JM-Louhinnan Doosan-kaivinkoneissa ei juuri kauhaa käytetä

Kallioiden ja louhosten erikoisolosuhteet laittavat koneet ja kuljettajat lujille. Suunnitelmallisuus ja ennakoiva huolto ovatkin homman toimivuuden kannalta oleellisia seikkoja. Jyväskyläläinen JM-Louhinta luottaa peruskoneina Doosanin kaivukoneisiin.
JM-Louhinnan koneiden työ on pääosin iskuvasaralla nakuttamista, mutta koneita käytetään myös esim. räjäytysmattojen nosteluun.
JM-Louhinnan koneiden työ on pääosin iskuvasaralla nakuttamista, mutta koneita käytetään myös esim. räjäytysmattojen nosteluun. Kuva: Arto Turpeinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
JM-Louhinnalla on kaksi Doosan DX300 -konetta. Toiseen oli rakennettu ylävaunun kaiteet, jotka suojaavat kolhuilta.
JM-Louhinnalla on kaksi Doosan DX300 -konetta. Toiseen oli rakennettu ylävaunun kaiteet, jotka suojaavat kolhuilta. Kuva: Arto Turpeinen
Jutuntekohetkellä työn alla oli huoltotien rakentaminen kallion päälle. Pääosin Doosaneita kuitenkin käytetään iskuvasaroinnissa.
Jutuntekohetkellä työn alla oli huoltotien rakentaminen kallion päälle. Pääosin Doosaneita kuitenkin käytetään iskuvasaroinnissa. Kuva: Arto Turpeinen
JM-Louhinnan koneiden alavaunu on lujilla, sillä yrityksen koneet työskentelevät pääosin kallioilla ja louhekasoilla. Telasto vaatii remonttia viimeistään 4 000 tunnin kohdalla.
JM-Louhinnan koneiden alavaunu on lujilla, sillä yrityksen koneet työskentelevät pääosin kallioilla ja louhekasoilla. Telasto vaatii remonttia viimeistään 4 000 tunnin kohdalla. Kuva: Arto Turpeinen

Jyväskyläläinen JM-Louhinta on nimensä mukaisesti erikoistunut louhintatöihin. Urakkaa on riittänyt tasaisesti ympäri vuoden mm. kanaalien ja isompien kallioiden louhinnassa. Osaltaan työtä ovat tuoneet myös erilaisten rakennusten pohjalouhinnat.

Yrityksellä on käytössään kaksi kappaletta Doosan DX300LC-5- kaivinkoneita, joiden työpaino on aavistuksen yli 30 tonnia. Apukoneena toimii pienempi DX140-malli. Lisäksi käytössä on kaksi Sandvikin poravaunua sekä kuorma-auto. Yritys on pitäytynyt korealaismerkin kaivinkoneissa alusta lähtien.

”Meillä ei ole koskaan ollut muunmerkkisiä kaivinkoneita, jotenkin näihin ollaan juututtu ja tiedetään metkut. Nykyään Real Machineryn palvelutkin toimivat hienosti, etenkin kun paikkakunnalle saatiin oma toimipiste”, kertoo Jukka Metsälä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Työtehoa kalliolle

DX300:n voimanlähteenä toimii Doosanin oma 202-kilowattinen moottori, joka sijoittuu vielä Stage 4 -päästötasolle. Viimeisimmät päästömääräykset täyttävät uuden mallisarjan seiskasarjalaiset saapuvat Suomeen vuodenvaihteessa, mutta myös vanhempia malleja on vielä saatavana. Uusien mallien merkittävimpiin uudistusksiin lukeutuu mm. 360 asteen kamera ryyditettynä uudella näyttöpaneelilla sekä aiempaa selkeämmillä työalueilla.

Metsälä otti ensimmäistä kertaan koneisiinsa huoltosopimuksen, joka on osoittautunut onnistuneeksi päätökseksi. Näin jo ennakkoon on tiedossa huoltojen aikataulut, eikä niiden järjestely aiheuta päänvaivaa. Real Machineryn Juuso Setälän mukaan sopimukset yleistyvät jatkuvasti.

