Ajoneuvot
Parivertailu

Isuzu D-Maxi ja Toyota Hilux testiradalla ja tien päällä – katso, miten Toyota ja Isuzu suoriutuivat parivertailun eri osioissa

Testissä löydettiin mielenkiintoisia eroja autojen ominaisuuksissa sekä tiellä että maastossa ajettaessa. Vaikka autojen perusrakenne onkin hyvin samankaltainen, vaikuttavat yksityiskohdat ajotuntumaan paljon.

Testissä olivat loppuvuodesta 2020 esitelty 8. sukupolven Toyota Hilux ja viimetalvena esitelty 10. Isuzu D-max. Autot oli varustettu 2,9 litran (150 kW, 500 Nm) ja 1,9 litran (120 kW, 360 Nm) dieselmoottoreilla. Perinteiseen tapaan edessä oli levyjarrut ja takana lehtijouset. Etupää oli toteutettu päällekkäisillä kolmiotukivarsilla.

Testin aluksi tutkittiin autoista yksityiskohdat, kuten ohjaamot ja lavat, sekä alustat. Kulutuslenkeillä sai hyvää ensituntumaa autoihin, ja koska sama kuljettaja ajoi saman reitin kummallakin autolla, olivat kokemukset verrattavissa. Reittiin kuului sekä asfaltti- että soratieosuus. Kulutuslenkki oli sama, kuin viimevuoden avolavatestissä, joten tuloksia pystyttiin vertaamaan ristiin.

Eurofins Expert Servicesin – eli tuttavallisemmin Vakolan tärinäradalla päästiin koettamaan autojen alustojen käyttäytymistä standardien mukaisella radalla. Samalla testattiin autojen ajo-ominaisuuksia lähes maksimikuorma sidottuna lavalle. Testijakson lopuksi autot vietiin motocrossradalle, jossa oli jyrkkiä mäkiä ja sopivan pehmeitä hiekkavalleja, jossa testata avolavojen maasto-ominaisuuksia sekä avustimia, joissa oli yllättäviä eroja.

Lue myös artikkelit Isuzu D-Maxin ja Toyota Hiluxin parivertailusta:

Isuzu D-Max sekä Toyota Hilux vertailussa vastakkain – rakenteeltaan samankaltaiset avolavat yllättivät maantie- ja maastoajossa

Isuzu D-Max havaittiin parivertailussa näppäräksi urakoitsijan avolava-autoksi

Toyota Hilux osoittautui parivertailussa maastomiehen matka-autoksi

Lue lisää