Elmia Wood 2017 -näyttely metsäkoneyrittämisen näkökulmasta - Monipuolisuus tärkeää

Elmia Woodin anti oli niin suuri, että siitä riittää kerrottavaa. KV:n numerossa 9/2017 keskityttiin hakkuu- ja ajokoneiden uutuuksiin, tässä osiossa esittelemme näyttelyn muuta tarjontaa. Metsäkoneyrittäminen vaatii usein kekseliäisyyttä, jotta työllisyyttä saadaan parannettua. Siksi erikoisvarustelut ja monipuoliset työlaitteet ovat monasti näyttelyjen kiinnostavinta antia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ruotsissa ovat sallittuja kuvan kaltaiset, eräänlaisella perävaunulla varustetut metsäkoneenkuljetusautot Takimmainen teli on ohjaavilla akseleilla. Näyttelyssä esillä olleessa yksilössä oli omistaja helpottanut koneen kyytiin ajamista: lavettiin oli pultattu kuorma-auton renkaista leikatut kitkapinnat. Niiden päällä metsäkoneen telat eivät liu sivusuunnassa. (TH)
Ruotsissa ovat sallittuja kuvan kaltaiset, eräänlaisella perävaunulla varustetut metsäkoneenkuljetusautot Takimmainen teli on ohjaavilla akseleilla. Näyttelyssä esillä olleessa yksilössä oli omistaja helpottanut koneen kyytiin ajamista: lavettiin oli pultattu kuorma-auton renkaista leikatut kitkapinnat. Niiden päällä metsäkoneen telat eivät liu sivusuunnassa. (TH)
ATG Tire Group kehittää metsäkonekäyttöön tarkoitettua, vyörakenteista Alliance-rengasta. Vyörenkaiden kysyntä kasvaa varsinkin Keski-Euroopassa, jossa telojen käyttö ei teiden ylitysten, liikuntaväylien tms. ylitysten vuoksi ole aina mahdollista. (UO)
ATG Tire Group kehittää metsäkonekäyttöön tarkoitettua, vyörakenteista Alliance-rengasta. Vyörenkaiden kysyntä kasvaa varsinkin Keski-Euroopassa, jossa telojen käyttö ei teiden ylitysten, liikuntaväylien tms. ylitysten vuoksi ole aina mahdollista. (UO)
Stels on venäläinen moottorikelkka- ja mönkijävalmistaja. Nelitahtinen ja nelivetoinen Stels 800 G Touring on hinnaltaan melko edullinen vaihtoehto isojen mönkijöiden luokkaan. (UO)
Stels on venäläinen moottorikelkka- ja mönkijävalmistaja. Nelitahtinen ja nelivetoinen Stels 800 G Touring on hinnaltaan melko edullinen vaihtoehto isojen mönkijöiden luokkaan. (UO)
3-akselinen NC-lavetti on suuniteltu metsäkoneiden ja isojen korjuukoneiden kuljetukseen. Kuormatilan pituus on 10, leveys 2,6 ja korkeus 0,5 m maanpinnasta. Takimmainen akseli on ohjautuva ja vetopuomissa on jousitus. Ruotsissa 3-akselisella lavetilla voi kuljettaa 30 tn kuormaa. (UO)
3-akselinen NC-lavetti on suuniteltu metsäkoneiden ja isojen korjuukoneiden kuljetukseen. Kuormatilan pituus on 10, leveys 2,6 ja korkeus 0,5 m maanpinnasta. Takimmainen akseli on ohjautuva ja vetopuomissa on jousitus. Ruotsissa 3-akselisella lavetilla voi kuljettaa 30 tn kuormaa. (UO)
Ruotsissa käytetään traktoreita tienhoidossa. Kuvassa Drixex-alaterällä ja lanalla varustettu Valtra.
Ruotsissa käytetään traktoreita tienhoidossa. Kuvassa Drixex-alaterällä ja lanalla varustettu Valtra.
