Elmia Wood 2017 -metsäalan näyttely, Jönköping Ruotsi - Katsaus metsäalaan

Neljän vuoden välein järjestettävä Elmia Wood -näyttely oli tälläkin kertaa tyylilleen uskollisesti laaja ja kattava. Koneita oli esillä runsaasti kaikilta metsäalan sektoreilta. Näyttelyvieraat saivat kokea uutuuksien lisäksi myös Etelä-Ruotsin sateisen kesän aloituksen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ruotsin metsäkonemarkkinoiden kärkikaksikko John Deere ja Komatsu ensiesittelivät 150 metrin etäisyydellä toisistaan saman kokoluokan kevyemmän keskikokoluokan 8-pyöräiset harvesteriuutuudet. Sekä JD 1170G 8wd että Komatsu 901XC kiinnostivat yleisöä suuresti. Pienemmät mallit ovat suurempia isovelimallejaan (1270G 8wd ja 931XC) parisen tonnia kevyempiä, painojen ollessa himpun yli 20 tonnia. (TH)
Ruotsin metsäkonemarkkinoiden kärkikaksikko John Deere ja Komatsu ensiesittelivät 150 metrin etäisyydellä toisistaan saman kokoluokan kevyemmän keskikokoluokan 8-pyöräiset harvesteriuutuudet. Sekä JD 1170G 8wd että Komatsu 901XC kiinnostivat yleisöä suuresti. Pienemmät mallit ovat suurempia isovelimallejaan (1270G 8wd ja 931XC) parisen tonnia kevyempiä, painojen ollessa himpun yli 20 tonnia. (TH)
Ruotsin metsäkonemarkkinoiden kärkikaksikko John Deere ja Komatsu ensiesittelivät 150 metrin etäisyydellä toisistaan saman kokoluokan kevyemmän keskikokoluokan 8-pyöräiset harvesteriuutuudet. Sekä JD 1170G 8wd että Komatsu 901XC kiinnostivat yleisöä suuresti. Pienemmät mallit ovat suurempia isovelimallejaan (1270G 8wd ja 931XC) parisen tonnia kevyempiä, painojen ollessa himpun yli 20 tonnia. (TH)
Ruotsin metsäkonemarkkinoiden kärkikaksikko John Deere ja Komatsu ensiesittelivät 150 metrin etäisyydellä toisistaan saman kokoluokan kevyemmän keskikokoluokan 8-pyöräiset harvesteriuutuudet. Sekä JD 1170G 8wd että Komatsu 901XC kiinnostivat yleisöä suuresti. Pienemmät mallit ovat suurempia isovelimallejaan (1270G 8wd ja 931XC) parisen tonnia kevyempiä, painojen ollessa himpun yli 20 tonnia. (TH)
Masserin Antti Uurtamo esitteli uutta MasLog-mittalaitetta. 3D-kuvaukseen perustuvalla mittalaitteella voidaan mitata tukin läpimitta ja pituus hetkessä. Kaarevassa mittalaitteessa on kaksi kameraa sekä led-valot, jotka valaisevat kohteen. Mittaus tehdään kuvaamalla tukki kävelyvauhdilla päästä päähän. Kameroiden välittämä informaatio analysoidaan selkärepussa olevan tietokoneen ohjelmistolla ja tuloksena saadaan tukin pituus, tarkka läpimittatieto sekä 3D-kuva pinnanmuodostuksesta kohoumineen ja painumineen. (MT)
Masserin Antti Uurtamo esitteli uutta MasLog-mittalaitetta. 3D-kuvaukseen perustuvalla mittalaitteella voidaan mitata tukin läpimitta ja pituus hetkessä. Kaarevassa mittalaitteessa on kaksi kameraa sekä led-valot, jotka valaisevat kohteen. Mittaus tehdään kuvaamalla tukki kävelyvauhdilla päästä päähän. Kameroiden välittämä informaatio analysoidaan selkärepussa olevan tietokoneen ohjelmistolla ja tuloksena saadaan tukin pituus, tarkka läpimittatieto sekä 3D-kuva pinnanmuodostuksesta kohoumineen ja painumineen. (MT)
Ruotsissa suositun A-sarjan Valtra oli esillä metsävarusteltuna. Ruotsissa metsätilat arvostavat mallisarjan metsäominaisuuksia. Uutuuden ympärillä parveili paljon kiinnostuneita. Ruotsin suuremman  väestöpohjan vuoksi ei ole ihme, että metsävarusteltuja traktoreita ja metsäperävaunuja myydään paljon Suomea enemmän. (TH)
