Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kobelcon telaongelmien korjaaminen — näin tehtiin kaivinkoneen perusketjuremontti

Kuluneen alavaunun korjaus on aina kallista. Kun remontin aika tulee, on hyvä olla perillä siitä, mitkä osat on pakko vaihtaa, ja mitä voi käyttää edelleen. Remontin oikealla ajoituksella on myös suuri merkitys, sillä remontti tulee paljon kalliimmaksi, jos korjausta viivyttää liikaa.
Tilaajalle
Telaston täysremontti on tavallisesti kallein kaivinkoneelle tehtävä kunnostustyö. Monet yrittäjät pyrkivät tekemään työn joko itse tai teettävät sen remonttimiehellä omassa hallissaan. Tämä johtuu siitä, että korjaamolla työhön kuluvia tunteja on vaikea ennustaa, ja hinta voi karata hyvin korkeaksi. Vanhojen osien uudelleenkäyttö voi kasvattaa työn määrää. Esimerkiksi vanhojen telalappujen käyttäminen lisää työtunteja merkittävästi, sillä liitospinnat on puhdistettava ennen uutta asennusta. Tässä tapauksessa Kobelcolle riitti perusketjujen, vetokehien ja alarullien osittainen vaihto. Telalaput olivat niin hyväkuntoiset, että niillä selviää helposti vielä parin tuhannen tunnin ajan.