JCB 210X -kaivinkone uudistui – kokemuksia uudesta X-mallisarjasta

JCB on uudistanut viime vuosina kaivinkonemallistoaan rankalla kädellä. Erityisen merkittävä uutuus oli X-sarjan esittely muutamia vuosia sitten. Käyttökokemuksia on siis jo kertynyt. Kyselimme Konepalvelu Tammivuoren havaintoja 210X-mallista
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
X-sarjan koneita testattiin kehitysvaiheessa huollella. Pääperiaatteena oli jälleenmyyntiarvon säilyminen. Tämä tarkoitti laadunvarmistusta konepeiton saranoinnista lähtien.
X-sarjan koneita testattiin kehitysvaiheessa huollella. Pääperiaatteena oli jälleenmyyntiarvon säilyminen. Tämä tarkoitti laadunvarmistusta konepeiton saranoinnista lähtien. Kuva: Arto Turpeinen

JCB julkaisi täysin uuden X-sarjan kaivukonemalliston vuonna 2018. Ensimmäisenä markkinoille saapuivat 210X ja 220X, joiden työpainot ovat n. 23–24 tonnia. Sisarmallit eroavat toisistaan ainoastaan peräpainon koossa. Sittemmin X-sarja on laajentunut myös 15-tonnin kokoluokkaan.

JCB panosti X-sarjan kehitysvaiheeseen todella paljon. Neljän vuoden aikana esim. sähköjärjestelmää ja hydrauliikka koeteltiin erillisissä testipenkeissä sekä ylävaunun rakenteita testattiin tärinäpenkissä. Jotain prosessista kertoo, että valmistajan mukaan laadunvarmistamiseksi pelkästään moottoritilan luukkua paiskottiin kiinni 10 000 kertaa. Käytännön kylmäkokeita tehtiin myös Suomessa.

Muuramelainen Konepalvelu Tammivuori päätyi hankkimaan 210X-mallin vuonna 2018. Kalustoon kuuluu useita eri merkkisiä kaivinkoneita, kuorma-autoja ja pyöräkuormaimia. Repertuaariin lukeutuu myös tienhoito traktorilla. Erittäin merkittävä työllistäjä on erilainen pohjarakentaminen. Jutuntekohetkelläkin työn alla oli teollisuushallin pohjarakenteet.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Suodattimet ja vedenerottimet on tuotu hyvin esille. Hydraulipumppu on Kawasakin ja venttiililohko Kayaban valmistama.
Suodattimet ja vedenerottimet on tuotu hyvin esille. Hydraulipumppu on Kawasakin ja venttiililohko Kayaban valmistama. Kuva: Arto Turpeinen
Etukulmaan on ureasäiliön lisäksi sijoitettu laatikko tankkausletkulle ja pientarvikkeille. Polttoaineen puhtauden varmistamiseksi polttoainepumpussa on oma suodattimensa.
Etukulmaan on ureasäiliön lisäksi sijoitettu laatikko tankkausletkulle ja pientarvikkeille. Polttoaineen puhtauden varmistamiseksi polttoainepumpussa on oma suodattimensa. Kuva: Arto Turpeinen

Konsernin moottorilla

210X:n voimanlähteenä hyrrittää yrityksen oma EcoMAX-moottori, jonka tehoksi ilmoitetaan 129 kilowattia. Kone täyttää tason 4 eli Stage 4 -päästömääräykset käyttäen ainoastaan SCR-järjestelmää, jonka ureasäiliö on koneen etukulmassa.

Urearuiskutus on varsin tarkka puhtauden suhteen, mutta harmillisesti koteloon pääsee varsin paljon pölyä, joten säiliön täyttö kannattaa tehdä huolellisesti. Lisäksi korkki on sijoitettu hankalaan kuppiin. Onneksi moottoripolttoöljyn puhtauden varmistamiseksi polttoainepumpulle on kuitenkin oma erillinen suodattimensa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uudistuneet komponentit

Hydraulipumppu on Kawasakin valmistama, venttiilohko puolestaan Kyaban. Venttiilistön ja letkujen kokoa on kasvatettu. Öljyvirtaus on kuitenkin pysynyt samana, minkä kerrotaan vähentävän kulumista ja parantavan letkujen elinkaarta. Muuttuvatilavuuksisia pumppuja on kaksi – molempien öljytuotoksi ilmoitetaan 228 litraa minuutissa.

