttöpaneelia voi hallita joko erillisestä rullasta tai suoraan näytön yhteydestä. Kuva: Arto Turpeinen
Erikoisominaisuuksiin kuuluu liikekohtaisten nopeuksien säätömahdollisuus.
Erikoisominaisuuksiin kuuluu liikekohtaisten nopeuksien säätömahdollisuus. Kuva: Arto Turpeinen
Ohjaustapa valitaan ohjauspylväästä.
Ohjaustapa valitaan ohjauspylväästä. Kuva: Arto Turpeinen
Työalueita on kolme. Vaihto hoituu näyttöpaneelin ohjausrullan alapuolelta. Symboliikka ei ole selkein mahdollinen, mutta asiaan tottuu nopeasti. Vieressä on mahdollisen peruutuskameran hallintanappi.
Työalueita on kolme. Vaihto hoituu näyttöpaneelin ohjausrullan alapuolelta. Symboliikka ei ole selkein mahdollinen, mutta asiaan tottuu nopeasti. Vieressä on mahdollisen peruutuskameran hallintanappi. Kuva: Arto Turpeinen
Hydradigin ylävaunun ulkomitat ovat erittäin pienet, joten hytistä näkee suoraan kaikkiin renkaisiin. Maanpinnan näkee jo metrin etäisyydeltä ohjaamosta.
Hydradigin ylävaunun ulkomitat ovat erittäin pienet, joten hytistä näkee suoraan kaikkiin renkaisiin. Maanpinnan näkee jo metrin etäisyydeltä ohjaamosta. Kuva: Arto Turpeinen
Kaksiosaista pääpuomia hallitaan jalkapolkimella. Engconilla varustettuna ulottuvuus on kauhan huulilevystä mitattuna noin. 810 cm.
Kaksiosaista pääpuomia hallitaan jalkapolkimella. Engconilla varustettuna ulottuvuus on kauhan huulilevystä mitattuna noin. 810 cm. Kuva: Arto Turpeinen

Kaupungistumisen myötä tarve pienikokoisille ja helposti siirrettäville koneille on kasvanut. JCB vastasi markkinoiden huutoon vuonna 2016, kun brittiyritys lanseerasi täysin uudentyyppisen pyöräalustaisen kaivukoneen – Hydradigin.

Perinteisesti kaivukoneiden moottori, pumput ja säiliöt ovat olleet korkealla koneen ylävaunussa, mutta Hydradigin tapauksessa asiaa on lähestytty uudesta näkökulmasta sijoittamalla suurin osa komponenteista koneen alavaunuun. Ratkaisu muistuttaa hyvin paljon kurottajien rakennetta – kurottajan alustaa muistuttavan pohjan päälle on ainoastaan lisätty kääntökehä ja erittäin kompakti kaivinkoneen ylävaunu. JCB:llä on vankka kokemus myös kurottajien valmistamisesta.

Huomiota herättävä muotoilu

JCB Hydradig 110W:n painoksi ilmoitetaan 11 457 kg. Engconin rototiltillä ja pihdeillä varustettuna työpainoksi mittasimme n. 12 390 kiloa sisältäen kuljettajan. Koneen poikkeuksellinen muotoilu tekee siitä taatun katseenvangitsijan, sillä ylävaunu on erittäin pieni.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

JCB:n mukaan eräs tärkeimmistä suunnittelun kulmakivistä oli hyvän näkyvyyden saavuttaminen. Tässä onkin onnistuttu erinomaisesti, sillä akselien väliin sijoitettujen komponenttien ansiosta ylävaunun mitat ovat minimaaliset.

Ohjaamosta on suora näkyvyys kaikkiin renkaisiin. Sokeita pisteitä on erittäin vähän, sillä maanpinnan näkee jo metrin etäisyydeltä koneesta. Tieajossa kuitenkin kaipaisi suurempia peilejä, joita tosin on helppo viritellä omatoimisestikin.

