John Deere 4020-5020




Amerikkalaisista isoista malleista 4020:aa valmistettiin myös Saksassa vuodesta 1969 lähtien. USA:ssa se oli esitelty aikaisemman 4010:n seuraajaksi vuonna 1964. 4-portainen Power Shift -vaihteisto oli tuolloin uutta tekniikkaa. Perusvaihteisto oli kuitenkin 8+2 Syncro-Range. Tasauspyörästön lukkoa käytettiin hydraulisesti jalkapolkimella. Lähes kaikki muut hallintalaitteet hydrauliikan käyttöä myöten oli koottu kojetauluun. Eurooppalaisversiossa nostovoimaa oli 2700 kg amerikkalaisen 1800:n sijasta. Hydraulipumppuna oli säätötilavuuspumppu. Tunnustelu tapahtui vetovarsista. Ohjaus oli hydrostaattinen ja öljykylpyiset levyjarrut hydraulitoimiset. 4020 oli USA:n ostetuin traktori 60-luvulla. Monesta muusta amerikkalaistraktorista poiketen myynti keskittyi dieselmalliin, vaikka bensa- ja nestekaasuversiot olivat toki tarjolla. 4020 on myös poikkeuksellisen kestävän traktorin maineessa. Hydrostaattinen neliveto tuli tarjolle 1969.
Vuosina 1969-72 oli myynnissä säästömalli 4000, joka tarjosi ”eniten hevosvoimia dollaria kohti”. Se oli yksinkertaistettuna 4010, johon oli asennettu 4020:n moottori. Vaihteisto oli 8+2 ilman synkronoitua peruutusvaihdetta ja nostolaite oli kevytrakenteisempi.
Vuonna 1968 esitelty 4520 oli eräs ensimmäisistä turboahdetuista traktoreista ja se oli kaikilta osin suurempi ja järeämpi kuin 4020. Vielä sitäkin massiivisempi oli kuitenkin 8,7-litraisella moottorilla varustettu 5020. Hydrauliikan tuotto oli markkinoiden suurimpia. 24 voltin sähköjärjestelmä oli toteutettu neljän 6 V akun avulla. Vuonna 1970 esiteltiin 117-hevosvoimainen ahdettu 4320 ja vuonna 1971 tehokkain 6,6-litrainen eli voa-teholtaan 135-hevosvoimainen 4620, jossa oli välijäähdytin. 4620:n sai myös hydrostaattisella nelivedolla varustettuna. Vuodesta 1971 lähtien ohjaamoon sai lisävarusteena ilmastointilaitteen.
| Malli | John Deere 4020 | John Deere 4520 | John Deere 4620 | John Deere 5020 |
|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | John Deere | John Deere | John Deere | John Deere |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Ei | Kyllä |
| Vuodet | 1965-72 | 1968-72 | 1971-72 | 1966-72 |
| Moottorin tyyppi | 23 E | - | - | - |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6 | 6T | 6TI | 6 |
| Iskutilavuus cm3 | 6637 | 6637 | 6637 | 8698 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 108×120 | 108×120 | 108×120 | 120×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 100/2500 | 120/2200 | 135PTO/2200 | 136/2500 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 353/1100 | - | - | 520/1300 |
| Vaihteita | 8+2/8+4 | 8+4 | 8+2/8+4 | 8+2 |
| Synkronoituja | 8+2/8+4 | 8+4 | 8+2/8+4 | 8+2 |
| Pikavaihde | -/powershift | powershift | -/powershift | - |
| Nopeudet nimellisk. | 3,3-31,0 | 3,3-34,3 | 2,8-29,7 | 2,1-32,7 |
| Maksiminopeus km/h | 32.2 | - | 33.8 | - |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 76 | - | - | 85 |
| Hydrauliikan paine bar | 156 | - | - | - |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 2700 (1800) | - | - | 2400 |
| Voiman ulosotto | 540/1000/ajo | 540/1000/ajo | 1000 | 1000 |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | kuivat levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 7.78 | - | 7,67 jarruilla | 9.18 |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-18 | 9.50-20 | 11.00-16 | 11.00-16 |
| Takarenkaat takaveto | 18.4-34 | 18.4-38 | 18.4-38 | 24.5-32 |
| Paino kg takaveto | 4600 | 5572 | 5900 | 7761 |
| Paino kg neliveto | (4565) | - | - | - |
| Korkeus cm | (164) | 269 | 269 | (246) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 381 | 434 | 434 | 438 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 248/260 | 270 | 270 | 264 |
| Polttoainesäiliö l | 128 | 189 | 189 | 257 |
| Melutaso dB | - | - | 93 | - |
| Umpinainen ohjaamo | - | - | x | - |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






