
KHP-Myynti on hyvän työympäristön esitaistelija
Ilmajokinen KHP-Myynti on keskittynyt työkoneiden ilmastointijärjestelmien tekoon ja asennuksiin. Yhtiön perustaja Timo Piirto kertoo ajautuneensa ilmastointien maailmaan hieman sattumalta ja asiakkaiden toiveiden ohjaamana.

Timo Piirto suosittelee ohjaamon ilmasuodattimen tarkistamista riittävän usein. Pienellä vaivalla ilmastointi pysyy iskussa ja ohjaamon sisäilma viileän puhtaana.

Harri Hakoniemi (vas.) ja Tommi Piirto mittavat ilmastoinnin vaatimia kiinnityspaikkoja ohjaamon rakenteisiin.

Timo Piirto esittelee uutuutta, pientä ja näppärää puutavaranostureiden ilmastointiyksikköä. Kohtuullisen vaatimattomalla virrankulutuksella on saatu aikaan tehokas viilentäjä, jonka huolto on helppo tehdä.

Viisi reikää ohjaamon seinässä takaavat ohjaamoon tasaisen miellyttävän työskentelyilman satoi tai paistoi.
Vuonna 1982 Timo Piirto rakensi kotitilansa maille komean huoltohallin ja aloitti Zetoreiden huoltoyrittäjänä. Kymmenen vuotta vierähti tässä työssä, ja samalla erilaisten varusteiden asennus lisääntyi. Tehtiin suovarustusta, ryömintälaatikkoa ja muuta asiakkaan toivomaa varustetta. 1990-luvulla Piirron pajalla alettiin tehdä yhä enemmän muutostöitä uusiin koneisiin, ja samaan aikaan asiakkaat alkoivat kysellä ilmastointien perään.
Oma suunnittelu
– Pikku hiljaa toimintamme kääntyi pelkästään ilmastointilaitteiden tekoon ja asennukseen. 2000-luvulla meidän viiden hengen porukka ei ole muuta tehnytkään, kertoo Timo Piirto.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
KHP-Myynti suunnittelee ja tekee itse ilmastointilaitteet. Valtaosa laitteista myös asennetaan valmiiksi asiakkaiden koneisiin. Ilmastointilaitteiden komponentit tulevat pääosin Euroopan alueelta muutamalta toimittajalta. Timon kokemuksen mukaan maailmalla ei ole kovin paljon tarjontaa laadukkaista komponenteista, sillä muutama iso firma hallitsee markkinoita.
Timo kertoo räätälöivänsä ilmastoinnin mihin tahansa työkoneeseen veturin ja ruohonleikkurin välillä. Hyllyssä on asennusvalmiina laitteistot yli 40:een yleisimpään traktorimalliin. Pienellä suunnittelulla ja sovitustyöllä ilmastointi hoituu kaikkiin traktoreihin. Kompressorin asennus vaatii joskus pähkäilyä, jotta sen saa kytkettyä toimivasti työkoneeseen. KHP-Myynnin asentamat laitteet ovat teholtaan 1,7–10 kW:n välillä ja tyypillisin traktoriin asennettava laitteisto on puolivälistä eli 5,5–6 kilowattia.
Ilmastointeja asennetaan niin uusiin kuin vanhoihinkin työkoneisiin. Varsin tyypillinen tapaus
on, kun konemyyjä on myynyt traktorin asiakkaalle ja kaupan ehdoksi on asetettu ilmastointi. Toinen tavallinen tapaus on uusien koneiden kohdalla tehtävä tarjouskilpailu, missä kunnat ja muut yhteisöt vaativat koneeseen ilmastoinnin. Näissä tapauksissa KHP-Myynnin ammattilaiset käyvät asentamassa laitteiston paikoilleen ja poistavat kaupanteossa ilmenneen ongelman.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Perheyrityksen reissutyö
– Kauimmainen asennus minkä muistan, oli Sodankylän pohjoispuolella reilusti yli 700 kilometrin päässä. Yhden laitteen takia emme lähde taipaleelle, vaan keräämme noin viikon asennustyöt yhdelle kolkalle Suomea. Usein pyydämme asiakkaita vielä tuomaan koneensa tiettyyn halliin, missä asennamme useamman laitteen kerralla. Tästä keskittämisestä hyötyy niin asentaja kuin asiakaskin edullisemman kokonaishinnan kautta, selvittää Timo Piirto ilmastointilaitteiden asennustyötä.
