ZT 300/303




Famuluksen jälkeen DDR:n traktorituotanto laitettiin uusiksi. Tavoitteeksi asetettiin tarjota traktoreita viittä eri kokoluokkaa. Pienimmän luokan täytti työkoneenkantaja GT 124. 45-hevosvoiman teholuokkaan kehitettiin 3-sylinterinen TT 220, 90-hevosvoiman luokkaan ZT 300 ja 160-hevosvoiman luokkaan ZT 400. Suurin kokoluokka jäi odottamaan myöhäisempää ajankohtaa. TT 220 ja ZT 300 kehitettiin sarjatuotantokuntoon asti, mutta lopulta vain ZT 300 otettiin tuotantoon, joka alkoi syksyllä 1967. Valmistaja oli Traktorenwerk Schönebeck ja moottorin valmisti Motorenwerk Nordhausen. 6,6-litrainen 4-sylinterinen moottori oli kehitetty IFA W50-kuorma-auton moottorista. Suorasuihkutustekniikka oli lisensioitu MAN:lta.
IFA-kuorma-autosta sovellettu oli myös vetävä etuakseli, joka asennettiin vuonna 1971 esiteltyyn nelivetomalliin ZT 303. Vaihteisto ZT-traktoreissa muodostui kolmesta perusvaihteesta, kolmesta alueesta eteenpäin ja kahdesta taaksepäin sekä pikavaihteesta. Yhteensä vaihteita löytyi siis 18+12. Ohjaus oli tehostettu ja jarrut hydrauliset rumpujarrut. Ohjaamo oli ajanmukainen länsimaisenkin mittapuun mukaan. Polkimet tulivat kuitenkin lattian läpi ja vaihdevivut olivat keskellä. ZT:n vahvuuksia olivat myös huoltoystävällisyys ja hyvät vaihteiden välitykset. Heikkouksia oli pieni maavara ja suuri kääntöympyrä. Myös painoa oli melko paljon.
Vuonna 1973 tehdas sulautui Fortschritt-kombinaattiin ja myöhemmin Fortschritt-merkki ilmestyi myös traktorien kylkiin. Väriltään ZT oli aluksi joko punainen tai sininen, viimeisinä vuosina oli myös Fortschritt-vihreitä. Ohjaamo oli aina valkoinen. 1970-luvun puolivälin tienoilla ohjaus muuttui hydrostaattiseksi. Keväällä 1978 nostettiin moottorin teho 100 hevosvoimaan. ZT-traktoreita myytiin Länsi-Euroopassa ainakin Ranskassa, Belgiassa ja Espanjassa. Mallisarjaa valmistettiin noin 70 000 kappaletta.
| Malli | ZT 300/303 | ZT 300/303 |
|---|---|---|
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei |
| Vuodet | 1967-78 | 1978-83 |
| Moottorin tyyppi | 4 VD 14,5/12-1 SRW | 4 VD 14,5/12-1 SRW |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 6560 | 6560 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 120×145 | 120×145 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 90/1850 | 100/1800 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 430/1350 | - |
| Vaihteita | 18+12 | 18+12 |
| Pikavaihde | hydr. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 2,5-30,0 | 2,5-30,0 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 50 | 50 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1800 | 1800 |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | tehost./hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 11.4 | 11.4 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 13.55 | 13.55 |
| Eturenkaat takaveto | 7.50-20 | 7.50-20 |
| Eturenkaat neliveto | 12.50-20 | 12.50-20 |
| Takarenkaat takaveto | 18.4-30 | 18.4-30 |
| Takarenkaat neliveto | 18.4-30 | 18.4-30 |
| Paino kg takaveto | 4950 | 4950 |
| Paino kg neliveto | 5255 | 5255 |
| Korkeus cm | 259 | 259 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 489 | 489 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 280/279 | 280/279 |
| Polttoainesäiliö l | 130 | 130 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit




