Traktorinkuljettajan ammattipätevyys – monta mutkaa matkassa

Kaupallisissa kuljetuksissa pitää kuorma-auton ja liikennetraktorin kuljettajalla olla hyväksytty ammattipätevyys viimeistään 10.9.2014. Maa- ja metsätalouden kuljetuksissa, joissa moottoripolttoöljy on laillista menovoimaa tankissa, ei ammattipätevyystodistusta tarvita kuljettajan paikkaa isännöivältä. Jos tilan omia tuotteita kuljetetaan kuorma-autolla kauppaan enemmän kuin vähäisessä määrin, tarvitaan ammattipätevyys.
Maa- ja metsätalouden kuljetukset, joissa moottoripolttoöljyn käyttö on sallittu, eivät vaadi kuljettajalta ammattipätevyyttä, eikä liikennelupaa. Ajokortiksi riittää T-kortti, olipa käskytettävänä traktori tai liikennetraktori. Kuljettajan ei tarvitse olla maanviljelijä. Trafi ei oikein moista tulkintaa niele, mutta siihen sen on tyytyminen, koska Vaasan hovioikeus on korttivaatimuksen näin linjannut vuonna 2006. Rehunteko, samoin viljanpuinti ja kuivurille vienti naapurusten yhteistyönä onnistuu – kuten maatalouden urakointikin – ilman ammattipätevyystodistusta.
Talkoot ilman ammattipätevyyttä
Ammattipätevyyttä ei vaadita traktorinkuljettajalta, kun liikennetraktorilla kuljetetaan tavaraa yksityisesti, eikä kaupallisesti. Kaupallisia kuljetuksia ovat kaikki elinkeinotoimintaan liittyvät kuljetukset. Talkoot on muun muassa jätetty soveltamisalan ulkopuolelle. Maa- ja metsätalousajot liikennetraktorilla on siis erikseen elinkeinona jätetty myös ammattipätevyysvaatimuksen ulkopuolelle.
Lakia ammattipätevyydestä ei myöskään sovelleta maataloustraktoriin muissakaan kuljetuksissa, koska maataloustraktorin, lakikielellä traktorin, suurin sallittu rakenteellinen nopeus on alle 45 km/h. Maataloustraktorilla elinkeinoelämän kuljetuksia hoidettaessa ei kuljettaja ole ammattipätevyyden piirissä, eikä heidän tarvitse hankkia alan koulutusta.
Jos kuorma-autolla hoidetaan maatilan kaupallisia kuljetuksia, kuten viljan viemistä kauppaan, täytyy kuljettajalla olla ammattipätevyys. Liikennelupaa ei kuitenkaan tarvita. Ammattipätevyys vaaditaan, kun kuljetettavaa on enemmän kuin vähäisessä määrin. Sitäpä ei tarkemmin ole määritetty, mikä on enemmän kuin vähäisessä määrin.
Liikennelupa vaatii ammattipätevyyttä
Ammattipätevyys ja liikennelupa vaaditaan urakoitsijalta, kun ”harjoittaa tavaraliikennettä toisen lukuun tai palkkiota vastaan”. Ajokorttina tulee olla C-kortti ja liikennetraktorissa dieseliä polttoaineena tai vaihtoehtoisesti viiden euron päivämaksu maksettuna Pohjola pankin tilille: FI0950000121502750.
Liikennelupatarve laajenee 1.7.2014 koskemaan myös traktorilla tehtäviä kaupallisia kuljetuksia korvausta vastaan. Siihen asti lupatarve on vain liikennetraktorilla ajettaessa. Ammattipätevyyttä ei vaadita maataloustraktorilla kuljetettaessa, koska sen rakenteellinen nopeus on alle 45 km tunnissa.
Jos liikennetraktorin tai traktorin kuljettaja on hankkinut C-ajokorttinsa ennen 10.09.2009, ei kuljettajalta edellytetä perustason ammattipätevyyttä. Erillinen 280 tunnin tai nopeutettu 140 tunnin kurssi riittää. Jatkokoulutuksena vaaditaan käytännössä viiden vuoden aikana käyty 35 tunnin koulutus. Trafista saa selville koulutusta hyväksyttävästi antavat oppilaitokset. Jatkokoulutus on hankittava kokonaisuudessaan 10.9.2014 mennessä.
Kortteja moneen tarpeeseen
T-kortti kelpaa kaikissa maa- ja metsätalouden ajoissa. LT-kortti tarvitaan, kun liikennetraktoriin on kytketty jonkin sortin työkone ja tehdään maa- ja metsätalouden
ulkopuolisia töitä, kuten teiden aurausta tai hiekoitusta. Kun liikennetraktoriin tai maataloustraktoriin on kytketty työkone, mutta sillä ei kuljeteta maatalouden ulkopuolista tavaraa, voi polttoaineena käyttää moottoripolttoöljyä. Liikenneluvan vaativissa kuljetuksissa vaaditaan C- kortti, olipa ajokkina liikennetraktori tai traktori. Traktoria vaatimus koskee 1.7.2014 lähtien.
Liikennelupaa ei kuitenkaan tarvita lukuisissa eri kuljetuksissa. Perusperiaate on, ettei lupaa tarvita, kun kuljetetaan omaa tavaraa, ostettua tai myytäväksi menevää.
Liikennelupaa ei tarvita tavarankuljetuksissa moottoriajoneuvolla seuraavin edellytyksin: (kaikkien kohtien a-e ehtojen täytyttävä)
a) Kuljetettavana on vain kuljetuksen suorittajan omaa tavaraa tai kuljetuksen suorittaja on myynyt, ostanut, antanut tai ottanut vuokralle, valmistanut, louhinut tai erottanut taikka jalostanut tai korjannut kuljetettavan tavaran.
b) Kuljetuksen tarkoituksena on tavaroiden kuljettaminen kuljetuksen suorittajalle tai tämän yritykseen tai yrityksestä tai niiden siirtäminen joko yrityksen sisällä tai yrityksen omia tarpeita varten sen ulkopuolelle.
c) Kuljetuksessa käytettävien moottoriajoneuvojen kuljettajat kuuluvat kuljetuksen suorittajan henkilöstöön tai sen käyttöön sopimuksen perusteella asetettuun henkilöstöön.
d) Kuljetuksessa käytettävät ajoneuvot kuuluvat kuljetuksen suorittajalle tai ovat sen lykkäävin ehdoin ostamia tai ne ovat sen vuokraamia.
e) Kuljetus on toissijainen kuljetuksen suorittajan koko elinkeinotoimintaan nähden.
Osaston luetuimmat
- Kylvössä tapahtunut virhe aiheutti kylvökoneen laakeriremontin – se johti ajatukseen vaihtaa kestovoitelu nippavoiteluun
- Puukäyttöinen kamiina on tehokas lämmitysmuoto konehalliin – tarvittavat luvat kannattaa tarkistaa oman kunnan viranomaisilta
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa
- Älä säädä turhaan moottorisahaa
- Ajoleikkurin terän teroitus
- Ajettavan ruohonleikkurin keväthuolto säästää myöhemmiltä murheilta — näillä toimenpiteillä saat ajoleikkurin kuntoon alkukesän nurmille
- Sähkötekniikan perustaa – sähkötermit tutuiksi