Ruotsissa suositun A-sarjan Valtra oli esillä metsävarusteltuna. Ruotsissa metsätilat arvostavat mallisarjan metsäominaisuuksia. Uutuuden ympärillä parveili paljon kiinnostuneita. Ruotsin suuremman väestöpohjan vuoksi ei ole ihme, että metsävarusteltuja traktoreita ja metsäperävaunuja myydään paljon Suomea enemmän. (TH)
Mikäs sen kamelin selän katkaiseekaan, kuin ylikuorma. Tämä tuli mieleen, kun katseli Belaruksen perään liitettyä Palmsin metsäperävaunua varustettuna puolalaisella pihtipankolla. Sateisessa, kuraisessa esittelymaastossa yhdistelmää esiteltiin vain kuormauksen osalta... (TH)
Mikäs sen kamelin selän katkaiseekaan, kuin ylikuorma. Tämä tuli mieleen, kun katseli Belaruksen perään liitettyä Palmsin metsäperävaunua varustettuna puolalaisella pihtipankolla. Sateisessa, kuraisessa esittelymaastossa yhdistelmää esiteltiin vain kuormauksen osalta... (TH)
Norjalainen Igland valmistaa teliohjattuja metsäperävaunuja. Teliohjauksen etuna on vaunun painopisteen muuttumattomuus käännöksissä, sekä mahdollisuus sivukaltevissa ohjata teliä ylärinteeseen päin. Vaunujen painopiste on saatu matalalle. (TH)
Norjalainen Igland valmistaa teliohjattuja metsäperävaunuja. Teliohjauksen etuna on vaunun painopisteen muuttumattomuus käännöksissä, sekä mahdollisuus sivukaltevissa ohjata teliä ylärinteeseen päin. Vaunujen painopiste on saatu matalalle. (TH)
Logmax 10000XT saa edustaa näyttelyn massiivisia hakkuupäitä. 234-senttiä korkea, 3 078-kiloinen hakkuupää pystyy 40-tuumaisella sahalaipallaan katkaisemaan 90-senttisen rungon. Rullien väliin sopii 81-senttinen runko. (TH)
Logmax 10000XT saa edustaa näyttelyn massiivisia hakkuupäitä. 234-senttiä korkea, 3 078-kiloinen hakkuupää pystyy 40-tuumaisella sahalaipallaan katkaisemaan 90-senttisen rungon. Rullien väliin sopii 81-senttinen runko. (TH)
Korkeamaavarainen Landinin 110HC-traktori kiinnosti metsävarustelunsa vuoksi kovasti yleisöä. Rengaskoko on edessä ja takana 480/70R30. Takana maavaraa on akseliston portaalipyörästön ansiosta todella reilusti. Perävaunun vetopiste on keskieurooppalainen versio, joka on akselilinjan korkeudella. Ohjaamoon on saatavissa kaksoishallintalaitteet. (TH)
Korkeamaavarainen Landinin 110HC-traktori kiinnosti metsävarustelunsa vuoksi kovasti yleisöä. Rengaskoko on edessä ja takana 480/70R30. Takana maavaraa on akseliston portaalipyörästön ansiosta todella reilusti. Perävaunun vetopiste on keskieurooppalainen versio, joka on akselilinjan korkeudella. Ohjaamoon on saatavissa kaksoishallintalaitteet. (TH)
Farma on uudistanut suositun 9-tonnin kantavuuden T9-perävaunun F-malliksi. Tukijalat ovat rungossa kiinni ja ne saa  joko teleskooppisina tai kääntyvinä malleina. Vaunun varustukseen on saatavissa puolittainen umpisivulautavarustus. Se mahdollistaa samanaikaisesti kokopuulatvojen ja karsittujen rungonosien kuljetuksen, ilman että laidat haittaavat runkohin tarttumista.  C6,3D-nosturi on uudistunut pidemmäksi C6,7D-malliksi. (TH)
Farma on uudistanut suositun 9-tonnin kantavuuden T9-perävaunun F-malliksi. Tukijalat ovat rungossa kiinni ja ne saa joko teleskooppisina tai kääntyvinä malleina. Vaunun varustukseen on saatavissa puolittainen umpisivulautavarustus. Se mahdollistaa samanaikaisesti kokopuulatvojen ja karsittujen rungonosien kuljetuksen, ilman että laidat haittaavat runkohin tarttumista. C6,3D-nosturi on uudistunut pidemmäksi C6,7D-malliksi. (TH)