Yrityksen Kalle Tammivuori, eli tuttavallisemmin Kaivuri-Kalle, kertoo hydrauliikan olevan oivallinen. ”Liikkeiltään tämä on todella pehmeä. Aiemmassa, eri merkkisessä, koneessa puomi pysähtyi täysin ajopolkimet pohjaan painettaessa, mutta tässä hydrauliikka toimii hienosti myös ajaessa”.

Rutiinihuollot Tammivuori tekee pääosin itse – suurena apuna toimii tekniikasta kiinnostunut appiukko. Osaltaan asiaa helpottaa järkevästi sijoitetut suodattimet. Isommissa remonteissa yritys turvautuu ammattilaisten apuun.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Hallintalaitteet ovat kuljettajan oikealla puolella. Monitorin toimintoja hallitaan ohjausrullalla. Tammivuoren mukaan ratkaisu on oikein onnistunut, vaikka virta-avain on turhan takana.
Hallintalaitteet ovat kuljettajan oikealla puolella. Monitorin toimintoja hallitaan ohjausrullalla. Tammivuoren mukaan ratkaisu on oikein onnistunut, vaikka virta-avain on turhan takana. Kuva: Arto Turpeinen
Kuljettajan penkin takana on jäähdytetty / lämmitetty lokero. Eteen mahtuu vaikka termospullo. Tammivuori kertoo ilmastoinnin olevan todella tehokas ja suuttimia on runsaasti.
Kuljettajan penkin takana on jäähdytetty / lämmitetty lokero. Eteen mahtuu vaikka termospullo. Tammivuori kertoo ilmastoinnin olevan todella tehokas ja suuttimia on runsaasti. Kuva: Arto Turpeinen
X-sarjassa on vakiona sivu- ja takakamera. Tammivuori on hankkinut myös Novatronin 3D-koneohjauksen, joka on useilla työmailla pakollinen varuste.
X-sarjassa on vakiona sivu- ja takakamera. Tammivuori on hankkinut myös Novatronin 3D-koneohjauksen, joka on useilla työmailla pakollinen varuste. Kuva: Arto Turpeinen
Näytön näkymässä on mahdollista valita esim. molempien kameroiden kuva tai jakaa se mittaritaulun kesken.
Näytön näkymässä on mahdollista valita esim. molempien kameroiden kuva tai jakaa se mittaritaulun kesken. Kuva: Arto Turpeinen

Kehittyneempi hytti

X-sarjan suunnittelussa keskityttiin etenkin työmukavuuden parantamiseen. CommandPlus-hytin kerrotaan olevan 15 % suurempi kuin aiemmissa malleissa. Ohjaamo on ensimmäistä kertaa JCB:n valmistaman. Valmistajan mukaan hytti vastaa autoteollisuuden standardeja – esim. ilmanvaihdon kerrotaan olevan autotasoa. Suuttimia on todella runsaasti. Tammivuori kertoo tehoa riittävän.

”Ilmastointi on erittäin puhdikas. Joskus jaloille suunnatut suuttimet täytyy jopa sulkea, sillä polvet alkavat palelemaan”, Tammivuori toteaa.

Urakoitsija on tyytyväinen myös kuskin oikealle puolelle sijoitettuihin hallintalaitteisiin, sillä kaikki toiminnot löytyvät samasta paikasta. Tammivuori kritisoi lievästi ainoastaan hankalasti takakädessä olevan virta-avaimen paikkaa. Itse koneen käynnistys ja sammuttaminen tapahtuvat nappia painamalla.

Näytön toimintoja hallitaan ohjausrullalla – on mahdollista esim. näyttää perä- ja sivukameran kuva yhtä aikaa, molemmat kamerat ovat vakiovarusteita. Järjestelmä kykenee myös ilmaisemaan mm. polttoainetason litroissa. Nykytyyliin monitori kertoo tietoja myös huoltoväleistä. Tammivuoren koneeseen näyttö on täytynyt vaihtaa kerran, sillä alkuperäinen pimeni selittämättömästä syystä.

Järjestelmään on mahdollista tallentaa hydrauliikan esiasetukset 10 eri työlaitteelle. Lisäksi kaivuvipujen toiminnot voi kustomoida näytöltä mieleisekseen.

