Koneklassikot
Valmet 1203

Karstulasta löytyy vielä alkuperäisellä Comprex-ahtimella varustettu Valmet 1203-4 – ahdin tarjoaa vääntöä mukavasti jo pienillä kierroksilla

Valmeteja ja Valtroja korjaavan huoltomiehen oma traktori on hieman erikoisempi yksilö – ainakin tekniikkansa puolesta. Huoltokorjaamo Peltonen & Syrjälä Karstulasta omistaa 1982 vuodelta olevan Valmet 1203 -traktorin, jossa on alkuperäinen comprex-ahdin.
Heikki Haapakoski

Ensimmäinen muisto tästä Valmet-traktorista Jari Syrjälällä on reilun kymmenen vuoden takaa. Traktori oli sammunut pihaan lopputalvella sen silloisella omistajalla. Jari oli mennyt paikalle huoltomiehen ominaisuudessa.

Vika ei ollut kummoinen: traktorin siirtopumpulla oli tullut tunnit täyteen. Se vaihdettiin ja polttoainejärjestelmä ilmattiin. Traktorin akuissa ei ollut puhtia, joten kone oli laitettava käyntiin apuvirralla. Sitten omistaja lähti kokeilemaan traktoria ja ajoi lähes tyhjäkäynnillä puskulevyn kanssa syvään umpihankeen.

"Ajattelin, että nyt hän sammuttaa sen sinne syvään hankeen, kun ei antanut sille oikeastaan yhtään kierroksia – ja vielä heti, kun oli juuri saatu apuvirran kanssa kone käyntiin. Mutta äänikään ei muuttunut, eikä kone sammunut, kun 1203 jatkoi matkaansa ja lumipenkka väistyi puskulevyn edessä. Siinä huomasi, miten hienosti moottorissa on alavääntöä, ei tarvitse kierroksia käyttää turhaan", muistelee Jari.

Valmet teki vuosina 1980–1983 melko pienen sarjan comprex-ahtimilla varustettuja traktoreita. Tarkemmin sanottuna mallia 1203. Malli jäi harvinaisuudeksi, ja monista vaihdettiin comprex-ahdin myöhemmin tavalliseen ahtimeen. Siksi alkuperäisen comprex-yksilön löytäminen on yllättävää.

Valmet 1203:

  • Valmet 1203 tuli markkinoille loppuvuodesta 1980
  • Comprex-ahdetun 4,4-litraisen nelisylinterisen moottorin teho on 110 hevosvoimaa
  • Merkittävää tässä moottorissa oli alhaalta alkava vääntö 424 Nm 1 350 kierroksella
  • 1203-mallin tuotanto loppui vuonna 1983. Mallia oli saatavissa taka- ja nelivetoisena

Kaupantekoa ja erikoisia ehtoja

Jari hieroi tämän jutun traktorista ohimennen kauppaa, mutta tulokseen ei päästy. Asia sitten vähän unohtui pariksi vuodeksi. Yllättäen kaupat syntyivät vähän kuin varkain. "Olin reissuhommissa 2013 syksyllä ja myyjä soitti minulle, että Valmet on nyt hallin pihassa. Kysyin, että mitä se maksaa, johon myyjä totesi, että kyllä sille hinta varmasti keksitään. Kysyin, että miten pääset kotiin, johon myyjä vastasi, että polkupyörä tuli traktorin mukana kyydissä ja pääsen sillä takaisin”, kertoo Jari.

Valmetille keksittiin hinta, joka miellytti kumpaakin osapuolta ja kaupat tehtiin, ” Se oli kyllä helppo kauppa”, toteaa Jari, mutta lisää, että kauppaan sisältyi kaksi ehtoa, joista lisää myöhemmin.

Uutena traktori on ollut Lehtimäellä töissä nevalla. Seuraava omistaja käytti sitä turvetyömailla ja teki myös muutakin urakointia. 1990-luvulla traktori jäi pihakoneeksi. Jari on nyt koneen kolmas omistaja.

"Yksi kaupan ehto oli, että paripyöriä siihen ei saa laittaa ja viedä nevalle, koska siellä se on ollut jo riittävästi" Jari kertoo. Tämän vuoksi kone kuvattiinkin juttua varten turvesuon laidalla, nevalle asti sitä ei ajettu.

"Kun traktori tuli taloon, niin kaikki suodattimet ja öljyt vaihdettiin. Aloin vaihtaa etuperään öljyjä, ja varasin ison astian alle. Tyhjennyspropun avattuani tuli vain vähän öljyä astian pohjalle. Laitoin uudet öljyt ja sen jälkeen huomasin, että kardaaniakselin juurella oleva stefa vuotaa – öljyt olivat hävinneet ajan saatossa sitä kautta. Tiivisteen vaihdon jälkeen etuperä on kuitenkin toiminut täysin, eikä uusia vuotoja ole ilmennyt. Ties kuinka kauan sillä oli ajettu ilman öljyjä", Jari tuumailee.