FTG Forest esitteli uuden järeämmän, kaksipalkkirunkoisen FB120-D-metsäperävaunun varustettuna FB69T-nosturilla. Vakiovarusteena on 500/50-17-rengastus, mutta näyttelyn vaunussa oli alla pienempi 400/60-15.5-rengastus. Kuormain on laippakiinnitteinen, tukijalat ovat erillisessä runkokappaleessa. (TH)
FTG Forest esitteli uuden järeämmän, kaksipalkkirunkoisen FB120-D-metsäperävaunun varustettuna FB69T-nosturilla. Vakiovarusteena on 500/50-17-rengastus, mutta näyttelyn vaunussa oli alla pienempi 400/60-15.5-rengastus. Kuormain on laippakiinnitteinen, tukijalat ovat erillisessä runkokappaleessa. (TH)
Keto Forst Xtreme -harvesterissa on muutakin uutta kuin sinivalkoinen juhlaväri. Harvesterissa on alaterä, joka tehostaa karsintaa ja helpottaa puiden käsittelyä. Alaterä voidaan myös kytkeä pois käytöstä, jolloin se kääntyy kokonaan rungon sisään. Forst Xtreme harvesteri kaataa jopa 30 cm rungot, suurin karsintaläpimitta on 25 cm ja koneen paino 30 cm. Valmistus ja myynti Kone-Ketonen Oy. (UO)
Keto Forst Xtreme -harvesterissa on muutakin uutta kuin sinivalkoinen juhlaväri. Harvesterissa on alaterä, joka tehostaa karsintaa ja helpottaa puiden käsittelyä. Alaterä voidaan myös kytkeä pois käytöstä, jolloin se kääntyy kokonaan rungon sisään. Forst Xtreme harvesteri kaataa jopa 30 cm rungot, suurin karsintaläpimitta on 25 cm ja koneen paino 30 cm. Valmistus ja myynti Kone-Ketonen Oy. (UO)
Gremo 750F -kuormatraktori esiteltiin ”suurien mahdollisuuksien” konseptimallina. Kone on kevennetty ja kavennettu versio 1050F-mallista. Omapaino on saatu pudotettua 10,5 tonniin ja leveys on 2,27 tai 2,4 metriä. Kantavuutta on 8,5 tonnia. (TH)
Gremo 750F -kuormatraktori esiteltiin ”suurien mahdollisuuksien” konseptimallina. Kone on kevennetty ja kavennettu versio 1050F-mallista. Omapaino on saatu pudotettua 10,5 tonniin ja leveys on 2,27 tai 2,4 metriä. Kantavuutta on 8,5 tonnia. (TH)
Terri yllätti ja toi esille uuden 34c 8wd -kuormatraktorinsa. 55,4 kilowattisella CAT C3.4B -moottorilla varustettu uutuus painaa 5 630 kiloa. Siihen nähden kahdeksan napamoottoria ja 500-17” rengaskoko ovat mukavan reilusti mitoitettuja. Leveyttä on ilman teloja 2,05 metriä. Nosturina oli Mowin uuden malliston jatkeelinen P30T, ulottumaltaan 6,7 metriä. (TH)
Terri yllätti ja toi esille uuden 34c 8wd -kuormatraktorinsa. 55,4 kilowattisella CAT C3.4B -moottorilla varustettu uutuus painaa 5 630 kiloa. Siihen nähden kahdeksan napamoottoria ja 500-17” rengaskoko ovat mukavan reilusti mitoitettuja. Leveyttä on ilman teloja 2,05 metriä. Nosturina oli Mowin uuden malliston jatkeelinen P30T, ulottumaltaan 6,7 metriä. (TH)
Ruotsalainen raivaussahaterävalmistaja Strand esitteli mallistoonsa myös pyöreäkärkisen kolmioterän. Heinän ja pikkuvesakon niittoon tarkoitetun terän kärjet on hammastetut ja teroitettavissa 5,5 millin pyöröviilalla. Terä on myös käännettävissä. (TH)
Ruotsalainen raivaussahaterävalmistaja Strand esitteli mallistoonsa myös pyöreäkärkisen kolmioterän. Heinän ja pikkuvesakon niittoon tarkoitetun terän kärjet on hammastetut ja teroitettavissa 5,5 millin pyöröviilalla. Terä on myös käännettävissä. (TH)