Tammivuori kehuu myös kuljettajan istuinta ”hiton hyväksi”- etenkin penkin ja kaivukonsolin synkronointi liikkumaan yhdessä paketissa miellyttää. Perinteisen kaivuvipujen korkeussäädön lisäksi vipujen kulmaa on mahdollista säätää erikseen. Valmistaja kertoo hytin melutasojen olevan ainoastaan 68 desibeliä.

Vastapaino on kulmikas, jolloin kolhut osuvat tiettyihin pisteisiin. Tammivuori on harkinnut myös erillistä takakaidetta.
Vastapaino on kulmikas, jolloin kolhut osuvat tiettyihin pisteisiin. Tammivuori on harkinnut myös erillistä takakaidetta. Kuva: Arto Turpeinen
Tehdasasenteisia led-valoja on paljon, mutta Tammivuori kaipaisi myös suoraan koneen vierelle osoittavia valoja. Edelliseen koneeseen hän asensi sellaiset itse.
Tehdasasenteisia led-valoja on paljon, mutta Tammivuori kaipaisi myös suoraan koneen vierelle osoittavia valoja. Edelliseen koneeseen hän asensi sellaiset itse. Kuva: Arto Turpeinen
Muuramelainen Kalle Tammivuori urakoi pääosin pohjarakentamisen parissa. Mies on mieltynyt JCB:n käyttömukavuuteen ja hydrauliikkaan.
Muuramelainen Kalle Tammivuori urakoi pääosin pohjarakentamisen parissa. Mies on mieltynyt JCB:n käyttömukavuuteen ja hydrauliikkaan. Kuva: Arto Turpeinen

Erikoismuotoiltu vastapaino

X-sarjan koneet poikkeavat ulkoasultaan hieman valtavirran koneista, sillä vastapaino on kulmikas ja alaosastaan ylälaitaa ulompana. Muotoilulle on kuitenkin myös käytännön perusteet – puntissa on neljä kolhut vastaanottavaa iskupistettä, jolloin koko perä ei naarmuunnu kosketuksista. Valmistajan mukaan ratkaisu lisäksi helpottaa kääntymiseen vaativan tilan hahmottamista.

Tammivuoren kone onkin peräpainon osalta säilynyt siistinä. Ainoat pienet kopsut ovat osuneet vastapainon kulmiin, kuten on tarkoitettukin. ”Ei tähän kovin paljon ole naarmuja pitkästä perästä huolimatta tullut. Vastapaino voisi olla hieman painavampikin, toisaalta käytössä on aavistuksen liian suuri rototiltti. Olen miettinyt takakaidetta peräpunttiin, mikä suojaisi perää vielä lisää”, Tammivuori kertoo.

Koneessa on runsaasti tehdasasenteisia led-valoja. Tammivuori toteaa valot tehokkaiksi, mutta toivoisi valonlähteitä myös koneen sivuille, jotka hän edelliseen koneeseensa asensikin. Peruutuskameran Tammivuori toteaa vahvistavan valoa varsin mukavasti.

Pientä murhetta on aiheuttanut telaston nopea kuluminen, esim. telatappeja on katkennut muutamia kappaleita, vaikka koneella ei pahimmissa paikoissa rymytäkään. Tammivuori arveli ilmiön olevan uusissa koneissa varsin yleinen, sillä kustannuspaineissa telavalmistajat tinkivät myös materiaalien laadussa.

Lyhytperäinen malli tulossa

Kokonaisuutena Tammivuori on ollut hankintaansa erittäin tyytyväinen, vaikka joidenkin varaosien hinnat on tuntuneetkin hieman kalliilta. ”On tämä niin hyvä peli kuitenkin ollut, että vähän ihmetyttää, ettei X-sarjalaisia ole Keski-Suomen alueella enempää”.

JCB oli pitkään kaivukoneidensa muotoilussa varsin konservatiivinen, mutta X-sarja muuttui ulkomuodoltaan modernimmaksi. Sama pätee teknisiin ratkaisuihin, sillä yli 10 tonnisissa ainoa lyhytperäinen malli on noin 16 tonninen JZ141. Tähän ensi vuoden alussa kuitenkin tulossa muutos, sillä markkinoille saapuu erittäin mielenkiintoinen 245XR, joka painanee noin 25 tonnia.

Lue lisää