John Deere L/LA

Syksyllä 1937 John Deeren hevoskärrytehdas Molinessa esitteli pienen L-mallin, joka oli tarkoitettu korvaamaan 2…3 hevosta. Moottori A:ssa oli aluksi Hercules 0,9-litrainen 2-sylinterinen vesijäähdytteinen bensamoottori. Vuonna 1938 iskutilavuus kasvoi 1,1 litraan. Vuonna 1941 John Deere alkoi valmistaa tätä moottoria itse ja moottoriin lisättiin mahdollisuus sähkökäynnistykselle. Vaihteistona oli Spicerin 3+1. Ohjausjarrut oli vakiovarusteena. Vuonna 1939 muotoilija jätti kädenjälkensä L:n modernisoimiseksi.
Vuonna 1941 L:n rinnalle esiteltiin tehokkaampi LA. Siinä moottori oli kasvatettu 1,3-litraiseksi ja 14-hevosvoimaiseksi. Huipputehon kierrosluku oli aikanaan varsin korkea 1850 r/min. Vetotehoa löytyi kuitenkin jopa enemmän kuin isommasta H-mallista. L:n putkirunko oli LA:ssa korvattu vankemmalla palkkirungolla ja takapyörien keskiöt olivat valetut. Tarjolla oli myös voiman ulosotto.
| Malli | John Deere L | John Deere LA |
|---|---|---|
| Merkkinimi | John Deere | John Deere |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1937-46 | 1941-46 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 2 | 2 |
| Iskutilavuus cm3 | 1088 | 1261 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 82,6×101,6 | 88,9×101,6 |
| Nimellisteho hv/kierr. hihnapyörä | 10/1550 | 14/1850 |
| Vaihteita | 3+1 | 3+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 4,0-9,7 | 4,0-14,5 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 4.27 | - |
| Eturenkaat takaveto | 4.00-15 | 5.00-15 |
| Takarenkaat takaveto | 6.00-22 | 8.00-24 |
| Paino kg takaveto | (739) | (1036) |
| Korkeus cm | (144) | (152) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 231 | 236 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 155 | - |
| Polttoainesäiliö l | 23 | 30 |
| Voiman ulosotto | - | (540) |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