Erilaiset kumitelastoratkaisut kiinnostavat kovasti. Tsekkiläinen metsäkonevalmistaja Novotny on ideoinut mekaanisella vedolla olevat keinutelastot omaan LVS 511 -kuormatraktoriinsa. Kestopäällysteellä ajaminen onnistuu ilman vaurioita, eikä kuljetusautoakaan tarvita. (TH)
Erilaiset kumitelastoratkaisut kiinnostavat kovasti. Tsekkiläinen metsäkonevalmistaja Novotny on ideoinut mekaanisella vedolla olevat keinutelastot omaan LVS 511 -kuormatraktoriinsa. Kestopäällysteellä ajaminen onnistuu ilman vaurioita, eikä kuljetusautoakaan tarvita. (TH)
Hyvä työnjälki on yksi yrittäjän tärkeimmistä valteista.  Ruotsissa ja Keski-Euroopassa ovat yleistyneet telojen korvaajina leveämmät renkaat. Trelleborg toi uuden yleismallin renkaansa markkinoille 800 millin levyisenä versiona. (TH)
Hyvä työnjälki on yksi yrittäjän tärkeimmistä valteista. Ruotsissa ja Keski-Euroopassa ovat yleistyneet telojen korvaajina leveämmät renkaat. Trelleborg toi uuden yleismallin renkaansa markkinoille 800 millin levyisenä versiona. (TH)
M-Trac on mielenkiintoinen yhdistelmä kuorma-autoa ja traktoria. Nelivetoisen alustan päälle voidaan asentaa nostettava hakkurin käyttöohjaamo. Perässä on vetokita ja 800 hevosvoiman tehon ulosottoakseli. Laite on rekisteröitävissä Keski-Euroopassa työkoneeksi ja ajonopeudeksi sallitaan 80 kmh. Hinnaltaan M-Trac on kuitenkin vastaavaa traktoria halvempi. (TH)
M-Trac on mielenkiintoinen yhdistelmä kuorma-autoa ja traktoria. Nelivetoisen alustan päälle voidaan asentaa nostettava hakkurin käyttöohjaamo. Perässä on vetokita ja 800 hevosvoiman tehon ulosottoakseli. Laite on rekisteröitävissä Keski-Euroopassa työkoneeksi ja ajonopeudeksi sallitaan 80 kmh. Hinnaltaan M-Trac on kuitenkin vastaavaa traktoria halvempi. (TH)
Uusi Havel L16 -kantosilppuri sopii esimerkiksi pihapuun poistoja suorittavalle yrittäjälle. Se on liitettävissä suoraan kahmarin tilalle puutavarakuormaimeen. (TH)
Uusi Havel L16 -kantosilppuri sopii esimerkiksi pihapuun poistoja suorittavalle yrittäjälle. Se on liitettävissä suoraan kahmarin tilalle puutavarakuormaimeen. (TH)
Keski-Euroopassa puutavaralajimenetelmää käyttävät yrittäjät ovat vahvasti laajentamassa työmahdollisuuksiaan erittäin jyrkkiin rinteisiin. Yleensä vinssivarustelija asentaa koneen liikumisen mahdolistavan vinssin. Komatsu esitteli vinssivarustelun tehdasasennuksena. Tällöin koneen takarunko poikkeaa perinteisestä versiosta ja on vahvistettu. Ponssen osastolla esiteltiin vinssijärjestelmää, jossa käytetystä harvesterista on tehty ankkurointikone, joka pysyy paikallan myös oman puskulevynsä avulla ilman järeitä runkoja. (TH)
Keski-Euroopassa puutavaralajimenetelmää käyttävät yrittäjät ovat vahvasti laajentamassa työmahdollisuuksiaan erittäin jyrkkiin rinteisiin. Yleensä vinssivarustelija asentaa koneen liikumisen mahdolistavan vinssin. Komatsu esitteli vinssivarustelun tehdasasennuksena. Tällöin koneen takarunko poikkeaa perinteisestä versiosta ja on vahvistettu. Ponssen osastolla esiteltiin vinssijärjestelmää, jossa käytetystä harvesterista on tehty ankkurointikone, joka pysyy paikallan myös oman puskulevynsä avulla ilman järeitä runkoja. (TH)