Sateisen sään siirtymissä kaipaisi myös pidempää tuulilasin pyyhintä, sillä ikkunan yläosa jää pyyhkimisalan ulkopuolelle, mikä vaikeuttaa kauemmaksi katsomista. Tilannetta ei myöskään paranna varsin alhaalla oleva paksu ohjaamon yläpalkki, joka jää varsinkin pidemmillä kuljettajilla näkökenttään. Puutteet näkyvyydessä on noteerattu myös tehtaalla, ja seuraavassa kehitysversiossa – joka on jo tuotantolinjalla – asia on korjattu.

Tilava ja hiljainen ohjaamo

Hydradigin ohjaamo on suunniteltu erikseen tätä konetta varten. Pohjana toimii kuitenkin JCB:n isommista kuormaimista tutuksi tullut Command Plus -hytti. Kyytiin on helppo nousta, sillä askelmat ovat tukevat ja ovikaiteet on sijoitettu järkevästi. Laajan oviaukon, ylös taittuvan kaivukonsolin ja riittävästi eteen kääntyvän ohjauspyörän myötä myös istuimelle pääse sujahtamaan ketterästi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Työasennon saa muokattu mieleisekseen erinomaisella tavalla, sillä pitkien käsinojien korkeutta voi säätää yhtä nappia painamalla. Erillisiä kulmasäätöjä ei edes kaipaa. Ilmaistuimen etäisyyttä ohjauspyörästä saa siirrettyä erikseen tai yhdessä paketissa kaivukonsolien kanssa.

Testikoneen hytti oli varsin hiljainen. Tyhjäkäynnillä melutaso on noin 59 desibeliä, työskennellessä lukemat ovat noin 67 ja tieajossa noin 74 mittayksikköä. Huomionarvoista kuitenkin on, että äänitaso on suurempi, mikäli ylävaunu on käännetty pakoputken suuntaan. Pelkästään tyhjäkäyntimelu kasvaa noin neljällä desibelillä. Tämä eroaa perinteisen mallisista koneista, joissa moottori ja pakoputki pysyvät ylävaunua kääntäessä aina kuljettajan takana.

Merkinomaiset hallintalaitteet

Koneen hallintalaitteet eivät sinänsä poikkea muista JCB:n kokoluokan kaivukoneista. Suurin osa katkaisijoista on sijoitettu kuljettajan oikealle puolelle sivuikkunan viereen. Selkeältä 7-tuuman näyttöpaneelilta voidaan mm. säätää lisähydrauliikan virtausta ja painetta, sekä tarkkailla polttoaineenkulutusta ja huoltovälejä. Valikkoja on mahdollista selata erillisellä rullalla tai paneelin kylkeen sijoitetuilla katkaisimilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pieni, mutta miellyttävä koneen ominaisuus on näytön ja katkaisimien valojen syttyminen kyytiin noustessa. Osa katkaisimien symboleista on kuitenkin hieman epäselviä, esim. työtavan valinnan nappulan piirroksista on hankala päätellä käyttötarkoitusta. Ominaisuudet kuitenkin oppii nopeasti.

Etupaneelissa on 12 voltin virtapistoke sekä USB-liitin esim. kännykän musiikkitoistoa varten. Radio on hankalassa paikassa ylhäällä kuljettajan takana, mutta soiton saa kuitenkin hiljennettyä erillistä nappia painamalla. Parin mukitelineen lisäksi penkin takana on säilytyssyvennys pientavaroille.

Hydradigin vakiovarusteisiin kuuluu 5-vuotinen sopimus LiveLink- telemetriajärjestelmästä, jonka avulla voidaan seurata mm. koneen huoltovälejä sekä kuljettajan käyttötottumuksia. Järjestelmä parantaa myös turvallisuutta, sillä moottorin käynnistämiseen voidaan vaatia erillistä koodia tai estää koneen käyttö sen ylittäessä sovitut maantieteelliset rajat. Mykkää Hydradigiä ihmettelevä pitkäkyntinen voidaan löytää GPS-paikannuksen avulla.

Testikone oli varustettu kaksiosaisella TAB-pääpuomilla ja Engconin-rototiltillä sekä saman valmistajan MIG2-kahvoilla. Kaksiosaista pääpuomia käytetään tunnokkaasti toimivalla vasemman puoleisella jalkapolkimella. Koneen suunnanvaihto oli järjestetty oikeanpuoleiseen kaivukahvaan, josta menosuunta muuttui erittäin näppärästi peukaloa heilauttamalla.

