Allis-Chalmers 7030-7080




1970-luvulle tultaessa Allis-Chalmersin traktoreita pidettiin luotettavina ja hinnaltaan kilpailukykyisinä ominaisuuksiinsa nähden, mutta joiltakin osin ne olivat jääneet ajastaan jälkeen. Vaihteita oli vähän ja vaihteistot olivat synkronoimattomia. Rakenne ei mahdollistanut öljykylpyisten jarrujen tai tasauspyörästön lukon lisäämistä. Niinpä uuden sarjan suunnittelu aloitettiin moottoreita lukuun ottamatta puhtaalta pöydältä. Mallit 7030 ja 7050 esiteltiin keväällä 1973. Moottorit olivat edellisellä vuosikymmenellä esiteltyjä 7,0-litraisia, mutta 7050:aan oli lisätty välijäähdytin. Vaihteita oli 20+4 ja pikavaihde oli 2-portainen. Tavoitteena oli ollut powershift-vaihteisto, mutta sen suunnittelu oli kohdannut vaikeuksia.
Hydrauliikka oli nyt kuormantunteva. Virtausta ulkopuolisiin venttiileihin voitiin säätää 7…64 l/min. Ohjaamo oli uusi Acousta Cab, joka oli aikakautensa hiljaisin – 79,5 dB. Polttoainesäiliöt oli nyt sijoitettu hytin alle, samoin akut (4 kpl), jotka voitiin kääntää ulos. Mallissa 7030 voa:n 540/1000 saatiin aikaan käännettävällä akselilla.
Jo vuoden 1974 lopulla tehoa lisättiin noin 6 hevosvoimalla ja samalla vetoakseleita vahvistettiin. Mallimerkinnöiksi tuli 7040 ja 7060. Huipulle esiteltiin 7080, joka oli tuolloin markkinoiden tehokkain 2-vetoinen traktori. Moottoritehon lisäyksen lisäksi voimansiirtoa oli vahvistettu. Uudistuksen yhteydessä tuotiin markkinoille powershift-kehittelyn tuloksena syntynyt 6-portaisella pikavaihteella varustettu vaihteisto. Vaihteita oli yhteensä 12+2.
| Malli | Allis-Chalmers 7030 | Allis-Chalmers 7040 | Allis-Chalmers 7050 | Allis-Chalmers 7060 | Allis-Chalmers 7080 |
|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers | Allis-Chalmers |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1973-74 | 1974-77 | 1973-74 | 1974-77 | 1974-77 |
| Moottorin tyyppi | 3500 Mk II | 3500 Mk II | 3700 | 3700 | 3750HI |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 6T | 6T | 6TI | 6TI | 6TI |
| Iskutilavuus cm3 | 6977 | 6977 | 6977 | 6977 | 6977 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 108×127 | 108×127 | 108×127 | 108×127 | 108×127 |
| Nimellisteho hv/kierr. SAE | 145/2300 | 151/2300 | 173/2300 | 192/2300 | 210/2550 |
| Nimellisteho hv/kierr. VOA | 130/2300 | 136/2300 | 155/2300 | 161/2300 | 181/2550 |
| Vaihteita | 20+4 | 20+4 / 12+2 | 20+4 | 20+4 / 12+2 | 20+4 |
| Synkronoituja | 20+4 | 20+4 / 12+2 | 20+4 | 20+4 / 12+2 | 20+4 |
| Pikavaihde | hydr. | hydr./6-port. | hydr. | hydr./6-port. | hydr. |
| Nopeudet nimellisk. | 2,4-30,6 | 2,6-30,3 / 2,9-29,6 | 2,6-31,7 | 3,1-30,7 / 2,9-29,6 | 2,6-29,5 |
| Maksiminopeus km/h | 33.9 | - | 35.1 | - | - |
| Hydrauliikan tuotto l/min | 83.3 | 83.3 | 83.3 | 83.3 | 87.1 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Voiman ulosotto | 540/1000 | 540/1000 | 1000 | 1000 | 1000 |
| Jarrut | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. | öljyk. levyj. |
| Ohjaus | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. | hydrost. |
| Eturenkaat takaveto | 10.00-16 | 11.00-16 | 10.00-16 | 11.00-16 | 14L-16 |
| Takarenkaat takaveto | 18.4-38 | 18.4-38 | 18.4-38 | 18.4-38 | 20.8-38 |
| Paino kg takaveto | 5638 | 5350 | 6589 | 6643 | 6625 |
| Korkeus cm | 295 | 295 | 295 | 295 | 297 |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 414 | 414 | 414 | 414 | 414 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 269 | 269 | 269 | 269 | 269 |
| Polttoainesäiliö l | 193 | 193 | 193 | 193 | 242 |
| Melutaso dB | 79.5 | 78.5 | 80.5 | 80 | 83 |
| Umpinainen ohjaamo | x | x | x | x | x |
| Nostovoima kg | - | 3030 | - | 3030 | 3030 |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






