Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Drive!-projekti – sähkövoimansiirtoa korkeakoulupohjalta

Lappeenrannassa teknillinen yliopisto yhdessä Saimaan ammattikorkeakoulun kanssa on jo parin vuoden ajan vienyt eteenpäin osin uusiin innovaatioihin pohjautuvia sähkövoimansiirron hankkeita. Yksi näistä hankkeista on kestomagneettitahtimoottori, jonka rakenteeseen on integroitu kaksiportainen alennusvaihde.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
In-HuGOR-projektin moottorista on valmistettu protokappale, jota on ajettu testipenkissä kytkettynä kuormana toimivaan generaattoriin. Korkeakoulun laboratoriotiloihin sijoitetulla moottorilla on muun muassa selvitetty jäähdytyksen toimintaa ja mitoitusta sekä vaihdonsiirron ohjauksen käytännön toimivuutta.
In-HuGOR-projektin moottorista on valmistettu protokappale, jota on ajettu testipenkissä kytkettynä kuormana toimivaan generaattoriin. Korkeakoulun laboratoriotiloihin sijoitetulla moottorilla on muun muassa selvitetty jäähdytyksen toimintaa ja mitoitusta sekä vaihdonsiirron ohjauksen käytännön toimivuutta. 
Kaavio esittää VW:n 1,9 litran TDI-koneen ominaiskulutusta. Moottorin paras työpiste löytyy 37 kW:n teholla nopeudella 1 700 1/min – 197 grammaa/kWh. Dieselpolttoaineessa on energiaa 45 MJ/kg. Moottori käyttää mekaanista kWh:a kohti kemiallista energiaa siis 45 MJ/kg x 0,197 kg = 8865000 J = 2,46 kWh (hyötysuhteeksi tulee 40,5 %). Suurimman tehonsa kohdalla moottori kuluttaa jo 240 g/kW (hyötysuhde 33 %). Moottoreita käytetään usein lähellä suurimman tehon pyörimisnopeutta, mikä ei ole polttoainetaloudellista. Perinteistä työkoneiden vakiokierrosnopeussäätöä kuvaa keltainen pystypalkki. Koska työkoneiden keskiteho on usein pieni, voidaan tätä samaa moottoria käyttää hybridin teholähteenä kaiken aikaa esim. 210 g/kWh käyrän sisällä (tummennettu alue) tehon vaihdellessa 14–52 kW välillä, jolloin hyötysuhde on aina vähintään 38 %.
Kaavio esittää VW:n 1,9 litran TDI-koneen ominaiskulutusta. Moottorin paras työpiste löytyy 37 kW:n teholla nopeudella 1 700 1/min – 197 grammaa/kWh. Dieselpolttoaineessa on energiaa 45 MJ/kg. Moottori käyttää mekaanista kWh:a kohti kemiallista energiaa siis 45 MJ/kg x 0,197 kg = 8865000 J = 2,46 kWh (hyötysuhteeksi tulee 40,5 %). Suurimman tehonsa kohdalla moottori kuluttaa jo 240 g/kW (hyötysuhde 33 %). Moottoreita käytetään usein lähellä suurimman tehon pyörimisnopeutta, mikä ei ole polttoainetaloudellista. Perinteistä työkoneiden vakiokierrosnopeussäätöä kuvaa keltainen pystypalkki. Koska työkoneiden keskiteho on usein pieni, voidaan tätä samaa moottoria käyttää hybridin teholähteenä kaiken aikaa esim. 210 g/kWh käyrän sisällä (tummennettu alue) tehon vaihdellessa 14–52 kW välillä, jolloin hyötysuhde on aina vähintään 38 %. 
Prototyyppiä varten on valmistettu erilaisia planeettapyörästöjä kytkimineen. Planeettapyörästön avulla on helposti saatavissa kaksi nopeusaluetta. Ratkaisun etuihin kuuluu akseleiden pituussuunnassa lyhyt rakenne ja se, että planeettapyörästössä hammaspyörät ovat jatkuvassa hammaskosketuksessa, mikä helpottaa vaihtamista.
Prototyyppiä varten on valmistettu erilaisia planeettapyörästöjä kytkimineen. Planeettapyörästön avulla on helposti saatavissa kaksi nopeusaluetta. Ratkaisun etuihin kuuluu akseleiden pituussuunnassa lyhyt rakenne ja se, että planeettapyörästössä hammaspyörät ovat jatkuvassa hammaskosketuksessa, mikä helpottaa vaihtamista. 
Planeettavaihteiston nopeusaluetta vaihdetaan mekaanisella sakarakytkimellä. Sen siirtoholkki liikkuu holkin ulkopuolella olevan rengasmaisen sähkömagneetin avulla. Magneetti muistuttaa rakenteeltaan kaiuttimien puhekelaa, minkä takia tätä kytkintä kutsutaan puhekelatoimilaitteeksi. Vaihtoprosessi etenee seuraavasti: 1) Sähkömoottorin tuottama vääntömomentti ajetaan nollaan, 2) Lukittuna ollut kytkin avataan, 3) Sähkömoottori synkronoidaan kytkettävän vaihteen pyörimisnopeuteen, 4) Vaihdettavan vaihteen kytkin suljetaan, 5) Sähkömoottorin sallitaan taas tuottaa vääntömomenttia. Tämä prosessi pystytään suorittamaan pysähtymättä ja siihen kuluu aikaa alle 0,5 sekuntia. Vaihteistosta on rakennettu prototyyppi, jonka avulla periaatteen on todettu toimivan hyvin.
Planeettavaihteiston nopeusaluetta vaihdetaan mekaanisella sakarakytkimellä. Sen siirtoholkki liikkuu holkin ulkopuolella olevan rengasmaisen sähkömagneetin avulla. Magneetti muistuttaa rakenteeltaan kaiuttimien puhekelaa, minkä takia tätä kytkintä kutsutaan puhekelatoimilaitteeksi. Vaihtoprosessi etenee seuraavasti: 1) Sähkömoottorin tuottama vääntömomentti ajetaan nollaan, 2) Lukittuna ollut kytkin avataan, 3) Sähkömoottori synkronoidaan kytkettävän vaihteen pyörimisnopeuteen, 4) Vaihdettavan vaihteen kytkin suljetaan, 5) Sähkömoottorin sallitaan taas tuottaa vääntömomenttia. Tämä prosessi pystytään suorittamaan pysähtymättä ja siihen kuluu aikaa alle 0,5 sekuntia. Vaihteistosta on rakennettu prototyyppi, jonka avulla periaatteen on todettu toimivan hyvin. 