Rottne H8 on uudistunut. Perusrakenne on edellisen version kaltainen, mutta moottoria ja voimansiirron ohjausjärjestelmää kehitetty.  Moottori on urearuiskutteinen 4-päästötason versio, voimansiirtoon on tulllut luistonestojärjestelmä. Hakkuupäävaihtoehdot ovat Rottne EGS 406 tai Logmax 3000. (TH)
Rottne H8 on uudistunut. Perusrakenne on edellisen version kaltainen, mutta moottoria ja voimansiirron ohjausjärjestelmää kehitetty. Moottori on urearuiskutteinen 4-päästötason versio, voimansiirtoon on tulllut luistonestojärjestelmä. Hakkuupäävaihtoehdot ovat Rottne EGS 406 tai Logmax 3000. (TH)
Rottnen pienin kuormatraktori F10 on päivittynyt D-mallisarjaan. Moottorin urearuiskutuksen lisäksi on koneen pankot on muutettu kehtomallisiksi, kuten muissakin Rottneissa. (TH)
Rottnen pienin kuormatraktori F10 on päivittynyt D-mallisarjaan. Moottorin urearuiskutuksen lisäksi on koneen pankot on muutettu kehtomallisiksi, kuten muissakin Rottneissa. (TH)
Sekä Ponsse että Komatsu esittelivät uudet virtuaalilaseihin perustuvat koulutussimulaattorit. Virtuaalilasien ansoista ei tarvita erillisiä näyttöjä ja käyttäjän näkökulma on realistisempi. (TH)
Sekä Ponsse että Komatsu esittelivät uudet virtuaalilaseihin perustuvat koulutussimulaattorit. Virtuaalilasien ansoista ei tarvita erillisiä näyttöjä ja käyttäjän näkökulma on realistisempi. (TH)
Ponsse esitteli erityisesti metsäkonekäyttöön suunnitellun penkkimallin. Se on vahvistettu kestämään teräviä rasitusiskuja, lisäksi jousituksen säätövara riittävät isommillekin kuskeille. Penkin säätökatkaisimet ovat myös sijoitettu helpompaan paikkaan, penkin etuosaan. (TH)
Ponsse esitteli erityisesti metsäkonekäyttöön suunnitellun penkkimallin. Se on vahvistettu kestämään teräviä rasitusiskuja, lisäksi jousituksen säätövara riittävät isommillekin kuskeille. Penkin säätökatkaisimet ovat myös sijoitettu helpompaan paikkaan, penkin etuosaan. (TH)
Nisula Forest julkisti yhteistyösopimuksen Volvon kaivukoneiden varustelusta, niihin on nyt saatavissa Nisula Flex -alustaratkaisu. Kaivukonevarusteluun esiteltiin uusi XB14-apupuomisto. Puomisto on toteutettu aikaisempiin ratkaisuihin nähden käänteisesti, minkä ansiosta se on hakkuuasennossa sulavamman mallinen. (TH)
Nisula Forest julkisti yhteistyösopimuksen Volvon kaivukoneiden varustelusta, niihin on nyt saatavissa Nisula Flex -alustaratkaisu. Kaivukonevarusteluun esiteltiin uusi XB14-apupuomisto. Puomisto on toteutettu aikaisempiin ratkaisuihin nähden käänteisesti, minkä ansiosta se on hakkuuasennossa sulavamman mallinen. (TH)
Nisula N5 on nyt varustettu erityyppisillä akseleilla. Niissä ei ole napavälityksiä, vaan planeettapyörästö sijaitsee akseliputkessa ja sen yhteydessä ovat myös jarrut. Katto ja lokasuojat on muotoiltu myös uusiksi. Lokasuojat ovat nyt taivutettua kulutusterästä. (TH)
Nisula N5 on nyt varustettu erityyppisillä akseleilla. Niissä ei ole napavälityksiä, vaan planeettapyörästö sijaitsee akseliputkessa ja sen yhteydessä ovat myös jarrut. Katto ja lokasuojat on muotoiltu myös uusiksi. Lokasuojat ovat nyt taivutettua kulutusterästä. (TH)
Keskokokoisten ja järeiden metsäkoneiden voimansiirtokomponenttien valmistuksen selkeä ykkönen on saksalainen NAF. ”Tällä hetkellä tehtaat pyörivät täysiteholla ja kysyntää olisi enemmänkin”, totesi avainasiakaspäällikkö Sebastian Reck. Telikokonaisuuksia valmistuu 8 000, yksittäisiä suoria akseleita 24 000 ja jakovaihteistoja 8 000 tänä vuonna. Uutuutena esiteltiin taaempi järein telikokonaisuus, jonka kantavuus on 325 kN nopeudella 25 km/h. Sitä käytetään erittäin suurissa 6-pyöräisissä juontokoneissa. (TH)
