Valmet 361-864






Vuoden 1960 lopussa 359 D sai seuraajakseen 361 D:n. Ulkonäkö oli laitettu uusiksi ja kulmikkuudessa se oli itse asiassa aikaansa edellä. Tekniikassa muutokset edeltäjään verrattuna olivat pienempiä. Moottori oli uudistettu 310 D ja siinä oli Boschin ruiskutusjärjestelmä. Tehoa oli 42 hv DIN ja 46 hv SAE. Vetokoukku oli vakiovaruste. Lisävarusteena oli saatavissa entistä leveämpiä renkaita. Vuoden 1962 alussa lisättiin varusteisiin kaivattu tasauspyörästön lukko sekä tuntimittari ja pehmustettu istuin. Saman vuoden aikana uusittiin hydrauliikka. Nyt tarjolla oli asentosäätö, työntövarsitunnusteluun perustuva vetovastussäätö sekä sekoitussäätö.
Syksyllä 1964 korvattiin 361 uudistetulla 565:llä. Mallinumero kertoi teholuokan ja vuosimallin. Teho oli nostettu 52 hevosvoimaan SAE mm. tuuletinta, mäntiä, suuttimia ja ruiskutuspumpun paineventtiiliä muuttamalla. Merkittävin uudistus oli kuitenkin 2. ja 3. vaihteen ja aluevaihteen synkronointi, joka oli kokoluokassaan tuolloin ainutlaatuista. 565:n maantienopeus oli melko suuri, mutta myös 1. vaihde oli varsin nopea. Nopeuteen vaikuttivat osaltaan suurentuneet renkaat.
Ulkonäössä suurin muutos oli jäähdyttimen säleikön muuttuminen pystyrivoitetuksi. Etuakseli oli aikaisempaa vahvempi. Uusia vakiovarusteita olivat jalkakaasu, kierroslukumittari ja putkimalliset sivurajoittimet. Kaksoiskytkin oli edelleen lisävaruste. Hintaa kertyi yli 10 % edeltäjää enemmän. Vuodesta 1966 lähtien lisävarusteeksi sai myös hydraulisen ryömintävaihteen.
Kesällä 1963 oli esitelty Valmet 80 eli prototyyppi suuremmasta, 4-sylinterisestä urakointitraktorista. Vuotta myöhemmin alkoi valmistus ja tyyppimerkintä oli Valmet 864. Valurautainen harmaa maski oli varsin kolhon näköinen. Voimansiirto oli peräisin Caselta ja vaihteita oli 8+2. Moottori oli 411 A, jossa oli tehoa 80 hv SAE. 864:ssä ei ollut tasauspyörästön lukkoa. Mallin tuotannosta merkittävä osa meni TVH:lle.
| Malli | Valmet 361 | Valmet 565 | Valmet 864 |
|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Valmet | Valmet | Valmet |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1960-65 | 1964-68 | 1964-67 |
| Moottorin tyyppi | 310 D | 310 A/B | 411 A |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 3 | 3 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 2685 | 2685 | 4180 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 100×114 | 100×114 | 108×114 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 46 SAE/2000 | 52 SAE/2300 | 80 SAE/2100 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 157/1300 | 172/1350 | 271/1500 |
| Vaihteita | 6+2 | 6+2 | 8+2 |
| Nopeudet nimellisk. | 3,3-28,5 | 3,8-33,2 | 3,3-34,2 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 18/25 | 25 | 22 |
| Hydrauliikan paine bar | 130 | 130 | 130 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1200/1350 | 1350 | 1880 |
| Voiman ulosotto | 540 | 540 | 540 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | kuivat levyj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | tehost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 5.8 | 5.8 | - |
| Eturenkaat takaveto | 6,50-16 | 7,50-16 | 7,50-18 |
| Takarenkaat takaveto | 12,4/11-28 | 12,4/11-32 | 13,6/12-38 |
| Paino kg takaveto | (1770) | (1900) | (3000) |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 190 | 190 | 213 |
| Synkronoituja | - | 4 | - |
| Korkeus cm | - | (138) | - |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | - | 300 | - |
| Polttoainesäiliö l | - | 40 | - |
| Ryömintävaihteisto | - | lisäv. | - |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