Timolla on toiminnassa mukana kolme poikaansa, Petteri, Tommi ja Joona. Vanhin veljeksistä on Petteri ja insinöörin koulutuksen saaneena suunnittelutyö on annettu hänen vastuulleen. Erilaiset erikoiskoneet, kuten nosturit ja pieniohjaamoiset koneet teettävät joskus kovastikin suunnittelutyötä, ennen kuin ilmastointilaite on kaikkine kaluineen löytänyt sopuisan paikan.
Timo kertoo myyneensä ilmastointilaitteita myös Baltiaan ja Ruotsiin. Vientiin ei kuitenkaan olla panostettu, mutta jos sieltä joku asiaa kysyy ja haluaa KHP:n ilmastoinnin koneeseensa asentaa, niin mikäs siinä. Toistaiseksi kotimaan kysyntä on ollut sen verran vilkasta, että askaretta on riittänyt mukavasti.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Tarkkaa työtä
Ilmastointilaitteet ovat kokeneet viimeisten vuosikymmenten aikana melkoisen muutoksen, joka ei käyttäjälle päin näy ollenkaan. Vuonna 1993 freoninen kylmäaine R12:n käyttö kiellettiin. Tilalle tuli ympäristöystävällisempi R134a, jota ei kuitenkaan pysty käyttämään vanhoissa kylmälaitteissa. Uuden kylmäaineen molekyylirakenne on sen verran pieni, että se tulee freonille suunnitelluista putkista ja letkuista ulos. Kioton sopimuksen perusteella kylmäaineena pitäisi käyttää hiilidioksidia jo vuonna 2012, mutta kokeilut CO²:lla ovat osoittaneet asian ongelmalliseksi. Nykyiset ilmastointilaitteet käyvät noin 30 barin paineella, mutta toimiakseen CO² vaatii sadan barin paineen. Tämä taasen lisää melkoisesti tehontarvetta ja vastaavasti nostaa polttoaineen kulutusta.
– Saapa nähdä, miten tuon hiilidioksidiasian kanssa käy. Mutta yhden neuvon antaisin nykyisten ilmastointilaitteiden käyttäjille.
Laitetta on muistettava käyttää vähintään kerran kuukaudessa,
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
jotta akselitiivisteet ja sähkölaitteet pysyvät hyvässä iskussa. Ja toinen neuvo on säännöllinen huolto noin kolmen vuoden välein, missä kylmäaine, kuivain ja öljyt vaihdetaan, heittää Timo Piirto lopuksi. n
Parin vuoden tuotekehityksen tuloksen KHP-Myynnillä on esittelyssä puutavaranostureiden koppeihin sovelias ilmastointilaite. Kompakti yksikkö on helppo asentaa, sillä siihen ei tarvita muuta kuin virtaa kuorma-autosta.
Yksikkö on sähkötoiminen ja 1,7 kilowatin tehoinen.
Laite ottaa 18 ampeeria virtaa 24 voltin jännitteellä. Tuotekehityksen hankalin vaihe oli saada mahdollisimman hyvä kylmäteho mahdollisimman pienellä virrankulutuksella. Koekäyttö on osoittanut, että suunnittelussa ja valmistuksessa on onnistuttu.
Kylmää tulee, ja laitteen huolto ja tarkistukset ovat myös helposti tehtävissä. Suodattimet ja kennot saa näppärästi esiin.
Timo kertoo tehneensä aiemminkin sähkötoimisia ilmastointilaitteita, mutta ne oli tehty sähkötrukkeihin, missä virtaa ja jännitettä löytyy yllin kyllin kuorma-autoihin verrattuna.
Hintaa laitteelle kertyy asennettuna 3 000 alvittoman euron verran, mutta Piirto uskoo asiakkaiden asentavan tämän laitteen pääasiassa omatoimisesti.
Osaston luetuimmat
- Powerliftillä työskentelevän Anu Virtasen intohimona on nostaminen – ”Jos voittaisin lotossa, kotipihani olisi täynnä kurottajia”
- Vetokisojen kirkasta aatelia - Mäkivetokisat, Kasukkala
- Sähköinen voimansiirto maarakennuksessa
- Ilouutinen tuleville rahtisahureille - Siirrettävän Slidetec-kenttäsirkkelin ensinäytös
- Suomen Imurikeskus Oy: Iso valikoima tuo imuvoimaa
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Nivalan maaseutunäyttely oli Suomen suurin rehukoneiden työnäytös — esillä oli kalustoa paljon ja monipuolisesti