Huolto ja Työkalut
Kokeilu Launch X431 Euro Mini

Launch X431 Euro Mini on monipuolinen autojen OBD-testeri – laitteella onnistuvat niin vikakoodien luku, koodaus kuin sopeuttaminenkin

Nykyautoissa on kuulemma se huono puoli, että ne ovat täynnä monimutkaisia tietokoneita, eikä niitä voi korjata itse. Tietokoneiden hyvä puoli on kuitenkin se, että kunnollisen testerin avulla auto osaa usein itse kertoa, mikä on vikana.
Tapio Vesterinen
Launch X431 Euro Mini on X431-tuoteperheen pienin malli, joka osoittautui testissämme monipuoliseksi ja kykeneväksi testeriksi.

Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla autojen korjauspalveluita alkaa vaivata ammattimiesten ikääntyminen. Mekaniikan ja katkojan kärkien kanssa pärjätään kyllä, mutta yksinkertaistenkin koodaustöiden kanssa sormi saattaa mennä suuhun.

Nykyään yrityksellä kuin yrityksellä saattaa olla helposti 4–5 2000-luvun puolelta olevaa työautoa pihassa ja lähimpään vikakoodeja lukevaan korjaamoon kymmenien tai satojen kilometrien matka. Vikavalon syttyessä mittaristoon on hankalaa tietää, onko kyseessä vakava tai yksinkertainen, vaikkapa matalasta akkujännitteestä johtuva hetkellinen vaaraton vika.

Mikäli vaarattoman vian vuoksi joudutaan käyttämään päivä työaikaa, nousevat kustannukset koodinlukuineen satoihin euroihin. Nykyisin markkinoilla on saatavilla noin tuhannen euron hintaluokassa päteviä testereitä, jotka soveltuvat paitsi vaativaan harrastuskäyttöön, myös ammattikäyttöön.

Launch X431 Euro Mini:

  • Launch X431 Euro Mini on ammattikäyttöön soveltuva testeri yli 40 automerkille
  • Testerin hinta on 1 227,29 euroa sisältäen alv 24 %
  • Laitetta tuo maahan kempeleläinen Elekma Oy

Monimerkkitesteri

Otimme kokeiluun Launch Euro X431 Mini -testerin. Kyseessä on Launchin X431-testerisarjan pienin ja edullisin malli, jossa tiedonsiirto auton ja testerin välillä tapahtuu kaapelilla. Vauraammissa malleissa yhteys auton OBD-pistokkeeseen laitettavaan kapulaan on langaton.

1990-luvun autoja varten tähän testeriin on saatavilla lisävarusteena erilaisia adaptereita.

Testeri itsessään on käytännössä 7 tuuman kosketusnäytöllä ja Android-käyttöjärjestelmällä varustettu tablettitietokone, joka on sijoitettu tukeviin, likaa sietäviin muovikuoriin. Laite toimitetaan muovisalkussa, jossa sitä uskaltaa säilyttää myös auton perässä.

Testissä ollut laite sisältää ohjelmistot yli 40 automerkille. Testeri on rekisteröitävä ennen käyttöönottoa ja laitteella on rekisteröintihetkestä eteenpäin 1 vuoden ilmaiset päivitykset. Laite ei kuitenkaan lakkaa toimimasta tämän vuoden jälkeen, vaan vanhoja päivityksiä voi käyttää niin kauan kuin itse haluaa.

Tapio Vesterinen
Laitteen muistissa on huomattava määrä tekstitiedostomuodossa olevia ohjeita automerkkien koodauksille. Tämä listaus kertoo, mitä vaihtoehtoja vuosimallin 2003 Audi A4:sen radiossa on. Esimerkiksi viimeiset neljä riviä ohjeistavat koodaamaan CD-vaihtajan tai monitoimiohjauspyörän oikealla tavalla radiolle.

Nopeampi uusissa autoissa

Testerin käyttö alkaa kytkemällä laitteen kaapeli auton OBD-pistokkeeseen. Tämän jälkeen laite muodostaa yhteyden auton tietokoneisiin. Kokemustemme mukaan enintään 15 vuotta vanhoissa saksalaisautoissa yhteydenotto toimii automaattitilassa nopeasti, varsinkin vanhempien japanilaisten kanssa aikaa kului joskus huomattavastikin enemmän.

Tämä johtuu kahdesta seikasta. Siitä, kauanko testerillä kestää löytää oikea protokolla auton kanssa keskustelemiseksi, ja siitä, kuinka nopeaa tiedonsiirtoa auto tukee. Esimerkiksi 2000-vuosimallin Mitsubishi Pajero Sportin nelivedon vikavalon syytä selvitellessä tietokoneet keskustelivat keskenään yli 10 minuuttia, kun taas 2007-mallisessa Transporterissa testaussilmukka surahtaa läpi alle minuutissa.

Automaattihaku toimii uudemmissa autoissa hyvin, mutta yli 15 vuotta vanhoissa automaattihaun epäonnistuessa kannattaa vielä kertoa testerille auton malli manuaalisesti, minkä jälkeen protokollat saattavat osua kohdalleen ja yhteys muodostua.

Helppo käyttää

Laitteen käyttöönotto ei vaadi sen kummempaa mekaanikon koulutusta, mutta kokemus ATK:n ja edullisempien testereiden osalta toki auttaa. Lisäksi englannin kielen tuntemusta vaaditaan oikean ohjausyksikön löytämiseksi ja ohjeiden ymmärtämiseksi.