KASI-turvalasi on Saksassa kehitetty 21 millin vahvuinen komposiittimateriaali. Siinä kaksi eripaksuista polykarbonaattia on liimattu toisiinsa erikoisliimalla, liimaus tapahtuu pölyttömissä olosuhteissa. Materiaalin mainitaan kestävän nykyisten hakkuupäiden sahalaitteiden ketjuluodit. Lasi kestää myös rikkoutumatta päälle kaatuvan rungon rasitukset. Ratkaisu mahdollistaa myös lasin sisään sijoitettavien lämpövastusten asennuksen, sekä osittaisen tummennuksen. (TH)
KASI-turvalasi on Saksassa kehitetty 21 millin vahvuinen komposiittimateriaali. Siinä kaksi eripaksuista polykarbonaattia on liimattu toisiinsa erikoisliimalla, liimaus tapahtuu pölyttömissä olosuhteissa. Materiaalin mainitaan kestävän nykyisten hakkuupäiden sahalaitteiden ketjuluodit. Lasi kestää myös rikkoutumatta päälle kaatuvan rungon rasitukset. Ratkaisu mahdollistaa myös lasin sisään sijoitettavien lämpövastusten asennuksen, sekä osittaisen tummennuksen. (TH)
Metsäkoneiden ketjujen nopeampi kiristettävyys ja käyttöiän pidentäminen kustannussäästöjen hakemiseksi oli RUD-konseptiketjun ideana. Ketjuissa on vaihdettavia pitonastapalikoita, lisäksi  ulkopuolen sivuketjussa olevan erillisen kiristysketjun lukko on täysin ilman työkaluja toimiva. (TH)
Metsäkoneiden ketjujen nopeampi kiristettävyys ja käyttöiän pidentäminen kustannussäästöjen hakemiseksi oli RUD-konseptiketjun ideana. Ketjuissa on vaihdettavia pitonastapalikoita, lisäksi ulkopuolen sivuketjussa olevan erillisen kiristysketjun lukko on täysin ilman työkaluja toimiva. (TH)
Aikaisemmin Ruotsissa kuormatraktoreissa puskulevy oli yleinen varuste. Sen avulla saadaan työmaan loputtua tasoiteltua ajouria ja varastopaikkoja. Elmiassa oli esillä parikin versiota tasauslaitteista – sekä kahmarilla liikuteltava I-palkkiversio että koneen perässä vedettävä kulutusterä+kumilevy-kokonaisuus. (TH)
Aikaisemmin Ruotsissa kuormatraktoreissa puskulevy oli yleinen varuste. Sen avulla saadaan työmaan loputtua tasoiteltua ajouria ja varastopaikkoja. Elmiassa oli esillä parikin versiota tasauslaitteista – sekä kahmarilla liikuteltava I-palkkiversio että koneen perässä vedettävä kulutusterä+kumilevy-kokonaisuus. (TH)
Satunnaiseen vaakakäyttöön sopii rotaattorin ja kahmarin väliin sijoitettava, langattoman yhteyden ”pitsavaaka”. (TH)
Satunnaiseen vaakakäyttöön sopii rotaattorin ja kahmarin väliin sijoitettava, langattoman yhteyden ”pitsavaaka”. (TH)
Peruskunnostetuilla komponenteilla saavutetaan kustannussäästöjä. Aiemmin syöttörullien kunnostajana tunnettu Balmec esitteli näyttelyssä myös kunnostettuja hakkuupäiden runkopaketteja. (TH)
Peruskunnostetuilla komponenteilla saavutetaan kustannussäästöjä. Aiemmin syöttörullien kunnostajana tunnettu Balmec esitteli näyttelyssä myös kunnostettuja hakkuupäiden runkopaketteja. (TH)
Sateisessa säässä tuli hyvin selväksi kuvan Volkswagenin päälle toteutetun huoltoauton edut. Ylös kääntyvät sivuseinät toimivat tehokkaina sadesuojina. (TH)
Sateisessa säässä tuli hyvin selväksi kuvan Volkswagenin päälle toteutetun huoltoauton edut. Ylös kääntyvät sivuseinät toimivat tehokkaina sadesuojina. (TH)
Kuormatraktoreiden kesäajan lisätyöllistäjänä ovat aina olleet erilaiset maanmuokkaimet. Ruotsalainen Bräcke esitteli kaksi kustannustehokasta mallia: lautasmuokkaimen ja mätästimen. Molemmissa kulutusosat ovat pulttikiinnitteisiä ja vaihdettavissa maasto-olosuhteissa. Mätästimessä myös on mahdollisuus vaihtaa kärkikappaleen mallia työmaakohtaisesti. Vasemmanpuoleinen ”kampamalli” soveltuu laikutukseen. (TH)
