IAA Nutzfahrzeuge -näyttely: Kuljetusveteraanit Hannoverissa

IAA-hyötyajoneuvonäyttelyn uutuuksien ja prototyyppien keskellä oli yhteen halliin sijoitettu kuljetuskalustoa menneiltä vuosikymmeniltä. Suuri osa niistä oli ollut IAA:n uutuuksia ja alan ammattilaisten tarkan arvioinnin kohteina menneinä vuosikymmeninä. Nyt autojen ympärillä on rauhallisempaa, ja teknisiä yksityiskohtia täydentää automalleihin liittyvä historia.
Magirus-Deutz lisäsi numeraaliseen mallitunnukseen planeettojen nimet – mallistossa on Mercur, Saturn, Uranus, Pluto ja kuvan Jupiter. Tämä 15,2 tonnin 195 K on vuodelta 1963 ja on varustettu Meillerin kippivarustuksella. Voimanlähteenä toimii Deutz F8L714A 12,667-litrainen V8 moottori, josta on 195 ja 200 hv tehoversiot.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Skodan tytäryhtiöksi Vuonna 1951 perustettu LIAZ itsenäistyi vuonna 1953. Kuitenkin Skodan brändi säilyi kuorma-autoissa aina vuoteen 1984 saakka. Kuvan MTS 24 vuodelta 1974 kuuluu 706-sarjaan, jota valmistettiin vuosina 1966–1988 välillä. Moottorina 11,948 litrainen rivikuutonen, josta irtosi 200 hv:n teho. 706-sarjassa oli myös 4x4- sekä agri-malli.
Skodan tytäryhtiöksi Vuonna 1951 perustettu LIAZ itsenäistyi vuonna 1953. Kuitenkin Skodan brändi säilyi kuorma-autoissa aina vuoteen 1984 saakka. Kuvan MTS 24 vuodelta 1974 kuuluu 706-sarjaan, jota valmistettiin vuosina 1966–1988 välillä. Moottorina 11,948 litrainen rivikuutonen, josta irtosi 200 hv:n teho. 706-sarjassa oli myös 4x4- sekä agri-malli. Kuva: Timo Rintakoski
IFA nimi tulee sanoista Industrievereinigung Volkseigener Fahrzeugwerke, mikä on suomeksi niinkin kaunosieluista kuin Kansallistettujen ajoneuvotehtaiden teollisuusyhtymä. Kuvan IFA W 50 -mallia valmistettiin vuodesta 1965 lähtien joulukuuhun 1990 saakka noin 572 000 kappaletta. Tuotantohuippu osui vuoteen 1986, jolloin Ludwigsfelden tuotantolinjalta valmistui 32 516 autoa. Perusauton kokonaispituus on 5 300 mm ja sitä oli saatavilla 3 200 ja 3 700 mm akseliväleillä. Mallinimen 50 mukaan kantavuutta on 5 tonnia. Autoa oli saatavilla mm. nelivetoisena ja miehistöhytillä varustettuna. W 50 oli myös suosittu paloautojen alusta. Tämä entisöity yksilö on rakennettu maitoautoksi.
IFA nimi tulee sanoista Industrievereinigung Volkseigener Fahrzeugwerke, mikä on suomeksi niinkin kaunosieluista kuin Kansallistettujen ajoneuvotehtaiden teollisuusyhtymä. Kuvan IFA W 50 -mallia valmistettiin vuodesta 1965 lähtien joulukuuhun 1990 saakka noin 572 000 kappaletta. Tuotantohuippu osui vuoteen 1986, jolloin Ludwigsfelden tuotantolinjalta valmistui 32 516 autoa. Perusauton kokonaispituus on 5 300 mm ja sitä oli saatavilla 3 200 ja 3 700 mm akseliväleillä. Mallinimen 50 mukaan kantavuutta on 5 tonnia. Autoa oli saatavilla mm. nelivetoisena ja miehistöhytillä varustettuna. W 50 oli myös suosittu paloautojen alusta. Tämä entisöity yksilö on rakennettu maitoautoksi. Kuva: Timo Rintakoski
Borwarg on usein mielletty henkilöautovalmistajaksi, mutta itse asiassa merkin juuret ovat maailmansotien välissä ja nimenomaan hyötyajoneuvoissa. Borwarg valmisti moottorit itse. Kuvan vuosimallia 1951 B 4500 nokalla on 4,9-litrainen ja 95 hv:n tehoinen diesel. Lavalla on 2,5 tonnin Ludwig Spitzer V4 -kevytkuorma-auto.
Borwarg on usein mielletty henkilöautovalmistajaksi, mutta itse asiassa merkin juuret ovat maailmansotien välissä ja nimenomaan hyötyajoneuvoissa. Borwarg valmisti moottorit itse. Kuvan vuosimallia 1951 B 4500 nokalla on 4,9-litrainen ja 95 hv:n tehoinen diesel. Lavalla on 2,5 tonnin Ludwig Spitzer V4 -kevytkuorma-auto. Kuva: Timo Rintakoski
Borwarg-vaunuun on lastattu Borgwarg konserniin kuuluvan Goliathin kolmipyöräinen pakettiauto GD 750 vuodelta 1950. 400-kuutionen ja 14 hv:n tehoinen kaksitahtimoottori antoi ajopelille 60 km/h huippunopeuden. Goliathia valmistettiin vuosina 1928–1961.
