IMT 540-550








1970-luvun puolivälissä IMT 533:n yläpuolelle esiteltiin 540, joka perustui pikkuveljensä tavoin MF 35:n tekniikkaan. Moottori oli Perkinsin lisenssillä tehty 2,5-litrainen esikammiodiesel. Perusmallissa oli tehoa 40 hv ja Specialissa 47 hv. Vaihteisto oli vakiona 6+2 ja lisävarusteena sai 10+2 -vaihteiston, jossa kummankin alueen 2 ylintä vaihdetta oli synkronoitu. Tällä vaihteistolla varustetuissa malleissa oli perässä alennusvaihde voimanottoakselille, koska vaihdelaatikon sisällä ei ollut tilaa oikeaa nopeutta tarjoaville rattaille.
Länsivientiin esiteltiin malli 547, jonka moottori oli Englannissa valmistettu suorasuihkutus-Perkins. Lisäksi 547:ssä oli suuremmat renkaat ja lisäventtiili ulkopuoliselle hydrauliikalle. Parkanon Auto ja Puu -niminen firma osti näitä malleja Suomeen runsaan 100 kpl erän vuonna 1980. Ohjaamo asennettiin Suomessa ja sen valmistaja oli Kurikkaferro.
Vuonna 1986 esiteltiin 540:n seuraajaksi 542 ja 540 Specialin seuraajaksi 545/549. Näiden mallien sileä konepeiton muotoilu oli tyyliltään MF 500-sarjan kaltainen ja 545/549:n moottori oli uudistettu suoraduihkutusdiesel. 549:ssä oli 10+2 vaihdetta ja hydrauliikkapumppujen tuotot pystyttiin yhdistämään. Hydrostaattinen ohjaus oli saatavissa lisävarusteena. 90-luvun lopussa esiteltiin perinteisten rinnalle uudelleen muotoillut ja paremmalla ohjaamolla varustetut mallit. 10+2 -vaihteisto muuttui täysin synkronoiduksi ja maantienopeus nousi 40 km/h:iin.
Vuonna 2005 IMT solmi yhteistyösopimuksen Deeren kanssa traktoriensa varustamisesta länsimarkkinoiden uudet päästövaatimukset täyttävillä moottoreilla. Pikkumallistoon tuli 549:ää muuten vastaava 550, jossa oli Deeren 2,9-litrainen kolmoskone (54 hv). IMT 540:aa valmistetaan edelleen lisenssillä Pakistanissa.
| Malli | IMT 540 | IMT 542 | IMT 545 | IMT 547 | IMT 549 | IMT 550 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | IMT | IMT | IMT | IMT | IMT | IMT |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Kyllä | Ei | Ei |
| Vuodet | n. 1975-86 | 1986- | 1986- | 1980-86 | 1986- | 2005- |
| Moottorin tyyppi | M 33/T | M 33/T | DM 33/T | A3.152 | DM 33/T | 3029DF186 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Iskutilavuus cm3 | 2500 | 2500 | 2500 | 2500 | 2500 | 2940 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 91,44×127 | 91,44×127 | 91,44×127 | 91,44×127 | 91,44×127 | 106,5×110 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 40/2250 | 42/2250 | 47/2250 | 48/2250 | 47/2250 | 54/2300 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 157/1300 | 151/1300 | 162/1300 | 167/1300 | 162/1300 | - |
| Vaihteita | 6+2/10+2 | 6+2/10+2 | 6+2 | 10+2 | 10+2 | 10+2 |
| Synkronoituja | -/4 | -/10+2 | - | 4 | 4 (10+2) | 10+2 |
| Nopeudet nimellisk. | 1,5-24,0 | 2,1-29,3 | 2,5-27,8 | 2,5-30 | 2,2-30,2 | - |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 14+30 | 14+30 | 18 | 14+30 | 15+33 | 15+33 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1400 | 1400 | 1400 | 1400 | 1400 | 1400 |
| Voiman ulosotto | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek./hydrost. | mek. | mek. | mek./hydrost. | hydrost. |
| Eturenkaat takaveto | 6.00-16 | 6.00-16 | 6.00-16 | 7.50-16 | 6.00-16 | - |
| Takarenkaat takaveto | 12.4-28 | 12.4-28 | 12.4-28 | 12.4-32 | 12.4-28 | - |
| Korkeus cm | (143) | 229 | 246 | 230 | 246 | 246 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 330 | 330 | 340 | 340 | 340 | 340 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 193 | 193 | 199 | 199 | 193-199/195 | 199 |
| Polttoainesäiliö l | 70 | 50 | 50 | 70 | 50 | 50 |
| Eturenkaat neliveto | - | 7.50-20 | - | - | 7.50-20 | 7.50-20 |
| Takarenkaat neliveto | - | 12.4-28 | - | - | 12.4-28 | 12.4-28 |
| Paino kg takaveto | - | 2005 | 2175 | 2130 | 2175 | - |
| Paino kg neliveto | - | 2185 | - | - | 2380 | 2250 |
| Melutaso dB | - | 85 | 85 | - | 85 | 85 |
| Umpinainen ohjaamo | - | -/x | - | - | -/x | x |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | - | - | - | - | 7.84 | - |
| Ryömintävaihteisto | - | - | - | - | lisäv. | lisäv. |
| Maksiminopeus km/h | - | - | - | - | - | 40 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