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa (LUT) on sähkötekniikan huippuosaamista. Saimaan ammattikorkeakoulussa on puolestaan vahvaa konetekniikan suunnitteluosaamista sekä liiketaloudellista että kaupallista osaamista. Kun molemmilla oppilaitoksilla on vielä yhteisissä tiloissa sijaitsevat laboratoriot, oli olemassa järkevät perusteet myös yhteisille hankkeille.

Varsinkin sähköiseen voimansiirtoon liittyvien hankkeiden voi sanoa olleen hyvin kiinnostavia. Cambus-projektissa on suunniteltu ja rakennettu hybridibussi, jossa on tutkittu energiatehokkaamman sähkövoimansiirron mahdollisuuksia.

Projektia varten on hankittu käytetty bussi, jonka vanha tekniikka on korvattu pienellä (2,5 litraa) dieselmoottorilla, jonka teho välitetään vetoakselille ajotilanteesta riippuen joko täysin sähköisesti tai mekaanisesti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

HuGOR- ja In-HuGOR-projekteissa on etsitty ratkaisuja liikkuvien työkoneiden sähkövoimansiirron yhteen tärkeään ongelmaan: koneiden voimansiirron edellytetään tuottavan suuren vääntömomentin joissain työvaiheissa ja riittävän suuren pyörintänopeuden toisissa työvaiheissa.

”Viimeisimmät projektimme ovat lähteneet liikkeelle juuri tästä lähtökohdasta. Ensin kehitimme sähkömoottorin perään kytkettävän 2-portaisen vaihdelaatikon. Suunnittelu tehtiin sähkömoottorin ehdoilla ja tavoitteena oli kehittää mahdollisimman yksinkertainen, nopea ja hyvällä hyötysuhteella toimiva laite. Vaihteisto ei tarvitse toimiakseen hydrauliikka eikä pneumatiikkaa, eikä siinä ole kitkakytkimiä”, kertoo Simo Sinkko, joka on Driven projektipäällikkö.

Tämä projekti poiki melko pian keksinnön. Syntyi ajatus, että planeettapyörästöllä toteutettu vaihteisto olisi mahdollista integroida suoraan sähkömoottorin rakenteeseen yhteen ja samaan runkoon. Näin syntyisi pienikokoinen ja kevyt moottori-vaihteistopaketti, joka sopisi fyysisesti vaikka traktorin pyörän napaan.

Vastaavaa rakennetta ei ollut vielä tiedossa missään päin maailmaa, joten idealle oli mahdollista hakea patenttia. Ratkaisussa on nähtävänä etuja perinteiseen voimansiirtoon nähden siksi, että sen avulla olisi mahdollista jättää traktorista tai muusta vastaavasta koneesta pois raskaat vetoakselit ja koko vaihteisto. Ne korvautuisivat kevyillä sähkökaapeleilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Patenttia on haettu myös itsesuunnitellulle vaihteensiirtimelle. ”Me kutsumme sitä puhekelatoimilaitteeksi. Sillä saavutetaan helposti solenoidia suurempi liikematka sekä voima, rakenteen ollessa mekaanisesti erittäin yksinkertainen”, kertoo Simo Sinkko.

Sähkökäyttö antaa myös mahdollisuuden energian hetkelliseen varastoimiseen kondensaattoreiden avulla, minkä ansiosta dieselmoottorin voisi korvata pienemmällä. Tuloksena olisi merkittävä painon ja polttoainekulujen säästö. Samalla työkoneen rakennetta voisi kehittää hyvin vapaasti, koska voimansiirto ei olisi enää sidottu akseleihin ja muihin mekaanisiin komponentteihin.

In-HuGOR-projektin moottorista on valmistettu protokappale, jota on ajettu testipenkissä tietojen keräämiseksi käyttöön liittyvistä kysymyksistä. Korkeakoulun laboratoriotiloihin sijoitetulla moottorilla on muun muassa selvitetty jäähdytyksen toimintaa ja mitoitusta sekä vaihdonsiirron ohjauksen käytännön toimivuutta.

Projektiryhmä on päätynyt järjestämään vaihteensiirron sähköisesti. Menetelmä ei ole työkonetekniikassa ollut yleinen siihen liittyneiden käytännön ongelmien vuoksi. In-HuGORissa vaihtotapahtumalle on annettu aikaa vain millisekunteja, jona aikana sakarakytkin joko irrottaa tai kytkee planeettapyörästön kehän voimansiirtoon. Samanaikaisesti moottorin teho on pudotettava alas ja pyörintänopeudet synkronoitava.