Borwarg-vaunuun on lastattu Borgwarg konserniin kuuluvan Goliathin kolmipyöräinen pakettiauto GD 750 vuodelta 1950. 400-kuutionen ja 14 hv:n tehoinen kaksitahtimoottori antoi ajopelille 60 km/h huippunopeuden. Goliathia valmistettiin vuosina 1928–1961. Kuva: Timo Rintakoski
Veteraanihallin nuorempaa kalustoa oli tämä Iveco Magirus 330-30 ANW. Hiukan harvinaisemmalla 6X6 akselirakenteella varustetun raskaan maansiirtoauton kokonaispaino on 33 tonnia. 14 litran moottorista irtoaa 369 hv tehoa.
Veteraanihallin nuorempaa kalustoa oli tämä Iveco Magirus 330-30 ANW. Hiukan harvinaisemmalla 6X6 akselirakenteella varustetun raskaan maansiirtoauton kokonaispaino on 33 tonnia. 14 litran moottorista irtoaa 369 hv tehoa. Kuva: Timo Rintakoski
Mercedes- Benz L2623 valmistettiin vuosina 1967–1969, ja sitä käytettiin pääasiassa maansiirtoautona 6x4 akselistolla. Suomessa näistä rakennettiin myös puutavaran kuljetuksiin. Moottorina käytettiin kuusisylinteristä, 11,58 litraista OM 355, joka antoi 230 hv tehon. Auton kokonaispaino on 26 tonnia ja hyötykuormaa kulkee mukana noin 15 tonnia.
Mercedes- Benz L2623 valmistettiin vuosina 1967–1969, ja sitä käytettiin pääasiassa maansiirtoautona 6x4 akselistolla. Suomessa näistä rakennettiin myös puutavaran kuljetuksiin. Moottorina käytettiin kuusisylinteristä, 11,58 litraista OM 355, joka antoi 230 hv tehon. Auton kokonaispaino on 26 tonnia ja hyötykuormaa kulkee mukana noin 15 tonnia. Kuva: Timo Rintakoski
Scania-Vabis esitteli vuonna 1963 L76-sarjan. Siinä oli mm. kuusisylinterinen rivimoottori ja aiempaa suurempi ja hiljaisempi ohjaamo. Kuvan vuodelta 1965 oleva LB76 on yhtiön ensimmäinen pystyhyttimalli sitten vuonna 1932 esitellyn 345:n. Moottorina on Scanian DS11, 265 hv:n tehoinen turbodiesel. 4x2-mallin kokonaispaino on 16 tonnia. Vabis poistui Scanian nimestä Saabin kanssa vuonna 1968 tapahtuneen fuusion jälkeen.
Scania-Vabis esitteli vuonna 1963 L76-sarjan. Siinä oli mm. kuusisylinterinen rivimoottori ja aiempaa suurempi ja hiljaisempi ohjaamo. Kuvan vuodelta 1965 oleva LB76 on yhtiön ensimmäinen pystyhyttimalli sitten vuonna 1932 esitellyn 345:n. Moottorina on Scanian DS11, 265 hv:n tehoinen turbodiesel. 4x2-mallin kokonaispaino on 16 tonnia. Vabis poistui Scanian nimestä Saabin kanssa vuonna 1968 tapahtuneen fuusion jälkeen. Kuva: Timo Rintakoski
Barkas on Itä-Saksalainen minikuormureiden ja pakettiautojen valmistaja. Alkujaan tämä pohjautuu vuonna 1923 perustettuun Framoon. Toisen maailmansodan jälkeen Neuvosto-hallinto otti Framon hallintaansa, ja siitä muodostettiin Barkas. Kuvan Barkas V 901/2 vuodelta 1964 pohjautuu Framo V 50 malliin, jonka valmistus alkoi vuonna 1941. Moottori on kaksitahtinen kolmisylinterinen, 28 hevosvoimainen ja tilavuudeltaan 900 kuutiota.
Barkas on Itä-Saksalainen minikuormureiden ja pakettiautojen valmistaja. Alkujaan tämä pohjautuu vuonna 1923 perustettuun Framoon. Toisen maailmansodan jälkeen Neuvosto-hallinto otti Framon hallintaansa, ja siitä muodostettiin Barkas. Kuvan Barkas V 901/2 vuodelta 1964 pohjautuu Framo V 50 malliin, jonka valmistus alkoi vuonna 1941. Moottori on kaksitahtinen kolmisylinterinen, 28 hevosvoimainen ja tilavuudeltaan 900 kuutiota. Kuva: Timo Rintakoski