Ford NAA

Oikeus määräsi Fordin luopumaan Fergusonin patentteja rikkovan 8N-mallin valmistuksesta ja tilanne esiteltiin syksyllä 1952 NAA eli Golden Jubilee, jolla juhlistettiin Fordin 50-vuotisjuhlia. Se oli hieman edeltäjiään suurempi ja tehokkaampi. Uudessa 2,2-litraisessa bensamoottorissa oli kansiventtiilit ja tehoa 32 hv, petroliversiossa 27 hv. Euroopassa molemmat versiot tunnettiin NAA:na, mutta USA:ssa petroliversiota nimitettiin NAB:ksi. NAA:ssa hydrauliikka sai voimansa suoraan moottorilta, joten voiman ulosoton ei tarvinnut olla päällä hydrauliikkaa käytettäessä niin kuin aiemmissa malleissa. Lisävarusteena sai kaksoiskytkimen. Jarrut olivat entistä tehokkaammat ja etuakseli vahvempi. Vakiovarusteena oli mm. ohjausjarrut, ajovalot, moottorin lämpömittari ja hydraulinen nostolaite. Vuosimallin 1954 NAA ei enää kantanut Golden Jubilee -merkintää. Vuonna 1955 hyvin samanlainen traktori tunnettiin Ford 640:na, mutta sitä ei enää tuotu Eurooppaan.
| Malli | Ford NAA |
|---|---|
| Merkkinimi | Ford |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä |
| Vuodet | 1952-54 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 2196 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 87,3×91,4 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 27-32/2000 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 114/1500 |
| Vaihteita | 4+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 5,9-22,6 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 19 |
| Hydrauliikan paine bar | 141 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. |
| Voiman ulosotto | 540 |
| Jarrut | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. |
| Eturenkaat takaveto | 4.00-19 |
| Takarenkaat takaveto | 10-28 |
| Paino kg takaveto | (1138) |
| Korkeus cm | (145) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 307 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 188 |
| Polttoainesäiliö l | 42 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