Kuormatraktoreiden kesäajan lisätyöllistäjänä ovat aina olleet erilaiset maanmuokkaimet. Ruotsalainen Bräcke esitteli kaksi kustannustehokasta mallia: lautasmuokkaimen ja mätästimen. Molemmissa kulutusosat ovat pulttikiinnitteisiä ja vaihdettavissa maasto-olosuhteissa. Mätästimessä myös on mahdollisuus vaihtaa kärkikappaleen mallia työmaakohtaisesti. Vasemmanpuoleinen ”kampamalli” soveltuu laikutukseen. (TH)
Muotoilulla voidaan saada ketjuille lisää käyttöikää. Hyvin puhdistuvissa harvoissa ketjumalleissa pitonastat ovat kovilla, johtuen korkeasta nastakohtaisesta kuormituksesta. Trygg Satyr 16 -ketjussa on kovien taottujen pitonastojen muotoilussa huomioitu pyörimissuunnan vaihtomahdollisuus, nastat ovat viistosti eri suuntiin. (TH)
Muotoilulla voidaan saada ketjuille lisää käyttöikää. Hyvin puhdistuvissa harvoissa ketjumalleissa pitonastat ovat kovilla, johtuen korkeasta nastakohtaisesta kuormituksesta. Trygg Satyr 16 -ketjussa on kovien taottujen pitonastojen muotoilussa huomioitu pyörimissuunnan vaihtomahdollisuus, nastat ovat viistosti eri suuntiin. (TH)
Säästöjä haetaan usein kulutusosista. Viimeisten vuosien aikana on tarjolle tullut laajassa mitassa erilaisia teloja ja ketjuja. Valitettavan usein käytetään koostumukseltaan huonosti sopivaa materiaalia, jolloin kulutuskestävyys on heikkoa. Joskus ostaja saa rahoilleen hyvän vastineen, joskus ei. (TH)
Säästöjä haetaan usein kulutusosista. Viimeisten vuosien aikana on tarjolle tullut laajassa mitassa erilaisia teloja ja ketjuja. Valitettavan usein käytetään koostumukseltaan huonosti sopivaa materiaalia, jolloin kulutuskestävyys on heikkoa. Joskus ostaja saa rahoilleen hyvän vastineen, joskus ei. (TH)

Elmia Wood -näyttelyn alue on todella laaja. Suurin osa korjuukalustosta ja työnäytöksistä on sijoitettu metsässä kiertävän, 7 kilometriä pitkän reitin varteen. Työvälineitä, tarvikkeita, palveluja sekä lähinnä metsänomistajille tarkoitettua kalustoa esiteltiin parin hehtaarin alueella heti näyttelyportin jälkeen. Kuljetus- ja kuormauskalustoa sekä hakkureita oli kerätty uudelle ”Load and Transport” -alueelle.

Koneiden koko hankaloittaa siirtoja

Elmiassa esiteltiin mielenkiintoista ja suurten koneiden kuljetukseen sopivaa kuljetuskalustoa. Ruotsin tieliikennemääräykset poikkeavat jonkin verran meidän määräyksistämme, minkä vuoksi monia näyttelyissä olleista laveteista ei todennäköisesti pysty rekisteröimään meillä. Ruotsissa määräyksiä tunnutaan tulkittavan keskieurooppalaisittain siten, että lavetissa voi olla kolme erillistä akselia, joista kukin kantaa 10 tonnia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Työ- ja ajovalojen määrä pisti myös silmään. Ruotsissa on perinteisesti käytetty useita kaukovaloja. led-tekniikan ansiosta valojen määrä on kasvanut entisestään. Pienikokoiset työvalot tai keltaiset varotusvalot voidaan upottaa suojakaariin tms, mikä helpottaa asennusta.

Kuorma-auto on edullinen voimanlähde

Keski-Euroopan näyttelyistä tutut, kuorma-autojen työkonemuunnokset rantautuivat myös Elmiaan. Järeällä voimanotolla ja tehokkaalla hydrauliikalla varustettu, 500–800 hevosvoiman rekanveturi on edullisempi kuin iso pyörätraktori. Saksassa ne voidaan kansallisten tieliikennemääräysten perusteella rekisteröidä työkoneeksi, joilla voi ajaa tieliikenteessä jopa 80 km/h, Ruotsissa tai meillä se ei ainakaan toistaiseksi ole mahdollista.