John Deere 100-700










John Deere hankki vuonna 1956 osake-enemmistön Heinrich Lanz AG:stä. Vanhat Lanz Bulldogit todettiin auttamattomasti vanhentuneiksi ja uusien mallien kehittäminen aloitettiin puhtaalta paperilta. Ulkomuoto mukailtiin amerikkalaisista John Deereistä. Erikoisuutena oli umpinaiset sivupellit. Traktorin perusrakenteena oli erillinen runko eli moottori ei ollut kantavaa rakennetta. Moottorit suunniteltiin USA:ssa ja vaihteistot kehitettiin entisistä Lanzin vaihteistoista.
Vuonna 1960 tulivat markkinoille ensimmäiset uudet John Deere-Lanzit: 300 ja 500. Niissä oli lyhytiskuinen 4-sylinterinen vesijäähdytteinen esikammiodiesel (28/36 hv). Moottori oli sijoitettu kumityynyjen päälle. Vaihteita oli 10+3. Vaihteiden porrastus oli erikoinen, sillä samalla alueella olevien perusvaihteiden porrastus oli harva ja suurin eli kolmaskin alue alkoi 4,9 km/h:sta. Tasauspyörästön lukko oli vakiovarusteena. Voa:n nopeuksia oli kaksi ja traktorin perässä oli kaksi vierekkäistä akselia. 500:ssa voiman ulosotto oli ajokytkimestä riippumaton. Etupyörät olivat jousitetut. Vuonna 1963 nostettiin 300:n teho 30 hevosvoimaan ja 500:n 38 hevosvoimaan.
Keväällä 1962 esiteltiin malliston pienin eli JD-Lanz 100, jonka 2-sylinterinen moottori oli puolikas isompien mallien moottorista. Vaihteita oli 6+1. Painonsiirtojärjestelmä 100:ssa oli vasta vuodesta 1964 lähtien.
Toinen vuoden 1962 uutuus oli isompi 700, jossa oli tehoa 50 hv. 700:n etuakselin raideleveys oli pienemmistä malleista poiketen säädettävä. Lisävarusteena oli hydrostaattinen ohjaus. Samaan aikaan alkoi Mannheimissa myös amerikkalaissarjan 65-hevosvoimaisen 3010:n valmistus. Näin sarja oli täydellinen ja Lanz Bulldogien tuotanto päättyi.
Isompien mallien jo korvauduttua uusilla 10-sarjan malleilla korvattiin JD-Lanz 100 vuodelle 1966 25-hevosvoimaisella 200:lla. Moottori oli edelleen 2-sylinterinen esikammiodiesel. Muotoilu umpinaisine sivupelteineen oli vanhaa, mutta pidennetty akseliväli vastasi isompia 10-sarjan malleja.
Ranskassa valmistettiin malleja 300 ja 500 vastaavia 305- ja 505-traktoreita, joissa saksalaisista poiketen oli Standard-Triumphin moottorit.
| Malli | John Deere 100 | John Deere 200 | John Deere 300 | John Deere 500 | John Deere 700 |
|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | John Deere | John Deere | John Deere | John Deere | John Deere |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1962-65 | 1966-68 | 1960-64 | 1960-64 | 1962-64 |
| Moottorin tyyppi | 204 | - | 401 | 402 | 405 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 1183 | 1350 | 2367 | 2367 | 2705 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 92,08×88,9 | 98,4×88,9 | 92,08×88,9 | 92,08×88,9 | 98,4×88,9 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 18/2500 | 25/2500 | 28/2000 | 36/2400 | 50/2400 |
| Vaihteita | 6+1 | 6+2 | 10+3 | 10+3 | 10+3 |
| Maksiminopeus km/h | 20 | 20 | 20 | 20/25 | 30 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 750 | 750 | 900 | 900/1250 | 1300 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. | kuivat levyj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Eturenkaat takaveto | 4,50-16 | 5,50-16 | 5,00-16 | 6,00-16 | 7,50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 8,3/8-28 | 9,5/9-30 | 11,2/10-28 | 12,4/11-28 | 12,4/11-36 |
| Paino kg takaveto | (1300) | (1475) | (1750) | (1800) | (2300) |
| Korkeus cm | (139) | (153) | (152) | (155) | (156) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 312 | 312 | 333 | 333 | 339 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 186 | 193 | 189 | 189 | 195 |
| Polttoainesäiliö l | 30 | 36 | 41.5 | 51 | 70 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | - | 84/1750 | - | 136/1500 | 170/1300 |
| Nopeudet nimellisk. | - | 1,7-20,0 | 1,3-19,6 | 1,4-23,1 | 1,4-26,5 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | - | - | 7 | 7/20 | - |
| Hydrauliikan paine bar | - | - | 150 | 150 | - |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | - | - | 6.32 | 6.32 | - |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