”Huoltosopimus tuo asiakkaalle lisäturvaa, sillä kustannukset ovat tiedossa. Lisäksi järjestely tuo uudelle koneelle jatkotakuun, joka kattaa kolme vuotta tai 6 000 työtuntia. Huoltosopimusta arvostetaan nykyään myös sen vuoksi, että asiakkaan ei tarvitse itse rassata”.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Suosittu koko vasarointiin

JM-Louhinnan koneet ovat nyt pilkkomassa räjäytysten jälkeisiä lohkareita Jyväskylän läheisyydessä. Koko kallion koko on peräti 220 000 kiintokuutiota, joten nakutettavaa riittää pidemmäksi aikaa. Louhe ajetaan läheiselle rakenteilla olevalle teollisuusalueelle jämäkäksi perustaksi. Kallioalue ei täytä varsinaisen murskeen standardeja, mutta kantavaan perustäyttöön kiviaines soveltuu mainiosti.

Kyseisessä käytössä DX300 on kolmenkymmenen tonnin painostaan huolimatta sieltä pienemmästä päästä. ”Rakennustyömailla konekoot ovat viime aikoina kasvaneet, joten tätä kokoluokkaa myydään myös pohjien aukaisuun. DX300 on suhteellisen ketterä, mutta kuitenkin tehokas. Myös vasarahommiin tätä menee, mutta varsinaiseen louheenlastaukseen tarvitaan yleensä suurempia koneita”, Setälä kertoo.

Kauha harvoin kiinni

JM-Louhinnan koneissa on harvoin kauha kiinnitettynä – pääosa työstä on iskuvasaralla nakuttamista, mutta koneita käytetään myös esim. räjäytysmattojen nosteluun. Louhosolosuhteet laittavat koneet lujille, etenkin alavaunu on jatkuvassa rasituksessa, sillä täysin tasaista paikkaa on harvoin tarjolla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

”Näissä hommissa alavaunun maksimi elinikä on 4 000 tuntia. Vasaroidessa louhoskasalla teloihin kohdistuu jatkuvaa vääntöä ja tärinää, jolloin telatapit karkailevat ja katkeavat”, Metsälä analysoi.

Alavaunun kestävyyttä pyritään parantamaan vakiovarusteisiin kuuluvilla kokopitkillä telaohjureilla, jotka sekä tukevat perusketjua että estävät kivien vierimisen ketjun väliin. Joihinkin koneisiin on myös vaihdettu kaksiharjaisia telalappuja, jotka kestävät kolmiharjaisia paremmin, mutta toisaalta repivät pehmeää pintaa rajummin.

Vasaroinnin ajaksi etulasin suojaksi pujotetaan telineeseen kuusi milliä paksu polykarbonaattilevy, joka vähentää lasirikon vaaraa.
Vasaroinnin ajaksi etulasin suojaksi pujotetaan telineeseen kuusi milliä paksu polykarbonaattilevy, joka vähentää lasirikon vaaraa. Kuva: Arto Turpeinen
Nostosylinterit on suojattu kumimatoilla. JM-Louhinta on rakentanut suojat itse, mutta vastaavia on saatavana myös Real Machineryn kautta.
Nostosylinterit on suojattu kumimatoilla. JM-Louhinta on rakentanut suojat itse, mutta vastaavia on saatavana myös Real Machineryn kautta. Kuva: Arto Turpeinen
JM-Louhinta on rakentanut sirpaleiden varalta suojat myös peileille.
JM-Louhinta on rakentanut sirpaleiden varalta suojat myös peileille. Kuva: Arto Turpeinen
Doosan DX300:ssa on huomioitu myös hydrauliikan jäähdyttäminen. Ilmansuodatin toimii sykloniperiaatteella, mikä on tehokkaampi tapa puhdistaa ilmaa.
Doosan DX300:ssa on huomioitu myös hydrauliikan jäähdyttäminen. Ilmansuodatin toimii sykloniperiaatteella, mikä on tehokkaampi tapa puhdistaa ilmaa. Kuva: Arto Turpeinen
Ohjaamon raitisilmasuodatinta täytyy putsata aika ajoin ravistelemalla. Suurin osa hyttiin päätyvästä liasta kulkeutuu kuitenkin sisälle kengissä.
Ohjaamon raitisilmasuodatinta täytyy putsata aika ajoin ravistelemalla. Suurin osa hyttiin päätyvästä liasta kulkeutuu kuitenkin sisälle kengissä. Kuva: Arto Turpeinen
Doosan DX300-5:n hallintalaitteet vastaavat pienempiä malleja. Vuoden vaihteessa Suomeen saapuvat myös uudet seiskasarjan mallit. Muutoksia on mm. työalueissa.
Doosan DX300-5:n hallintalaitteet vastaavat pienempiä malleja. Vuoden vaihteessa Suomeen saapuvat myös uudet seiskasarjan mallit. Muutoksia on mm. työalueissa. Kuva: Arto Turpeinen
Erityisesti murskien läheisyydessä työskenneltäessä koneiden suodattimet vaativat erityistarkkailua ja lyhyemmän huoltovälin.
Erityisesti murskien läheisyydessä työskenneltäessä koneiden suodattimet vaativat erityistarkkailua ja lyhyemmän huoltovälin. Kuva: Arto Turpeinen
JM-Louhinnan Jukka Metsälä ja Tomi Kovanen ovat erikoistuneet erilaisiin louhintatöihin. Molempien mukaan vasarointi ja kalliolla liikkuminen vaativat kuljettajalta huolellisuutta.
JM-Louhinnan Jukka Metsälä ja Tomi Kovanen ovat erikoistuneet erilaisiin louhintatöihin. Molempien mukaan vasarointi ja kalliolla liikkuminen vaativat kuljettajalta huolellisuutta. Kuva: Arto Turpeinen

