Fiat 580-780






780:aa pienempiä uutuuksia jouduttiin odottamaan vuoteen 1978, jolloin esiteltiin 580 ja 680. Pienemmässä oli 2,75-litrainen kolmonen ja suuremmassa 3,5-litrainen nelonen. 580:n vaihteisto oli 8+2, 680:ssa oli 12+3 samoin kuin 780:ssa. Vaihteistoissa oli edelleen puolet vaihteista synkronoitu (12-vaihteisessa 3, 4, 7, 8, 11 ja 12). 780 oli saanut myös hieman tehokkaamman hydrauliikkapumpun.
Olennaisin uutuus oli kuitenkin puristamalla muotoilluista levyistä rakennettu Pininfarina-ohjaamo, joka valmistettiin Ferrarin tehtaalla Modenassa. Ohjaamo oli eräs aikansa hiljaisimmista (82,5 dB), mutta varsin ahdas.
Syksyllä 1980 traktorin väri vaihtui tummemmaksi. Vuoden 1981 lopussa maantienopeuksia nostettiin 26:sta 30 km/h:iin ja etuakseli vaihtui ketterämpään ja automaattisella hammaslukolla varustettuun 580:aa lukuun ottamatta. Samaan aikaan ohjaamon keskipilaria kavennettiin, konepeltiä muotoiltiin uudelleen, maski tehtiin irroitettavaksi ja lyhdyt muuttuivat nelikulmaisiksi. Lisäksi hydrauliikan tuottoja nostettiin.
Vuoden 1983 alussa vaihteisto muutettiin täyssynkronoiduksi.
| Malli | Fiat 580 | Fiat 580 | Fiat 680 | Fiat 680 | Fiat 780 | Fiat 780 | Fiat 780 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Fiat | Fiat | Fiat | Fiat | Fiat | Fiat | Fiat |
| Maahantuotu Suomeen | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
| Vuodet | 1978-81 | 1981-84 | 1978-81 | 1981-84 | 1978-81 | 1981-83 | 1983-84 |
| Moottorin tyyppi | 8035 | 8035 | 8045 | 8045 | 8045 | 8045 | 8045 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Iskutilavuus cm3 | 2750 | 2750 | 3456 | 3456 | 3670 | 3670 | 3670 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 103×110 | 103×110 | 100×110 | 100×110 | 103×110 | 103×110 | 103×110 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 58/2700 | 58/2700 | 68/2500 | 68/2500 | 78/2440 | 78/2440 | 78/2440 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 179/1700 | 183/1350 | 207/1400 | 229/1300 | 267/1400 | ?/1100 | ?/1100 |
| Vaihteita | 8+2 | 12+3 | 12+3 | 12+3/8+8 | 12+3 | 12+3 | 12+3 |
| Synkronoituja | 4 | 6/12+3 | 6 | 6/12+3 | 6 | 6 | 12+3 |
| Nopeudet nimellisk. | 2,5-26,6 | 1,7-31,0 | 1,4-26,5 | 1,7-30,3 | 1,4-26,2 | 1,7-30,3 | 1,7-30,3 |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 24.6 | 28/DT 36,3 | 26 | 33.6 | 33.6 | 33.6 | 44.4 |
| Hydrauliikan paine bar | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 | 190 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 1700 | 1600/2400 | 2200 | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 |
| Voiman ulosotto | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo | 540/ajo |
| Jarrut | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy | öljyk. levy |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 7.2 | 7 | 7.4 | 7.2 | 7.2 | 7.2 | 7.2 |
| Kääntöymp. halk. m neliveto | 9.6 | 10 | 10.8 | 10.4 | 11.4 | 10.4 | 10.4 |
| Eturenkaat takaveto | 7,50-16 | 7,50-16 | 7,50-16 | 10,00-16 | 10,00-16 | 10,00-16 | 10,00-16 |
| Eturenkaat neliveto | 11.2-24 | 12.4-24 | 12.4-24 | 11.2-28 | 11.2-28 | 11.2-28 | 11.2-28 |
| Takarenkaat takaveto | 12,4-36 | 13,6-36 | 13,6-36 | 16,9-34 | 16,9-34 | 16,9-34 | 16,9-34 |
| Takarenkaat neliveto | 12.4-36 | 13.6-36 | 13.6-36 | 16.9-34 | 16.9-34 | 16.9-34 | 16.9-34 |
| Paino kg takaveto | 2335 | 2335 | 2820 | 2820 | 2940 | 2940 | 2940 |
| Paino kg neliveto | 2650 | 2650 | 3120 | 3120 | 3200 | 3200 | 3200 |
| Korkeus cm | 250 | 252 | 252 | 255 | 256 | 255 | 255 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 330/346 | 330/346 | 349/366 | 349/366 | 349/366 | 349/366 | 349/366 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 217/228 | 217/228 | 226/216 | 226/216 | 227/227 | 227/227 | 227/227 |
| Polttoainesäiliö l | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
| Melutaso dB | 82.5 | 84.5 | 82.5 | 82.5 | 82.5 | 83.5 | 83.5 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x | x | x |
| Ryömintävaihteisto | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. | lisäv. |
| Etuakselin lukko | - | - | - | hammasl. | - | hammasl. | hammasl. |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