Nestesäiliöt, akut ja ilmansuodatin on sijoitettu moottorin vastakkaiselle puolelle. Akut jäävät hieman AdBlue-säliön täyttöaukon varjoon. Polttoainetankin koko on 157 litraa ja DEF-tankin 19 litraa.
Nestesäiliöt, akut ja ilmansuodatin on sijoitettu moottorin vastakkaiselle puolelle. Akut jäävät hieman AdBlue-säliön täyttöaukon varjoon. Polttoainetankin koko on 157 litraa ja DEF-tankin 19 litraa. Kuva: Arto Turpeinen
Hydradigin moottorin sijoittelu muistuttaa kurottajaa. JCB EcoMax-moottorin tehoksi ilmoitetaan 81 kilowattia. Huoltokohteet ovat matalla, mutta kuitenkin mainiosti ulottuvilla.
Hydradigin moottorin sijoittelu muistuttaa kurottajaa. JCB EcoMax-moottorin tehoksi ilmoitetaan 81 kilowattia. Huoltokohteet ovat matalla, mutta kuitenkin mainiosti ulottuvilla. Kuva: Arto Turpeinen
Tarjolla on kolme eri ohjaustapaa: etupyörä- ja nelipyöräohjaus sekä ns. rapuajo, jossa kaikki renkaat kääntyvät samaan suuntaan. Nelipyöräohjauksella koneen kääntöympyrän halkaisija on ainoastaan reilut neljä metriä.
Tarjolla on kolme eri ohjaustapaa: etupyörä- ja nelipyöräohjaus sekä ns. rapuajo, jossa kaikki renkaat kääntyvät samaan suuntaan. Nelipyöräohjauksella koneen kääntöympyrän halkaisija on ainoastaan reilut neljä metriä. Kuva: Arto Turpeinen

Huoltokohteet alhaalla

Ensiesittelyssä Hydradigin moottori sijoittui vielä 3B-päästötasolle, mutta testikone saavutti jo tiukemmat nelostason päästönormit SCR-järjestelmän ja pakokaasujen takaisinkierrätyksen (EGR) ansiosta. Voimanlähteenä toimii JCB EcoMAX -moottori, jonka teholukemaksi ilmoitetaan 81 kilowattia.

Moottori on asetettu alavaunun sivulle pitkittäin. Päivittäiset huolto- ja tarkastuskohteet ovat mainiosti esillä. Matalan sijainnin vuoksi huoltotoimenpiteitä joutuu tekemään jopa lievässä slaavikyykyssä, mutta tämä on sivuseikka. Jäähdyttimen puhallinta on mahdollista pyörittää kurottajatyylisesti myös taaksepäin, mikä puhaltaa irtolian ulos kennostosta.

Nestesäiliöt on sijoitettu moottorin vastakkaiselle puolelle. Tilaan on saatu mahdutettua myös tankkauspumpun letku ja pieni lokero esim. rasvaprässille. Prässille ei ole kuitenkaan suurta tarvetta, sillä kaivulaitteelle, puskulevylle ja tukijaloille annetaan rasvausväliksi 500 h – kiitos pronssiholkkien ja tappien graffittipinnoitteen. Testikone oli kuitenkin varustettu myös keskusrasvarilla.

Akkujen irrottaminen vaatii pientä näpräilyä, sillä ne sijaitsevat suhteellisen syvällä Ad Blue:n täyttöaukon takana. Ilmasuodattimen vaihto onnistuu kuitenkin erittäin helposti. Bosch Rexrothin sähköhydraulisen ohjausjärjestelmän ventiililohko on sijoitettu suoraan kääntökehän alle, joten käsiksi pääseminen vaatii peltien irrottelua. Ilmastoinnin komponentin on saatu sijoitettua koneen yläosaan.

