Valmet/Valtra HiTech 8050-8950




Syksyllä 1998 esitellyn Valtra Valmet HiTech-malliston 6-sylinteriset mallit vastasivat pääosin Mega 8050-sarjaa. SigmaPower-mallina 8750:n tilalla oli 200-hevosvoimainen 8950, jossa oli Boschin rivipumppu pienempien mallien Stanadynen jakajapumpun sijasta.
Delta Powershift -vaihteiston automatiikan avulla pystyttiin ohjelmoimaan kaksi automaattista pikavaihdeohjelmaa, toinen pelto- ja toinen tiekäyttöön. Suunnanvaihdin perustui kahteen märkään monilevykytkimeen. Peruutusnopeutus voitiin asettaa eteenpäinajonopeutta nopeammaksi tai hitaammaksi. Pikavaihteen kytkeytyminen oli vakiomallia pehmeämpää antureiden ja automatiikan ansiosta. Myös voimanoton kytkentää ohjattiin tietokoneella.
Suunnanvaihdin oli sijoitettu viikseen vasemmalle puolelle. Kytkinpoljin oli sähkötoiminen ja lisäksi vakiona oli nappikytkin vaihdevipujen nupeissa. Oikean etupilarin näytöstä näki pikavaihdeportaan, valitun suunnan, ajonopeuden ja ulkolämpötilan. Nostolaitteena oli kaikissa malleissa heilahduksen vaimennuksella varustettu Autocontrol D.
6-sylinterisiin HiTecheihin oli saatavana uusi pneumaattinen Aires-etujousitus. Kilpailijoista poikkeavaa järjestelmää perusteltiin toimivuudella ilmastollisissa ääriolosuhteissa. Joustinelementteinä oli kaksi kuorma-auton jousipaljetta ja iskunvaimenninta. Ilma tuotettiin kompressorilla, jota voitiin hyödyntää myös perävaunujarruissa. Etuakselina oli Dana ja teollisuusmallina Carraro.
Syksyllä 2000 tulivat HiTech 2.0 -mallit. Automaattiohjelmat oli uusittu. Merkittävin parannus oli käyttäjän mahdollisuus muuttaa vaihtoautomatiikan rajana käyttämiä kierroslukuja kuhunkin työhön sopiviksi. Neliveto kytkeytyi nyt muutamaksi sekunniksi aina liikkeelle lähdettäessä tai suuntaa vaihdettaessa. Haluttaessa liikkeelle lähtöön riitti nyt pelkästään kaasun painaminen Auto Traction -toiminnon aktivoimisen jälkeen ja pysähtymiseen kaasun vapauttaminen tai jarrutus.
Uutuutena esiteltiin 135-hevosvoimainen matalakierrosmalli 8350, jonka nimelliskierrosluku oli 1800 r/min. Välitykset vastasivat 50 km/h versiota, mutta matalamman kierrosluvun takia huippunopeus jäi 40 km/h:iin. Melutasoksi ilmoitettiin 73 dB. 8350:ssa oli teollisuusetuakseli samoin kuin suuremmissa malleissa.
Vuoden 2003 mallistossa oli jäljellä 8050 ja 8150, joissa oli nyt Boschin sähköinen ruiskutuspumppu.
| Malli | Valmet 8050 (110) | Valmet 8050 | Valmet 8150 (125) | Valmet 8150 | Valmet 8350 (135i) | Valmet 8450 (140) | Valmet 8550 (160) | Valmet 8950 (160/200) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Valmet | Valmet | Valmet | Valmet | Valmet | Valmet | Valmet | Valmet |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1998-2003 | 2003-04 | 1998-2003 | 2003-04 | 1998-2003 | 1998-2003 | 1998-2003 | 1998-2002 |
| Moottorin tyyppi | 620DSRE | 66EWA | 620DSRE | 66EWA | 620DSRIE | 620DWRE | 634DSRE | 634DSBIE Sigma |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6T | 6T | 6T | 6T | 6T | 6T | 6T | 6TI |
| Iskutilavuus cm3 | 6598 | 6598 | 6598 | 6598 | 6598 | 6598 | 7368 | 7368 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 108×120 | 108×120 | 108×120 | 108×120 | 108×120 | 108×120 | 108×134 | 108×134 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 110/2200 | 110/2200 | 125/2200 | 125/2200 | 135/1800 | 140/2200 | 160/2200 | 160-200/2200 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 490/1300 | - | 540/1300 | - | 650/1110 | 615/1450 | 650/1450 | 650-820/1400 |
| Vaihteita | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 |
| Synkronoituja | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 | 36+36 |
| Pikavaihde | 3-port.. | 3-port.. | 3-port.. | 3-port.. | 3-port.. | 3-port.. | 3-port.. | 3-port.. |
| Suunnanvaihtaja | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 0,6-39,2/47,8 | 0,6-39,2/47,8 | 0,6-39,2/47,8 | 0,6-39,2/47,8 | 0,6-40,7 | 0,6-40,9/49,8 | 0,6-40,9/49,8 | 0,6-40,9/49,8 |
| Maksiminopeus km/h | 40 (50) | 40 (50) | 40 (50) | 40 (50) | 40 | 40 (50) | 40 (50) | 40 (50) |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 73 | 73 | 73 | 73 | 76 | 73 | 73 | 73 |
| Hydrauliikan paine bar | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 |
| Nostolaitehydrauliikka | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. | sähk. |
| Nostovoima kg | 6800 | 6800 | 6800 | 6800 | 6800 | 6800 | 6800 | 6800 |
| Voiman ulosotto | 540/1000/ | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000/ajo | 540/1000/ajo | 540/1000/ajo | 1000/ajo |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 10.2 | 11 | 10.2 | 11 | 11,0 (13,6) | 11,0 (13,6) | 11,0 (13,6) | 11,0 (13,6) |
| Eturenkaat neliveto | 14.9R28 | 14.9R28 | 14.9R28 | 14.9R28 | 16.9R28 | 16.9R28 | 16.9R28 | 16.9R28 |
| Takarenkaat neliveto | 18.4R38 | 18.4R38 | 18.4R38 | 18.4R38 | 20.8R38 | 20.8R38 | 20.8R38 | 20.8R38 |
| Paino kg neliveto | 5010 | 5010 | 5090 | 5090 | 5210 | 5210 | 5210 | 5220 |
| Korkeus cm | 280 | 284 | 280 | 284 | 283 | 283 | 283 | 283 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 486 | 486 | 486 | 486 | 495 | 495 | 495 | 495 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 256 | 256 | 256 (275) | 256 | 256 (275) | 256 (275) | 256 (275) | 256 (275) |
| Polttoainesäiliö l | 165 | 165 | 165 | 165 | 250 | 165 | 250 | 250 |
| Melutaso dB | 77 | 77.5 | 77 | 77 | 73 | 77 | 77 | 77 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x | x | x |
| Etuakselin lukko | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | kitkaj. | levyl. | levyl. | levyl. | levyl. |
| Tasausp. lukkoautomatiikka | x | x | x | x | x | x | x | x |
| Nimellisteho hv/kierr. ISO | - | 120/2200 | - | 135/2200 | - | - | - | - |
| Vääntö Nm/kierr. ISO | - | 505/1400 | - | 550/1400 | - | - | - | - |
| Ilmastointi | - | - | - | - | - | - | x | x |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