Keskokokoisten ja järeiden metsäkoneiden voimansiirtokomponenttien valmistuksen selkeä ykkönen on saksalainen NAF. ”Tällä hetkellä tehtaat pyörivät täysiteholla ja kysyntää olisi enemmänkin”, totesi avainasiakaspäällikkö Sebastian Reck. Telikokonaisuuksia valmistuu 8 000, yksittäisiä suoria akseleita 24 000 ja jakovaihteistoja 8 000 tänä vuonna. Uutuutena esiteltiin taaempi järein telikokonaisuus, jonka kantavuus on 325 kN nopeudella 25 km/h. Sitä käytetään erittäin suurissa 6-pyöräisissä juontokoneissa. (TH)
Logset on yhteistyössä yrittäjien kanssa kehittänyt uudet koneiden ohjauspaneelit. Minivivun päähän on saatu sijoitettua peräti 13 lisäkytkintä eri toimintojen käyttöön. Ohjauspaneelit ja niiden yhteydessä olevat mustat rannetuet ovat säädettävissä kuljettajan mieltymysten mukaan erikseen eri asentoihin. ”Osa käyttäjistä haluaa käyttää minivipua vain sen päästä liikuttamalla, jolloin vipu on saatava alemmas”, totesi ratkaisua muotoiluinsinööri Markus Störsjö. (TH)
Logset on yhteistyössä yrittäjien kanssa kehittänyt uudet koneiden ohjauspaneelit. Minivivun päähän on saatu sijoitettua peräti 13 lisäkytkintä eri toimintojen käyttöön. Ohjauspaneelit ja niiden yhteydessä olevat mustat rannetuet ovat säädettävissä kuljettajan mieltymysten mukaan erikseen eri asentoihin. ”Osa käyttäjistä haluaa käyttää minivipua vain sen päästä liikuttamalla, jolloin vipu on saatava alemmas”, totesi ratkaisua muotoiluinsinööri Markus Störsjö. (TH)
Jostain syystä Logsetin H12 Hybrid uudella TH85-hakkuupäällä oli valokuvaajien suuri suosikki. Logset on panostanut vahvasti vientimarkkinoille ja on esimerkiksi solminut myyntisopimuksen Pohjois-Amerikkaan. (TH)
Jostain syystä Logsetin H12 Hybrid uudella TH85-hakkuupäällä oli valokuvaajien suuri suosikki. Logset on panostanut vahvasti vientimarkkinoille ja on esimerkiksi solminut myyntisopimuksen Pohjois-Amerikkaan. (TH)
Kronos on lisännyt järeämpien metsäperävaunujen varustevaihtoehtoihin kuormaajan jalustan kallistuksen. Se on tarpeellinen varuste Keski-Euroopan rinnemaastoissa. Suurempi uutuus on kuitenkin Kronoksen ja Technionin yhteistyössä kehittämä kuormaimen puomiston hallintajärjestelmä. Se vastaa hyvin pitkälti John Deeren IBC -järjestelmää, eli ohjausvivuilla liikutetaan puomiston päätä, ei suoraan puomiston eri osia. (TH)
Kronos on lisännyt järeämpien metsäperävaunujen varustevaihtoehtoihin kuormaajan jalustan kallistuksen. Se on tarpeellinen varuste Keski-Euroopan rinnemaastoissa. Suurempi uutuus on kuitenkin Kronoksen ja Technionin yhteistyössä kehittämä kuormaimen puomiston hallintajärjestelmä. Se vastaa hyvin pitkälti John Deeren IBC -järjestelmää, eli ohjausvivuilla liikutetaan puomiston päätä, ei suoraan puomiston eri osia. (TH)
Komatsu esitteli Ruotsin markkinoille suunnatun uuden kuormatraktoreiden voimansiirtovaihtoehdon, SpeedShiftin. Normaalissa maastoajossa ja voimaa vaativissa tilanteissa ajovoimansiirron pumppu ruokkii kahta jakovaihtestossa olevaa ajomoottoria. Kun tarvitaan enemmän ajonopeutta, toinen ajomoottori kytkeytyy vapaalle. Järjestelmä on saatavissa 855- ja 875-malleihin. Ruotsin pitkillä ajomatkoilla järjestelmä nostaa tehokkuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta. (TH)