Jari muistelee, että tässä mallissa koko akseli on sama, kuin jossain pyöräkuormaajassa.

Tulevia remontteja varten varalla on vetopyörästöt taakse molemmille puolille. Kardaania oli aiemmin korjattu hitsailemalla, varmasti useampaankin kertaan. Jari valmisti sen tilalle uuden T-mallin hylätystä kardaanista. Etummainen nivel ja itse putki on T-mallista, takapään nivel on 1203:n alkuperäinen. Etupäässä pulttijako oli kätevästi sama ja kardaaniputken sisämittakin sopi sellaisenaan.

"Toinen kaupan ehto oli, että sitä ei saa myydä eteenpäin niin kauan kuin myyjä elää. Nyt on hän siirtynyt ajasta iäisyyteen, mutta silti minulla ei ole aikomustakaan myydä traktoria. Ja onhan sitä usein kaikenlaista nosteltavaa, siirreltävää ja hinattailtavaa pihapiirissä. Monet kerrat on hinattu tällä Mörkö-Valmetilla pihaan tuotu liikkumaton kone halliin sisälle", Jari kertoo.

Jari toimii yleensä tämän koneen kuljettajana pajalla työskenneltäessä. Tulevaisuudessa Jari aikoo paneutua Valmetin jarruihin, koska niistä alkaa olla paras pito kadoksissa. Se on tuttua työtä, sillä hän huoltaa ja korjaa työkseen Valmet-traktoreita ja tuntee ne siksi läpikotaisin. Huoltokorjaamo Peltonen & Syrjälä on toiminut 2006 vuodesta antaen apua monelle traktorin omistajalle Karstulassa ja sen lähialueilla.

Heikki Haapakoski
Jari toimii yleensä tämän koneen kuljettajana. Hän korjaa työkseen Valmet- ja Valtra- traktoreita ja tuntee ne kuin omat taskunsa.

Terve moottori

Vääntöä comprex-ahdin tarjoaa mukavasti jo pienillä kierroksilla. Uutta vastaavia comprex-ahtimia todella vaikea löytää. Jarin yksilössä on kuitenkin edelleen alkuperäinen vinkuva ahdin. Edellinen omistaja kertoi, että moottorille on tehty jossain vaiheessa moottoriremontti. Kone ei kuluta öljyä ja lähtee hyvin käyntiin.

Pakkaskäynnistyksiä Jari ei ole edes raaskinut kokeilla. Kone on aina lämmitetty ennen starttia. Sisätilanlämmitin ja myös lämmityksen aikana akkua lataava laturi kuuluvat myös koneen varustukseen. Pari kertaa on ollut hinaushommia, kun lähistöllä on joku traktori talvella luiskahtanut ojaan.

Tässä yksilössä on myös mekaaninen alentava pikavaihde eli Hi-Trac, jolla nopeuksia saadaan pudotettua 30 %. Jos comprex-ahdinta pyörittävä ohut kiilahihna katkeaa, niin silloin moottoria ei saa käynnistettyä. Moottori hörähtää ja sammuu saman tien – moottori tukehtuu. Jarille on kerran käynyt näin. Comprex-moottorissa käyntiääni on ihan omanlaisensa, jota voi kuvailla lähinnä vinkuvaksi.

Heikki Haapakoski
Comprex-ahdin on kooltaan suurempi kuin tavanomainen pakokaasuahdin. Useissa 1203-malleista on comprex-ahdin myöhemmin vaihdettu tavalliseen ahtimeen. Siksi alkuperäisen comprex-yksilön löytäminen oli melkoinen sattuma.

Käyttöentisöintiä

"Jos tämän aikoo entisöidä, niin se täytyy sitten tehdä viimeisen päälle, siihen asti saavat työn jäljet ja ajetut tunnit näkyä", Jari toteaa konetta katsellessaan.

On mukavaa huomata, että tämä traktoriharvinaisuus on erittäin osaavissa käsissä ja sillä tehdään edelleen tuottavia töitä. Päivän päätteeksi Jari ajaa Valmetin talliin todeten samalla, että ei viitsi jättää tätä pihalle yöksi, jos sattuukin vaikka satamaan.

Lue myös muita Koneklassikoiden Valmet- ja Valtra-aiheiset juttuja:

Koneviestin arkistosta 12/1980: Turbo-Valmetit tulevat - vuoden 1980 Valmeteissa nähtiin ensi kertaa traktorikäytössä uudella periaatteella toimiva ns. superahdin

Valtra haki 1990-luvun alussa uusia käyttökohteita traktoreille – traktorien suokäyttö oli lupaava mahdollisuus

Lue lisää