Vankka voimansiirto

Hydradigin huippunopeudeksi ilmoitetaan 40 km/h. Loivassa alamäessä vauhti kiihtyykin jopa tämän yläpuolelle, josta järjestelmä ystävällisesti huomauttaa, sillä lainsäädännön mukaan moottorityökoneiden suurin sallittu tienopeus on juurikin ilmoitettu lukema. Käytännössä ajonopeudet liikkuivat 30–35 välillä. Jyrkemmät mäet voimansiirto kuitenkin tuntee nopeasti ja vauhti tipahtaa alle 20 km/h.

Huomionarvoista kuitenkin on, että Hydradig kulkee erittäin vakaasti. Jopa ilman päälle kytkettyä ja lisävarusteena saatavaa puominjousitusta kone nielee töyssyt mainiosti, eikä epävakaata tunnetta synny. Ajotuntuma on jopa parempi kuin monissa alle 10 t pyöräkuormaimissa.

Hydradigissä on kurottajien tapaan kolme eri ohjaustapaa: etupyörä- ja nelipyöräohjaus sekä ns. rapuajo, jossa kaikki renkaat kääntyvät samaan suuntaan. Hydradigin kahdeksan astetta suuntaansa keinuvat akselit ovat samat kuin JCB:n pienimmissä kurottajissa. Kone on suhteellisen pitkästä akselivälistään huolimatta erittäin ketterä, sillä nelipyöräohjauksella kääntöympyrän halkaisija ulkolaidan kehältä on ainoastaan n. 410 cm.

Hydrauliikka vaatii totuttelua

Hydradigissä on kolme työskentelyaluetta: Eco, Standard ja Power. Myös siirtoajolle on oma vaihtoehtonsa. Suuremmilla moottorinkierroksilla hydrauliikka on yllättävänkin nopea, jopa hätäinen. Muutenkaan liikkeet eivät ole kovin pehmeät, vaan kaikki konetta kokeilleet totesivat yksimielisesti hydrauliikan vaativan hieman totuttelua.

Koneessa on kuitenkin varsin ainutlaatuinen ominaisuus, sillä näyttöpaneelin kautta on mahdollista säätää puomiston nopeuksia liikekohtaisesti. Tarjolla on neljä eri profiilia, joita voi hyödyntää esim. kuskikohtaisina asetuksina tai eri työkohteissa. Esim. nostotyössä saattaa olla tarpeen rauhoittaa vaikkapa puomin laskua, kun taas vaikkapa tasaustyössä tämä ei ole tarpeen.

Hydrostaattiselle voimansiirrolle ja puomin liikkeille on omat pumppunsa, minkä ansiosta molempien ajaminen ja kaivaminen sujuvat hyvin yhtäaikaisesti. Hydrauliikka ei kuitenkaan oikein kestä rototiltin pyörittämistä yhdessä muiden liikkeiden kanssa, vaan jokin toiminnoista hidastuu. Tätä esiintyi etenkin pienemmillä moottorin kierroksilla.

Hydrodigissä on mielenkiintoisia yksityiskohtia, kuten lisävarusteena saatavat alavaunuun sijoitettavat lisähydrauliikan liittimet, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi hydraulisten työkalujen voimanlähteenä. Virtausta on tarjolla 60 litraa minuutissa 120 barin paineella.

Peräylitys on todella pieni, mutta tyvitaiton vuoksi etukautta pyörähtäminen vaatiijonkin verran tilaa. Kaksiosaisen TAB-pääpuomin lisäksi saatavissa on kiinteä malli. Testikoneen puomilla ulottuvuus oli noin 810 cm.
Peräylitys on todella pieni, mutta tyvitaiton vuoksi etukautta pyörähtäminen vaatiijonkin verran tilaa. Kaksiosaisen TAB-pääpuomin lisäksi saatavissa on kiinteä malli. Testikoneen puomilla ulottuvuus oli noin 810 cm. Kuva: Arto Turpeinen
Hydradigin vetokita on tyypitetty 3,5 tonniin asti. Lisää asiaa pyöräalustaisella peräkärryn vetämistä kaivukoneella voi lukea Koneviestin numerosta 3/2018.
Hydradigin vetokita on tyypitetty 3,5 tonniin asti. Lisää asiaa pyöräalustaisella peräkärryn vetämistä kaivukoneella voi lukea Koneviestin numerosta 3/2018. Kuva: Arto Turpeinen

Matalan painopisteen nollaperäinen

Hydradigin peräylitys on pieni, ainoastaan 120 mm. Ylävaunu sivulle käännettynä 2 000 kilon painoinen peräpuntti on vielä rengaslinjan sisäpuolella, mikä helpottaa huomattavasti esimerkiksi seinien vierellä tai tien laidassa työskentelyä. Tyvitaiton vuoksi etukautta pyörähtäminen kuitenkin vaatii kuitenkin hieman avaruutta ympäriltä.