Komatsu esitteli Ruotsin markkinoille suunnatun uuden kuormatraktoreiden voimansiirtovaihtoehdon, SpeedShiftin. Normaalissa maastoajossa ja voimaa vaativissa tilanteissa ajovoimansiirron pumppu ruokkii kahta jakovaihtestossa olevaa ajomoottoria. Kun tarvitaan enemmän ajonopeutta, toinen ajomoottori kytkeytyy vapaalle. Järjestelmä on saatavissa 855- ja 875-malleihin. Ruotsin pitkillä ajomatkoilla järjestelmä nostaa tehokkuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta. (TH)
Komatsu esitteli uuden C124-hakkuupään. Se on Suomessakin suositun C123- mallin päivitetty versio. Uusi malli on saatavissa myös 10 metrin puomistolliseen 901XC-harvesteriin. Uutuudesssa on C144:n tavoin kaksi vetorullaa rungossa, joista toinen saa voimansa avohammasrattaalla moottorillisesta rullasta. (TH)
Komatsu esitteli uuden C124-hakkuupään. Se on Suomessakin suositun C123- mallin päivitetty versio. Uusi malli on saatavissa myös 10 metrin puomistolliseen 901XC-harvesteriin. Uutuudesssa on C144:n tavoin kaksi vetorullaa rungossa, joista toinen saa voimansa avohammasrattaalla moottorillisesta rullasta. (TH)
Kesla esitteli uuden ohjausjärjestelmän napamoottorivetoiselle metsäperävaunulle. Ohjausjärjestelmän osat on sijoitettu telien väliseen runko-osaan, ohjaamoon asennetaan vain pieni ohjauspaneeli. Vaunun veto voidaan kytkeä päälle ja pois napin painalluksella. Myös nopeusalueen vaihto käy helposti. (TH)
Kesla esitteli uuden ohjausjärjestelmän napamoottorivetoiselle metsäperävaunulle. Ohjausjärjestelmän osat on sijoitettu telien väliseen runko-osaan, ohjaamoon asennetaan vain pieni ohjauspaneeli. Vaunun veto voidaan kytkeä päälle ja pois napin painalluksella. Myös nopeusalueen vaihto käy helposti. (TH)
Farmi Forest esitteli uuden Farmi Full Forestry Management -kokonaisuutensa. Siihen kuuluu perusyksikkönä kuorma-autotyyppisellä palkkirungolla varustettu perusvaunu. Vaunu voidaan varustella erittäin monipuolisesti. Vaunun etuosa sisältää ulosoton kautta pyöritettävän hydrauliyksikön, päällirakenteeksi voi asentaa koukkulavavarustuksen tai puutavarapankot. (TH)
Farmi Forest esitteli uuden Farmi Full Forestry Management -kokonaisuutensa. Siihen kuuluu perusyksikkönä kuorma-autotyyppisellä palkkirungolla varustettu perusvaunu. Vaunu voidaan varustella erittäin monipuolisesti. Vaunun etuosa sisältää ulosoton kautta pyöritettävän hydrauliyksikön, päällirakenteeksi voi asentaa koukkulavavarustuksen tai puutavarapankot. (TH)
Ecologin koko metsäkonemallisto on nyt Volvovoimaista. Viimeisimpänä sai Volvo-sydämen kahdeksanpyöräinen 688-harvesterimalli. Huollettavuuteen on panostettu paljon, mikä on nykyisissä monimutkaisissa koneissa tärkeää. (TH)
Ecologin koko metsäkonemallisto on nyt Volvovoimaista. Viimeisimpänä sai Volvo-sydämen kahdeksanpyöräinen 688-harvesterimalli. Huollettavuuteen on panostettu paljon, mikä on nykyisissä monimutkaisissa koneissa tärkeää. (TH)

Tämänvuotisessa Elmia Wood -näyttelyssä nähtiin, mikä on metsien merkitys globaalisti. Kaukaisimmat vieraat olivat saapuneet Australiasta ja parinkymmenen hehtaarin laajuisella metsäalueella järjestetyssä näyttelyssä olikin erityisesti avauspäivänä hyvin kansainvälinen tunnelma.