Esimerkiksi testaajana toimimamme metsäkoneyrittäjä koodasi Transporterin ohjauskulma-anturin sarjanumeron ajovakaudenhallintajärjestelmän tietokoneelle ilman käyttöohjeita kokeile-keksi–menetelmällä kahden tunnin sisällä siitä, kun testeri saapui postista. Samaa vikaa yritettiin selvittää korjaamolla useamman kuukauden ajan.

Laitteen käyttöliittymä on graafinen ja englanninkielinen. Helpointa käyttö on aloittaa yhteyden saamisen jälkeen pyytämällä testeriltä auton ”terveysraportti”, joka käy läpi kaikki auton järjestelmät ja kertoo eri ohjausyksiköiden muisteihin tallentuneet vikakoodit.

Tämä lista voi uudessakin autossa olla hämmästyttävän pitkä – ilman että kuljettaja on huomannut autossa mitään vikaa, tai yhtäkään vikavaloa on syttynyt mittaristoon. Raportin jälkeen kaikki löydetyt koodit voidaan nollata kerralla ja katsoa, mitkä vikakoodit häviävät pelkällä nollauksella ja mitkä vaativat jatkotoimenpiteitä.

Vikakoodien tutkimista helpottaa Google, puhelimesta verkkoyhteyden jakamalla testerillä voidaan yhtä nappia painamalla tehdä Google-haku, joka usein antaa osviittaa tarvittavista jatkotoimenpiteistä.

Tapio Vesterinen
Sähkökäyttöisen seisontajarrun säätö on helppoa, kun testeri kertoo käsijarrukenkien ja jarrurummun vapaavälin millimetrin tuhannesosan tarkkuudella. Säätöruuvia käydään pyörittämässä, jonka jälkeen testeri suorittaa testiajon ja kertoo, paljonko säätö vaikutti.

Testaa, koodaa, sopeuttaa

Vikakoodien lukemisen ja nollaamisen lisäksi testerillä voidaan myös koodata uusia osia autoon ja sopeuttaa eri komponenttien toimintaa. Testeri tunnistaa itse, mitä koodaus- ja sopeutustoimintoja autossa on ja sisältää myös hyvät tekstitiedostomuodossa esitetyt ohjeet sekä autonvalmistajan määrittämät raja-arvot. Esimerkiksi päiväajovaloja koodatessa siirrytään valojen ohjausmoduulin valikoihin ja jarrupaloja vaihtaessa jarrumoduuliin.

Nykyään on myös tavallista, että komponentin vaihdon jälkeen – vaikkapa ABS-jarrujen ohjausyksikkö – saadaan toimimaan vasta, kun uuden yksikön sarjanumero on kerrottu auton muille tietokoneille.

Sopeutustoimintoa voidaan tarvita vaikkapa ilmastointilaitteen sähköisesti ohjattujen läppien liikematkojen täsmäämiseen.

Testerillä voidaan helpottaa vianetsintää. Nykyisissä väyläohjatuissa autoissa voidaan testerillä sytyttää yksi lamppu kerrallaan, antaa pissapojan moottorille jatkuva virta, seurata yksittäisen anturin arvoja tai selvittää, tuleeko esimerkiksi sähköpenkin säätönapin komento auton tietokoneelle asti.

Tapio Vesterinen
Testerillä voidaan asettaa huoltomuistutusvalo niin kilometrien kuin päivienkin mukaan haluttuihin arvoihin, samalla kerrotaan onko seuraavana vuorossa iso vai pieni huolto.

Säästää nopeasti hintansa

Lieneekö sattumaa, että työautojen näkökulmasta testiin pyydetyn laitteen testin aikana yksikään tuttavapiirin työautoista ei vikaantunut, minkä vuoksi käytännön testit suoritettiin enimmäkseen henkilöautojen parissa. Kattavuuslistojen perusteella laite tukee kuitenkin käytännössä kaikkia 2000-luvun työautojakin hyvin kattavasti.

Laitteesta oli useita kertoja ratkaisevaa apua vikojen diagnosoinnissa, joilla säästettiin esimerkiksi 270 km hinausreissu lähimpään merkkihuoltoon. Mikäli vikakoodien luku maksaa korjaamolla käynteineen esimerkiksi 100 euroa, hankkii 1 227,60 euron hintainen laite hintansa takaisin jo 12 vikavalon nollaamisen tapauksessa.

Launch Euro X431 Mini osoittautui testissä monipuoliseksi, kykeneväksi ja helppokäyttöiseksi laitteeksi, joka sopii hyvin useamman auton omistavan yrityksen käyttöön tai vaativan harrastajan käyttöön vaikka kimppakoneeksi. Varsinkin laitteen käytön alkuhuumassa on kuitenkin syytä muistaa, että vika voi olla aina myös mekaaninen.

Testiryhmä: Hans Gummerus

Tapio Vesterinen
Laite ohjeistaa esimerkiksi sopeutustestien teon selkeästi, tosin englannin kielellä. Tässä kerrotaan, että Smart Fortwon ilmastoinnin säätöläpän liikematkan sopeuttamiseksi ilmastoinnin on oltava pois päältä, moottorin sammuksissa ja sytytysvirran kytkettynä ennen prosessin aloitusta.

KIITÄMME & MOITIMME:
  • Helppo käyttää
  • Monipuoliset diagnostiikka-, koodaus- ja sopeutusmahdollisuudet
  • Ei vuosilisenssejä
  • OBD-pistokkeen kaapelin pituus (jatkokaapeli lisävarusteena)
  • Ajoittaiset hidastelut

Lue lisää