Toyota Hilux osoittautui parivertailussa maastomiehen matka-autoksi

Toyotan Hiluxin viimevuotisen päivityksen olennaisin osa oli 2,4-litraisen rinnalle tuotu 2,8-litrainen moottori. Muut päivitykset olivat pieniä parannuksia ja säätöjä sekä ilmeen kohentamista. Ei voi välttyä ajatukselta, että ilmettä korostetaan nyt aiempaa enemmän, ja tätä kautta haetaan uusia asiakasryhmiä.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Toyota Hiluxin mitat.
Toyota Hiluxin mitat. Kuva: Jukka-Pekka Lindbäck

Toyotan suurimmiksi vahvuuksiksi nousevat eittämättä hyvät ajo-ominaisuudet maantiellä sekä suuremman moottorin myötä kasvaneet vääntömomentti ja teho. Unohtaa ei sovi maastokyvykkyyttä, mikä on edelleen hyvällä tasolla.

Toyota Hiluxia voisi luonnehtia leppoisaksi maantieautoksi. Auto tarjoaa mukavan kyydin niin moottoritiellä kuin pienemmillä maanteillä, vaikka kori hiukan kallisteleekin mutkissa. Ajettavuus on vakaa myös sorateillä. Maastossa etujousituksen pitkien liikeratojen sekä korkean maavaran ansiosta eteneminen on sujuvaa ja turvallista. Helmat ovat hyvin turvassa.

Suurempi moottori tuo etua odotettua vähemmän. Hyöty korostuu lähinnä suuremmilla nopeuksilla ja isommilla vaihteilla kiihdyttäessä sekä lastattuna ajettaessa. Voima mahdollistaa yhdessä pitkäksi välitetyn vaihteiston kanssa taloudellisen ajon.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Toyota on Isuzua kömpelömpi kaartaen laajemmin. Vaikka nyt päivityksen yhteydessä joutokäynti on pudotettu 680 kierrokseen, ryömii Hilux edelleen liian nopeasti. Ja vaikka ohjaus on sinänsä mukava, on se levoton epätasaisella ajettaessa.

Ohjaamossa asiat ovat pääosin kunnossa, mutta muotoilu on paikoin turhan särmikäs. Myös tilankäytössä ja mitoituksissa olisi parannettavaa, sillä istuinta ei edelleenkään saa riittävän alas optimaalisen ajoasennon löytämiseksi.

Toyota Hiluxia voi suositella niille, jotka tarvitsevat kuormaa hyvin kantavaa autoa, jolla ajetaan pitkiä matkoja ja poiketaan välillä myös maastossa.

KIITÄMME & MOITIMME:

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
  • Leppoisat ajo- ominaisuudet maantiellä
  • Etupään joustovarojen ja maavaran mahdollistava maastokyvykkyys
  • Ryhdikäs kuormankantokyky
  • Levoton ohjaus epätasaisella
  • Ajoasennon rajoitteet
  • Sekava ohjaamoilme

Lue myös, mitä Koneviestin testiryhmä oli mieltä parivertailussa Isuzu D-Maxista:

Isuzu D-Max havaittiin parivertailussa näppäräksi urakoitsijan avolava-autoksi

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Isuzu D-Max sekä Toyota Hilux vertailussa vastakkain – rakenteeltaan samankaltaiset avolavat yllättivät maantie- ja maastoajossa

Isuzu D-Maxi ja Toyota Hilux testiradalla ja tien päällä – katso, miten Toyota ja Isuzu suoriutuivat parivertailun eri osioissa

Nissan Navaran loppu häämöttää Euroopan markkinoilla – avolavojen kokonaismyynti on laskussa

Parivertailussa Mitsubishi L200- ja Nissan Navara -avolavapakettiautot – työkalut koreissa kuorissa