Elmia Wood on erityisesti metsäammattilaisten suosiossa, sillä esillä on tukeva paketti konekalustoa. Kahden ensimmäisen näyttelypäivän kaatosadekaan ei säikäyttänyt asialle vihkiytyneitä messuvieraita, joita tänä vuonna oli kaikkiaan yli 41 000.

Näytteilleasettajia oli Jönköpingin lähellä Vaggerydissä järjestettyyn tapahtumaan saatu 28:sta maasta yhteensä 555. Tähän joukkoon oman mausteensa toivat iso pohjoisamerikkalainen metsäkonevalmistaja Tigercat sekä Kaukoidästä saapuneet varustevalmistajat, joiden ”Japanilaista laatua Kiinasta”- ja ”Suunniteltu Kanadassa” -toteamukset ja kevyesti lainatut eurooppalaisten valmistajien mainoslauseet saivat messuvieraat miettimään tuotteiden laadun lisäksi myös kulttuurieroja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tänä vuonna Elmia Wood -näyttelyssä aiempiin verrattuna uutta oli puutavaran käsittely-, kuormaus- ja kuljetuskalustoon keskittynyt Load & Transport -osasto.

Kevyesti ja raskaasti

Joka toinen vuosi järjestettävien Elmian näyttelyiden, Elmia Woodin ja Skogs Elmian, kattaus on perinteisesti ollut monipuolinen ja metsien käsittelyn ääripäät ovat olleet aina edustettuina. Poikkeusta ei tehty tälläkään kertaa. Konevalmistajien rivit ovat kuitenkin tiivistyneet, ja niin Ruotsissa kuin Suomessakin valmistajien määrä on vähentynyt kaikilla sektoreilla.

Erikoisimmat viritykset ja ideat olivat vähissä, mutta niiden sijasta uutuustuotteissa näkyi valmistajien parempi ennakkovalmistelu, kun raakilemaisia nollasarjalaisia ei oltu tuotu esille. Jonkinlainen konekehityksen tasaantuminen oli ilmassa aistittavissa ja näyttääkin siltä, että panostukset suunnataan aiemmin markkinoille tuotujen mallien kehitystyöhön. Tämä trendi näyttää koskevan niin moottorisahoja kuin metsäkoneitakin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tulevaisuus haussa

Näyttelyyn oli uusien trendien mukaan toteutettu drone-alue eli ilmasta käsin tapahtuvan kuvauksen ja mittauksen osasto. Ruotsalaisilla on selkeästi intoa uuteen tekniikkaan, mutta näyttelyn perusteella sen käyttökohteet ovat vielä hakusassa.

Alueella pidettiin lähinnä esitelmiä ja messuvieraita haastettiin kertomaan omat näkemyksensä siitä, miten droneja voitaisiin hyödyntää metsätaloudessa. Erilaiset korjuun avuksi tehtävät maastokuvaukset ennen ja jälkeen hakkuun olivat tämän hetken ideointia, mutta tutkimus edullisen ilmakuvaustekniikan hyödyntämiseksi tuonee alalle uutta lähivuosina.