Hanomag Perfekt 300 – Granit 500

Vuonna 1964 Hanomag Perfekt sai uuden kulmikkaan muotoilun, joka oli aikaansa edellä. Myös ohjaamo oli moderni. Perfekt 300:n moottori vaihdettiin myös 1,8-litraiseen pakettiautonmoottoriin. Boschin hydrauliikkapumppu oli hieman entistä tehokkaampi. Perfekt 400:ssa moottori oli entisellään. Perfekt 400 oli viimeinen Suomeen tuotu Hanomag, kun tuonti päättyi vuonna 1966.
Vuonna 1966 esiteltiin uusi Granit 500, joka edeltäjästään poiketen perustui nyt pienempien mallien tekniikkaan. Moottori oli kuitenkin sama 3-sylinterinen kuin aikaisemmin. Moottori oli siinäkin osa kantavaa rakennetta. Vaihteisto oli aivan uusi 9+3 -vaihteinen. Perä oli vahvempi kuin Perfekteissä. Vuodelle 1967 tuli erillisellä akselilla toteutettu 1000 r/min voiman ulosotto.
Vuonna 1967 Perfektien moottoreihin tuli lisää tehoa kierroslukua nostamalla. 400 E:ssä oli myös nyt 9+3 -vaihteisto, 1000 r/min voiman ulosotto ja enemmän nostovoimaa.
Vuoden 1968 alussa Perfekt 400 E ja Granit 500 saivat uuden moottorin, joka oli 3-sylinterinen 2,1-litrainen. Granitin moottori kasvoi vuotta myöhemmin 2,35-litraiseksi, jota käytettiin myös pikkusarjan tehokkaimmassa mallissa 500 E:ssä. Maskin rivoitus muuttui harvemmaksi isompien mallien mukaisesti.
| Malli | Hanomag Perfekt 300 | Hanomag Perfekt 300 | Hanomag Perfekt 400 | Hanomag Perfekt 400 E | Hanomag Perfekt 400 E | Hanomag Granit 500 | Hanomag Granit 500 | Hanomag Granit 500 | Hanomag Granit 500 E |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Hanomag | Hanomag | Hanomag | Hanomag | Hanomag | Hanomag | Hanomag | Hanomag | Hanomag |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Kyllä | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1964-67 | 1967-68 | 1964-68 | 1967-68 | 1968-70 | 1966-67 | 1968-69 | 1969-70 | 1967-70 |
| Moottorin tyyppi | D 301 R 2 | D 301 R 5 | D 301 R 1 | D 301 R 4 | D 131 R 1 | D 21 CR | D 131 R | D 132 R | D 132 R |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Iskutilavuus cm3 | 1797 | 1797 | 1797 | 1797 | 2126 | 2099 | 2126 | 2356 | 2356 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 78×94 | 78×94 | 78×94 | 78×94 | 95×100 | 90×110 | 95×100 | 100×100 | 100×100 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 25/2400 | 27/2600 | 32/2400 | 34/2600 | 34/2400 | 40/2400 | 40/2600 | 40/2600 | 48/2600 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 86/1700 | 90/1700 | 101/1800 | 100/1700 | 119/1400 | 133/1700 | 125/1600 | 128/1500 | 143/1700 |
| Vaihteita | 6+2 | 6+2 | 6+2 | 9+3 | 9+3 | 9+3 | 9+3 | 9+3 | 9+3 |
| Nopeudet nimellisk. | 1,7-19,3 | 1,7-19,3 | 1,8-20,0 | 1,7-18,9 | 1,6-17,8 | 1,7-20,0 | 1,7-19,6 | 1,7-19,6 | 1,6-18,8 |
| Maksiminopeus km/h | 20/25 | 20/25 | 20/26 | 20/26 | 20/28 | 20/28 | 20/28 | 20/28 | 20/28 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 19 | 19 | 19 | 20 | 20 | 19 | 20 | 20 | 20 |
| Hydrauliikan paine bar | 120 | 120 | 120 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1300 | 1300 | 1300 | 1650 | 1650 | 1650 | 1650 | 1650 | 1650 |
| Voiman ulosotto | 540 | 540 | 540 | 540/1000 | 540/1000 | 540 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 7 | 7 | 7.2 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
| Eturenkaat takaveto | 5.00-16 | 5.00-16 | 6.00-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 |
| Takarenkaat takaveto | 9.50-32 | 9.50-32 | 12.4-28 | 9.50-32 | 9.50-32 | 9.5-32 | 9.5-36 | 9.5-36 | 9.5-36 |
| Paino kg takaveto | (1695) | (1695) | (1770) | (1780) | (1780) | (2100) | (2070) | (2070) | (2070) |
| Korkeus cm | (151) | (151) | (154) | (154) | (157) | (154) | (170) | (159) | (159) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 330 | 330 | 330 | 330 | 342 | 342 | 342 | 342 | 342 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 203 | 203 | 203 | 203 | 210 | 204 | 210 | 210 | 210 |
| Polttoainesäiliö l | - | - | - | - | - | - | - | 65 | - |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