Oikea tekniikka tärkeää

Myös puomiston voisi kuvitella joutuvan vasaroidessa lujille, mutta JM-Louhinnan koneissa ei ole ilmennyt kestävyysongelmia. Esimerkiksi vaihdossa menneessä Doosanissa oli tunteja takana jo 10 000. Työskentelytekniikka onkin tärkeää myös kiveä pilkottaessa.

”Kuljettajalla on ratkaiseva merkitys koneen kestämisen kannalta. Vasaran terä ja holkki ovat huonon vasaramiehen käsissä äkkiä pilalla. Terän pitää antaa tehdä omaa työtään, eikä painattaa voimalla. Työ vaatii kuskilta ennakointia ja suunnittelua, sillä isojen lohkareiden välissä myös koneen kolhuvaara kasvaa”.

JM-Louhinnan toiseen Doosaniin on asennettu ylävaunun sivusuojat, jotka pienentävät kolhuvaaraa ja helpottavat ohjaamoon kiipeämistä. Kuskin on tärkeää hahmottaa koneen ulkomitat käännyttäessä, sillä DX300:n peräylitys on varsin suuri. Vakiovarusteisiin kuuluu myös peruutuskamera.

”Kamera on tarpeellinen, jos sitä oppii hyödyntämään. Tällä työmaalla siitä oli erityistä apua tien laidassa työskenneltäessä, sillä näytön kautta pystyi tarkkailemaan ohikulkevaa liikennettä. Kalliolla peräylityksen oppii kyllä hahmottamaan nopeasti”, kertoo konetta kuljettanut Tomi Kovanen.

Pöly vaivaa

Alavaunuun kohdistuvan rasituksen lisäksi kallioilla ja kivikasoilla pöly on myös jatkuvana vaivana. Vaikka isommissa Doosaneissa onkin syklonisuodatin, niin Metsälän mukaan ilmansuodatinta on putsattava kolme kertaa suositellulla vaihtovälillä. Myös hytin raitisilmasuodatin on jatkuvasti tukossa, etenkin jos koneella työskennellään poravaunun tai murskan läheisyydessä.

”Hytti sotkeutuu enimmäkseen esimerkiksi kengissä ja vaatteissa kulkeutuvan pölyn takia. Kuiva kesä aiheutti omat ongelmansa, sillä työmaatiet on usein tehty savesta, joka tarttuu kenkiin ja päätyy ohjaamoon”, Kovanen muistelee.

Vasarointi aiheuttaa myös muita varotoimenpiteitä. Nostosylinterit on suojattu kumimatoilla ja valojen eteen on asennettu omat suojansa. Hytin eteen nostetaan kuuden millin polykarbonaatista valmistettu suoja, joka pienentää sirpaleista aiheutuvaa rikkomavaaraa. Securit-lasi ei tarvitse kovinkaan kummoista kopsausta hajotakseen – jutuntekohetkellä sivuikkuna oli säpäleinä, sillä kivenkappale oli päässyt livahtamaan suojien välistä. JM-Louhinta harkitsikin Hammerglass-turvalasin asentamista.

Vaikka kivien rikkominen iskuvasaralla vaikuttaa suht simppeliltä työsuoritteelta, se vaatii kuitenkin kuljettajalta suunnitelmallisuutta ja huolellisuutta. Haastavat olosuhteet korostavat myös ennakoivan huollon tärkeyttä. Louhoksilla työt saattavat olla tarkasti aikataulutettuja, jolloin myös koneiden pitää olla luotettavia.

Katso myös Lisämateriaali-osiosta video, jossa Doosan on työmaalla tositoimissa !

Lue lisää