Testikoneen etupäähän oli sijoitettu tassut ja taakse puskulevy. Tarvittaessa myös muut konfiguraatiot ovat mahdollisia. Tassuja hallitaan kahdella näppärästi sijoitetulla vivulla – testikoneessa puskulevyn liikuttaminen onnistui vaihtonapin kautta kaivukahvalla.

JCB:n mukaan moottorin ja muiden komponenttien sijoittaminen alavaunuun pudottaa koneen painopisteen jopa 1,5 metriä alemmas kuin perinteisissä 10 tonnin kaivukoneissa. Miinuspuolelle voisi kuitenkin laskea alle 30 cm maavaran. Hydradigillä ei siis kannata lähteä kovin epätasaiseen tai pehmeään maastoon, sillä moottoritilaa ei ole suojattu panssareilla, vaan ainoastaan normaalilla pellillä, joten upotustilanteessa vaurioitumisvaara on ilmeinen.

Vakaa kaivettava

Hydradig on kuitenkin yllättävän vakaa jopa ilman tukia kaivettaessa – täyden kauhallisen hiekkaa pystyy vippaamaan eteenpäin jopa täydellä ulottuvuudella ja vieläpä sivusuuntaan. Paripyörillä varustettu Hydradig onkin harvinainen pyöräalustainen, sillä työskentely on tukevan tuntuista jopa pääasiassa telakoneella kaivaneen mielestä.

Vakaus pätee kuitenkin ainoastaan akselilukon ollessa päällä. Lukko vapautettuna edes tyhjää luiskakauhaa ei saa liikutettua kovin kauas sivulle, vaan kone kippaa varsin nopeasti. Lukon voi kytkeä päälle ja pois joko manuaalisesti, tai käyttää automaattitoimintoa, jolloin akseli lukittu jarrua painettaessa. Kätevää olisi, mikä akselilukon saisi kytkettyä suoraan kaivukahvasta, jolloin jalkaa ei tarvitsisi liikutella edestakaisin ajoja jalkapolkimen välillä. Kaikki työtehtävät kun eivät välttämättä vaadi jarrun käyttöä.

Kaupunkiolosuhteisiin

JCB Hydradig 110W on vielä pari vuotta julkistamisensa jälkeenkin varsin poikkeuksellinen kone. Ulkomuotonsa puolesta lähimmäs sijoittuu Mecalacin MWR-sarja, mutta niissäkin rakenne poikkeaa Hydradigistä, sillä Mecalaceissa moottori ja hydrauliikan komponentit ovat edelleen ylävaunussa, mutta akselien väliin on sijoitettu esim. polttoainetankki.

Hydradig tuo joustavuutta kaivutyöhön, sillä esim. kaapelinkaivaja saa helposti ja nopeasti kannettua vaikkapa hiekkaa paikasta toiseen. Ahtaissa kaupunkiolosuhteissa koneella siirtyvät kiveyskivet ja muut materiaalit näppärästi, vaikka käytettävissä oleva tila olisikin rajallinen. Hydrauliikkaan totuttelu saattaa kuitenkin vaatia hetken.

Suomeen konetta on myyty parikymmentä kappaletta ja maailmanlaajuisesti pari tuhatta. Tuotantovauhti on tällä hetkellä Iso-Britanniassa 4 konetta/päivä. Hydradig on myös suosittu vuokrakone. Pari vuotta lanseerauksensa jälkeen myös käytettyjä koneita on alkanut tulla tarjolle.

Katso Lisämateriaali-osiosta video JCB Hydradig 110W -kaivukoneen kokeilusta !

Lue lisää