Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Pulling-kausi 2009: Tasainen taisto suomenmestaruuksista

Tractor Pulling-kausi 2009 on saatu pakettiin. Viisi osakilpailua antoi selvät todisteet siitä, kenen traktori on parhaimmassa iskussa. Yhteisenä piirteenä kaudelle oli kaluston tasaisuus, sillä useassa luokassa ratkaisu saatiin vasta viimeisessä kisassa Tyrnävällä 18. heinäkuuta.
Caesar sylkee tulta ja tulikiveä, puikoissa Matti Herlevi.
Caesar sylkee tulta ja tulikiveä, puikoissa Matti Herlevi. 
Juha Mäkelän Nuffin venttiilit puhdistuvat.
Juha Mäkelän Nuffin venttiilit puhdistuvat. 
Superfarmi 3000 kg Pertti Hämäläisen Bison keulii, mutta lavetti liikkuu.
Superfarmi 3000 kg Pertti Hämäläisen Bison keulii, mutta lavetti liikkuu. 
Modified 2500 kg:n luokassa kilpailevan Bad Boyn omistavat tyrnäväläiset Ville ja Jukka Ojala.
Modified 2500 kg:n luokassa kilpailevan Bad Boyn omistavat tyrnäväläiset Ville ja Jukka Ojala. 
Juha Siiran Heartbreaker II:n moottori on Fordin 429 Cobra Jet, jossa on hevosvoimia noin tuhat. Polttoaineena on metanoli, jota tämä sydämensärkijä hörppii vedon aikana litran sekunnissa. Luokka on Modified Mini 950 kg.
Juha Siiran Heartbreaker II:n moottori on Fordin 429 Cobra Jet, jossa on hevosvoimia noin tuhat. Polttoaineena on metanoli, jota tämä sydämensärkijä hörppii vedon aikana litran sekunnissa. Luokka on Modified Mini 950 kg. 
SM-sarjan sympaattisin laite on Tero Äyräväisen Helmi-Orvokki, jota Tero ajaa sekä Modified 2500 että 3500 kg:n luokissa. Vieressä isommassa luokassa käytetty Rolls Roycen Meteor -moottori, jolla on aiemmin liikuteltu panssarivaunua (Helmi-Orvokista tarkemmin KV9/2008).
SM-sarjan sympaattisin laite on Tero Äyräväisen Helmi-Orvokki, jota Tero ajaa sekä Modified 2500 että 3500 kg:n luokissa. Vieressä isommassa luokassa käytetty Rolls Roycen Meteor -moottori, jolla on aiemmin liikuteltu panssarivaunua (Helmi-Orvokista tarkemmin KV9/2008). 
Johanna Herlevi veti Härmässä Sigma Powerillaan kevyesti full pullin luokassa Pro Stock 3500 kg.
Johanna Herlevi veti Härmässä Sigma Powerillaan kevyesti full pullin luokassa Pro Stock 3500 kg. 

Kummassakin Super Farmi-luokassa on taso tänä vuonna noussut kohisten, uusiin koneisiin on panostettu ja tekninen kehitys on erinomaista. SF:n kahdessa luokassa nähtiin kauden aikana kaikkiaan yksitoista eri traktoria, mitä on pidettävä erinomaisena osoituksena luokan tarpeellisuudesta. SF on näyttävä luokka, mutta ei kuitenkaan toivottoman kallis. Yleisön kannalta super farmit ovat olleet tervetullut lisä areenoille. Kaluston monenkirjavuus ja rakentelun siisti jälki ovat mukavaa katsottavaa.

Tasainen Mini 950

Keveimmän rakennellun luokan eli modified mini 950:n kärkikolmikko oli erittäin tasainen. Kolme parasta olivat neljän pisteen sisällä, kakkosen ja kolmosen ollessa tasapisteissä. Minejä nähtiin radalla kuusi, pääasiassa V8-moottorin lennättäminä. Pienenä puutteena kaudessa oli minipullerien lavettimurheet, sillä katsastuksen kanssa meinasi olla hieman hankalaa. Toivottavasti lavettiasiat saadaan rakentavalla yhteistyöllä ETPC:n edellyttämälle tasolle.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Modifiedin 5,5- ja 3,5 -tonniset olivat melko tiukkoja Bad Boyn ja Helmi Orvokin välillä. Porvoon Tero Äyräväinen sai friisiläisestään kuitenkin sen verran paremmin tehoja rataan, että molemmat ykköspytyt matkasivat Porvooseen.

Pro stock -luokka oli täysin Valtran näytöstä. Neljä konetta Herlevin tiimistä ja Örnin Eagle päälle. Mukavaa sinällään, että Johannes ja Christer pääsivät kiilaamaan itsensä SM-kakkosiksi. Toivoa sopii, että joku innostuisi rakentamaan koneita myös pro stock -luokkaan, jotta yleisön mielenkiinto saataisiin säilymään.

Farmin neljässä painoluokassa kisasi parisenkymmentä eri traktoria. Keveimmässä luokassa oli mukavaa katseltavaa, kun mestariksi kruunattiin nelosnuffieldia kotiradallaan piiskannut Lasse Kallinen. Farmi-luokassa oli mukana kuskeja ympäri Suomen, mikä ei liene paha asia lajin tulevaisuuden kannalta.

Uskollinen yleisö

Katsojaluvuissa ei järjestäjien mukaan tapahtunut suurta muutosta. Joillakin paikkakunnilla pysyttiin edellisvuoden tasossa, mutta muutamiin kisoihin tuli aiempaa enemmän väkeä. Tämähän on positiivinen asia, ja jos huhuihin on uskomista, niin seuraavalla kaudella nimenomaan rakennetuissa luokissa tullaan näkemään uutta ja näyttävää kalustoa. Eli lyhyellä matematiikalla laskettuna yleisömäärät voivat nousta entisestään.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaikki tämän vuoden kisat pidettiin Haapajärven juhannuskisaa lukuun ottamatta lauantaisin. Muutos sunnuntailta lauantaille on aivan asiaa, sillä kisojen venyessä pitkälle iltaan, sunnuntai jää tiimeille lepopäiväksi. Yleisömääristä voi päätellä, ettei lauantai masenna katsojiakaan. Viiden kisan ajaminen tiiviisti kesäkuun alun ja heinäkuun puolivälin ajanjaksolla tekee kaudesta mukavan tiiviin paketin. Mahdollisiin ulkomaanvierailuihin, Eurocupiin ja EM-kisoihin valmistautumiseen jää mukavasti aikaa. n

Avaa artikkelin PDF